kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۶۵۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
مقدم فر در نشست خبری:

مراسم ملی بزرگداشت شهید سلیمانی ۱۳ دی در مصلی تهران برگزار می‌شود

دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: مراسم ملی بزرگداشت شهید سلیمانی 13 دی‌‌ماه (سالروز شهادت سردار سلیمانی) ساعت 14 در مصلی تهران با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان برگزار خواهد شد و یکی از مقامات عالی کشور سخنرانی خواهد کرد.

حمیدرضا مقدم‌فر، دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در نشست خبری تشریح برنامه‌های این ستاد که در تالار وحدت برگزار شد، بیان داشت: راه سردار سلیمانی همچنان امتداد دارد. شهادت حاج قاسم سندی بر حقانیت و نشانه‌ای برای حیات انقلاب اسلامی شد.
به گزارش تسنیم، وی خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی قهرمان ملی و امت اسلام است و به الگویی برای تمام جوانان آزاداندیش و حق‌جو در تمام دنیا تبدیل شد. امروز ما به حاج قاسم مانند گذشته نیاز داریم، چراکه نماد هویت ایرانی و اسلامی است. او هم به‌دنبال اعتلای انقلاب اسلامی بود و هم اینکه ایران را حرم می‌دانست. حاج قاسم و همرزمان شهیدش به شهدای مدافع حرم معروف بودند، اما او ایران را هم حرم می‌دانست که اگر ایران آسیب می‌دید، خیلی از حرم‌ها آسیب می‌دید.
مقدم‌فر به تبیین برنامه‌های سالگرد شهید سلیمانی که در چند سرفصل تقسیم‌بندی شده است، پرداخت و گفت: پویش‌های مردمی به‌مانند سال گذشته انجام خواهد گرفت و امسال هم مردم برنامه‌ریزی کرده و به ما اعلام کرده‌اند. این پویش‌ها فرهنگی و اجتماعی است که ثقل اصلی برنامه‌های امسال خواهد بود و دارای جنبه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی است. از دیگر پویش‌های معنوی می‌توان به ختم قرآن و حفظ سوره مبارکه «صف» به دلیل مفاهیمی که در آن است، اشاره کرد که مساجد اعلام آمادگی کرده‌اند.
دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: پویش‌های فرهنگی و هنری خوبی امسال صورت خواهد گرفت. شبکه یک سیما هرشب ساعت 19 الی 20 و سه نوبت 15 دقیقه‌ای در روز، پویش‌های مردمی را انعکاس می‌دهد.
پویش به‌رسم حاج قاسم برای گره‌گشایی
وصیت‌نامه‌خوانی، زیارت نیابتی، اهدای کتاب
وی اضافه کرد: پویش وصیت‌نامه‌خوانی، زیارت نیابتی، اهدای کتاب، پویش اجتماعی به‌رسم حاج قاسم برای گره‌گشایی از زندگی مردم با کمک‌های مومنانه برای نیازمندان، پویش «قاسم برای همه»، پویش «یک کار خوب» به نیت حاج قاسم ویژه دانشگاهیان، پویش‌های نذر خون و نذر نان را داریم که سال گذشته مردم در هزاران نانوایی یک تا چند روز نان مجانی توزیع کردند. حاج قاسم مدافع حرم بود، اما هرگاه حادثه‌ای همچون سیل و زلزله پیش می‌آمد به کمک مردم می‌شتافت.
مقدم فر در تشریح دیگر برنامه‌ها گفت: نذر رهایی و گلریزان برای زندانیان معسر و محکومان جرائم غیرعمد که بیش از پارسال انجام می‌گیرد. ارائه خدمات پزشکی رایگان در مناطق محروم، برپایی میز خدمت جهادی و اداری رایگان از سوی ادارات و مراکز و نهادها، نذر آموزش، نذر سلامت و توزیع اقلام پزشکی، نذر شادی و اهدای اسباب بازی تهیه‌شده توسط مردم و پویش شیفت ایثار را خواهیم داشت که کارگران در نظر دارند تا برای تولید بیشتر، یک شیفت اضافه‌تر مجانی به نیت حاج قاسم کار کنند.
دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به مراسمات و همایش‌های در نظر گرفته‌شده اشاره کرد و خاطرنشان داشت: مراسم‌های بسیاری پیش‌بینی شده است. مراسم ملی بزرگداشت شهید سلیمانی 13 دی‌‌ماه (سالروز شهادت سردار سلیمانی) ساعت 14 در مصلی تهران با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان برگزار خواهد شد و یکی از مقامات عالی کشور سخنرانی خواهد کرد. برنامه‌های متنوعی برای برگزاری این مراسم پیش‌بینی شده است.
مقدم‌فر بیان داشت: پیش‌ نشست کنگره و همایش علمی تحت عنوان «قهرمان جهانی مقاومت» روز 14 دی‌ماه با حضور شخصیت‌های بین‌المللی در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. مدتی پیش در این رابطه فراخوانی اعلام شد و از علاقه‌مندان خواسته شد تا در هفت سرفصل آثار علمی و پژوهشی خود را ارسال کنند.
وی با بیان اینکه کنگره بین‌المللی ادبیات مقاومت نیز برگزار می‌شود. گفت: اجتماع بزرگ فرهنگیان و دانشجویان مراکز تربیت معلم در حرم حضرت امام(ره) را خواهیم داشت.
دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: مراسم بین‌المللی تقدیر از ورزشکاران وفادار به آرمان جبهه مقاومت با حضور ورزشکاران ایرانی و غیرایرانی که در میادین ورزشی در برابر نمایندگان رژیم صهیونیستی حضور پیدا نکردند و با آنها مسابقه ندادند، روز هجدهم دی‌ماه برگزار می‌شود.
