kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۶۵۸۱
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
در واکنش به روی کار آمدن دیکتاتورها در تل‌آویو

نیویورک تایمز: اسرائیل واقعا در مسیر خطرناکی قرار دارد

نتانياهو در دوره جديد كه به قدرت بازگشته است، تلاش دارد تا يك ديكتاتوري را در تل آويو به راه بيندازد و از اين رو صداي پاي ديكتاتوري تمام‌عيار در تل آويو كم كم شنيده مي شود.

 

سرويس خارجي-

كشورهاي غربي و آمريكا ادعا دارند كه رژيم صهيونيستي الگوي برتر دموكراسي در منطقه است. غربي‌ها سالهاست با بستن چشم خود بر آپارتايد و تبعيض نژادي كه در تل آويو جريان دارد، ادعاي دموكراتيك بودن رژيم صهيونيستي به عنوان يك رژيم تك قوميتي را دارند و اكنون به تدريج اين رژيم تك قوميتي و آپارتايدي به تدريج در حال نمايان كردن چهره واقعي خود به عنوان يك رژيم سياسي تماميت خواه است. رژيم توتاليتري كه ديگر حتي در داخل هم توان شنيدن انتقادات ندارد و حداكثر تلاش خود را براي يكپارچه كردن تندروها به‌كار مي بندد. در اولين گام به سوي ديكتاتوري تمام عيار در تل آويو، «بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی و ایتامار بن‌گویر،
متحد افراطي او به توافق رسیدند تا از استخدام افرادی که از سیاست‌های این رژیم درباره اشغال اراضی فلسطینی انتقاد می‌کنند، جلوگيري كنند.
روزنامه یسرائیل هیوم نوشت: «بنیامین نتانیاهو و ایتامار بن گویر، که قرار است وزیر امنیت ملی دولت نتانیاهو باشد به توافق رسیدند تا افرادی را که از اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل انتقاد کرده یا در اعتراضات علیه سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل شرکت می‌کنند در دستگاه آموزش استخدام نشوند و معلمانی که به چنین انتقادهایی می‌پردازند، تحت پیگرد قرار بگیرند.»
براساس این توافق قانون دستگاه آموزش دولتی اصلاح خواهد شد تا راه براي ورود مخالفان اشغالگري در وزات آوزش بسته شود. حتي غربي‌ها هم اذعان دارند كه اوضاع تل آويو عادي نيست و روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در مطلبي نوشت: «اسرائیل واقعاً در مسیر خطرناکی قرار دارد. دموکراسی تل آويو در نتیجه انتخابات اخير به خطر افتاده و اشغال نظامی ۵۵ ساله غیردموکراتیک سرزمین‌های فلسطین، ادعاي دموكراسي در تل آويو را زير سؤال مي برد.»
نتانياهو در حال تصفيه داخلي است
اقدامات نتانياهو باعث شده تا كارشناسان مسائل فلسطين نيز به اين مسئله توجه كنند كه نتانياهو در حال شكل دادن به يك ديكتاتوري در تل آويو است. روزنامه «رای الیوم» در گزارشی از محکومیت‌ها و ویژگی‌های مختلف اعضای کابینه جدید نخست‌وزیر تازه رژیم صهیونیستی از جمله دروغگویی، دزدی و تروریسم و فاشیسم یاد کرد و نوشت: «بنیامین نتانیاهو» مناصب دولتی را برای شرکای نژادپرست، فاشیست و افراطیون به مزایده گذاشته است.
به نوشته رای الیوم، «یوسی وارتر» تحلیلگر مسائل حزبی در روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در این زمینه گفت که شرکای نژادپرست نتانیاهو که به دنبال جنگ و ایجاد اختلاف و درگیری هستند، مشکل اصلی کابینه جدید نیستند، بلکه خطر اصلی فقط در شخص، مواضع و عقاید شخص نتانیاهو نهفته است. این تحلیلگر ادامه داد: «کابینه جدیدی در حال شکل گیری است که بسیار افراطی، تاریک‌اندیش و خطرناک است، برای اثبات این موضوع می‌توان از دستاوردهایی که شرکای کابینه از افراطیون سرمست از کسب قدرت و شهرک‌نشینانی که دنبال دامن زدن به مشکلات و اختلافات هستند و نژاد‌پرستان یاد کرد، با این وجود، اینها مشکل اصلی نیستند، بلکه مانند یک داستان فرعی از اصل ماجرایی هستند که در حال وقوع است. خطر واقعی، به شخص نخست‌وزیر برمی گردد که همه مرزها را در نوردیده، ارزش‌ها را زیر پا گذاشته و قواعد را آلوده کرده است.»
جنایت و آپارتاید در نقب
روز يكشنبه همچنين یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی به اقدامات نژادپرستانه اشغالگران علیه ساکنان فلسطینی منطقه «نقب» در جنوب فلسطین اشغالی و برخورد وحشیانه یگان‌های مخفی رژیم صهیونیستی با آنها اذعان کرد. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: یک شهروند فلسطینی به نام «موسی ابومریمی» (۳۷ ساله) ساکن روستای «بئرهداج» در نقب اشغالی، چهارشنبه گذشته به همراه دختر دو ساله اش که مبتلا به یک بیماری حرکتی است در مسیر بازگشت از مهدکودک به خانه، با نظامیان نقابدار رژیم صهیونیستی مواجه شد. آنها او را جلوی چشمان فرزندش به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند که از ناحیه چشم دچار خونریزی شد.
به نوشته‌ هاآرتص، همه این تخلفات علنی صورت می‌گیرد، در نزدیکی روستای «بئرهداج» یک منطقه آموزشی نظامی قرار دارد، حداقل از سال ۱۹۹۳ تاکنون این مکان برای تمرین آموزشی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت اما این اتفاقات نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر نظامیان برای سرگرمی تمرین تیراندازی می‌کنند.
واکنش اسیران فلسطینی
به توافق نتانیاهو و بن گویر: از شهادت نمی‌ترسیم
همچنين کمیته عالی اضطراری ملی جنبش ملی اسیر فلسطین در واکنش به توافق تروریستی بین رئیس‌حزب قدرت یهود و نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی پیرامون تصویب قانون اعدام اسرا تاکید کرد، از شهادت نمی‌ترسد. این کمیته در بیانیه کوتاه مطبوعاتی اعلام کرد: اسیران فلسطینی از مرگ و شهادت در میادین نبرد هراسی نداشتند و در میادین مقابله داخل زندان‌ها و بازداشتگاه‌های اشغالگر هم از مرگ نخواهند ترسید. اگر خواهان جنگی علنی هستید ما نیز آماده نبردیم و آتشفشان آزادی در مقابل این اشغالگر ظالم طغیان خواهد کرد.
افزایش نگران‌کننده آمار خودکشی
در ارتش رژیم صهیونیستی
از سوي ديگر، روزنامه یدیعوت آحارونوت روز یکشنبه در گزارشی از افزایش نگران‌کننده آمار خودکشی‌ها در میان نظامیان صهیونیست در سال ۲۰۲۲ خبر داد. در این گزارش آمده است: میزان خودکشی در بین نیروهای ارتش اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در سال ۲۰۲۲ افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است. براین اساس، در سال ۲۰۲۲ که هم اکنون در ماه پایانی آن قرار داریم تاکنون ۱۴ نظامی صهیونیست خودکشی کرده‌اند که بالاترین آمار در پنج سال گذشته محسوب می‌شود.