در حوزه قرآن امسال برنامه‌های مفصلی اجرا می‌شود
مقدم‌فر گفت: در حوزه قرآن امسال برنامه‌های مفصلی اجرا می‌شود. یادواره شهدای قرآنی با عنوان «سوره‌های سرخ» در فرهنگسرای بهمن برگزار خواهد شد.
همایش «دختران حاج قاسم»
در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی برگزار می‌شود
وی بیان داشت: همایش «دختران حاج قاسم» در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی برگزار می‌شود. ارادتمندان حاج قاسم در آن مراسم اجتماع خواهند داشت.
دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: همایش بررسی روند حقوقی و قضایی پرونده ترور حاج قاسم نیز خواهیم داشت.
مقدم فر خاطرنشان کرد: رویداد هنری «جان‌فدا» در هفته‌ گذشته به‌مدت سه روز تشکیل شد. این رویداد شاید یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای در این ایام بود. حدود 250 نفر در حوزه‌های نقاشی، خطاطی، نگارگری، طراحی و... در حرم حضرت امام رضا‌(ع) در شهر مشهد کارگاهی تشکیل دادند و 250 اثر خلق کردند. این آثار بسیار فاخر و جذاب در رابطه با حاج قاسم در نمایشگاهی عرضه خواهند شد.
وی با بیان اینکه امسال ارکستر «نگین سلیمانی» در صداوسیما اجرا می‌شود، افزود: مستندهای زیادی در این سه سال برای ایشان ساخته شده و مستندهایی همچون «بوکمال» روایت آزاد‌سازی بوکمال و نقش سردار سلیمانی، «محافظان» روایت محافظان سردار سلیمانی از شخصیت ایشان، مستند شش قسمتی در مورد کمک‌رسانی‌های حاج قاسم در حوادث طبیعی و... برای اولین بار در دهه مقاومت پخش خواهد شد.
در بوستان ولایت از کودکی تا تشییع حاج قاسم
به نمایش گذاشته خواهد شد
دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: نمایش میدانی و سرودهای بسیار زیادی اکران خواهد شد؛ در بوستان ولایت تهران از کودکی تا تشییع حاج قاسم به نمایش گذاشته خواهد شد. این نمایش میدانی از چند روز دیگر آغاز می‌شود. ضمنا در تالار وحدت سرود «روایت سرباز» اجرا می‌شود. سرودهای بسیاری در قالب یک فراخوان ساخته شده است.
مقدم‌فر بیان کرد: همانند سال گذشته، امسال نیز کاروان فرهنگی و هنری «حبیب» در استان‌ها را خواهیم داشت.
وی افزود: از دیگر برنامه‌ها کاروان‌های زیارتی هست که در عناوین مختلف، از شهرهای مختلف راهی کرمان می‌شوند. اعزام این کاروان‌ها شروع شده و در کرمان پذیرایی خواهند شد.
دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی درخصوص برنامه‌های رسانه ملی گفت: 237 ساعت در 103 عنوان برنامه درباره این شهید از شبکه‌های معاونت سیما در قالب برنامه‌های صبحگاهی، سریال، مستند، گفت‌وگو و... پخش خواهد شد.
مقدم‌فر گفت: در مجموع شبکه‌های رادیویی یک هزار و 492 ساعت در 138 عنوان برای حاج قاسم برنامه دارند و قابل تقدیر است.
کرمانی‌ها اعلام کردند خانه‌های ما
پذیرای عاشقان و کاروان‌های حاج قاسم است
وی با اشاره به برنامه‌های مردم کرمان در سومین ساگرد شهید سلیمانی گفت: کرمانی‌ها اعلام کردند خانه‌های ما پذیرای عاشقان و کاروان‌های حاج قاسم است. البته سالن‌ها، مساجد و حسینیه‌هایی برای پذیرایی تدارک دیده شده است، اما مردم کرمان عاشقانه پای کار هستند.
دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی بیان داشت: در روز 17 دی‌ماه از میدان شهدای کرمان تا مزار حاج قاسم به ‌طول 8 کیلومتر راهپیمایی خانوادگی مردم برگزار خواهد شد و در کرمان گردهمایی بزرگ تقریب مذاهب به یاد حاج قاسم و فرزندان شهدا، نخبگان و یاران حاج قاسم را هم داریم.
مقدم‌فر خاطرنشان کرد: مردم و دلدادگان به حاج قاسم نه‌تنها در کشورهای مقاومت بلکه در عموم کشورها برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده‌اند.
اجرای نمایش میدانی در مورد زندگی «حاج قاسم» در بیروت
وی بیان داشت: در کشورهای مقاومت از جمله سوریه و لبنان برنامه‌های مختلفی اجرا خواهد شد. در بیروت نمایش میدانی در مورد زندگی حاج قاسم اجرا می‌شود. یک سمفونی به زبان عربی هم در بیروت اجرا می‌شود.
مراسم یادبود «حاج قاسم» در ترکیه، جمهوری آذربایجان
گرجستان، روسیه، اروپا و حتی آمریکا
مقدم‌فر گفت: در کشور یمن راهپیمایی و اجتماع بزرگی به یاد حاج قاسم و شهدای همراه وی شاهد خواهیم بود. در کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، روسیه، اروپا و حتی آمریکا که قاتل حاج قاسم در آنجاست هم مردم برنامه‌هایی برگزار خواهند کرد. از برگزاری شب‌شعر، نمایشگاه عکس، پخش فیلم و مستند و... گرفته تا برگزاری مراسم در مساجد و کلیساها و جشنواره‌های هنری.
دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 700 عنوان کتاب برای حاج قاسم توسط مردم تولید و منتشر شده است.