kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۶۵۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران

کمبود گاز در کشور نداریم

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: ما کمبود گاز در کشور نداریم، ولی همزمان با افزایش برودت هوا، طرح‌های مدیریت مصرف گاز در کشور به اجرا در می‌آید.

 


مسلم رحمانی، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به ورود توده سرد سال از ابتدای آذرماه، اظهار کرد: سال گذشته در این زمان نزدیک به ۶۰ میلیون مترمکعب کمتر از این حجم- یعنی به اندازه بیش از دو فاز پالایشگاه‌های پارس جنوبی- در سطح کشور توزیع می‌شد. با ورود جبهه سرد جدید هم پیش‌بینی می‌کردیم که میزان مصرف دوباره افزایش پیدا کند؛ از روز گذشته تاکنون بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا کرده است همه تأسیسات شرکت در حداکثر تولید و پالایش قرار دارند و همه همکاران ما در بخش انتقال و توزیع هم پای کار هستند که شبکه و خطوط پایداری باشد و در حال حاضر هم خوشبختانه تمامی شبکه‌های سطح کشور در حال گازرسانی پایدار است. وی افزود: کمبود گاز در کشور نداریم و بحث ما عدم تراز بین مصرف و تولید است، بنابراین خواهش می‌کنم از لفظ کمبود گاز استفاده نشود. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در مورد اقداماتی که برای پرمصرف‌ها پیش‌بینی شده توضیح داد: دو بسته در دولت به پیشنهاد وزارت نفت مصوب شد؛ یکی بحث تشویق برای کسانی است که در سه پلکان اول هستند. به هیچ عنوان قیمت گاز بهای این گروه تغییر نمی‌کند و اگر ۳۰ درصد این سه پلکان را کاهش بدهند مصرف‌شان رایگان خواهد بود، اما در مورد بدمصرف‌ها که پلکان ۱۱ و ۱۲ هستند برای ۷۱۳۸ مورد هشدار و پیامک صادر شده و چون رعایت نکردند قطع گاز اتفاق افتاد و قبوض جدیدی که برای آنها می‌آید قبوض کاملاً معناداری خواهد بود. به گفته مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، بحث تولید و عرضه یکی از مهم‌‌ترین موضوعات برای وزارت نفت به‌عنوان سیاستگذار اصلی تولید است. بحث مدیریت مصرف نیز باید توسط دستگاه‌های متنوع تحت مدیریت و کنترل باشد. در وزارت نفت بالاخص شرکت ملی گاز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت؛ با همکاری دولت مصوبه‌ای مبنی بر کاهش ۱۰ درصدی مصارف بخش دولتی و همچنین پایش ادارات و دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد و به این ترتیب دولت ابتدا از خودش آغاز کرد.
رحمانی با بیان اینکه بیش از ۷۲ هزار مورد بازرسی در سطح کشور در ادارات و نهاد‌های دولتی از ابتدای آذرماه انجام شده که به ۸۴۱ مورد قطع گاز ختم شده است، در گفت‌و‌گویی تلویزیونی افزود: قطع گاز معمولاً همان روز که قطع شده با اخذ تعهد وصل می‌شود مگر اینکه تکرار شود و در آن صورت با نظر استاندار استان قطع گاز اتفاق خواهد افتاد. وی با بیان اینکه سال گذشته با این اقدام ۱۰ درصد که هدف بود به نتیجه رسید، امسال هم خوشبختانه تعداد مواردی که خارج از آن چارچوب مصرف می‌کنند نسبت به سال گذشته کمتر شده و این نشان می‌دهد که همکاری بخش دولتی بیشتر بوده است.
اقدام شایسته مدیرعامل شرکت گاز یزد
مدیرعامل شرکت گاز استان یزد در جریان اجرای طرح پایش دمای اداره‌های دولتی، جریان گاز شرکت تحت مدیریت خود را به‌دلیل تخطی یکی از بخش‌های این شرکت در رعایت دمای رفاه قطع کرد. روز شنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه گاز شرکت گاز یزد قطع شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیرعامل شرکت گاز استان یزد با اشاره به قطع چندساعته گاز شرکت تحت مدیریت خود گفت: با توجه به دستورالعمل‌های وزارت نفت و لزوم رعایت دمای رفاه تا حداکثر 18 درجه سانتی‌گراد در اداره‌ها و مراکز عمومی، برنامه پایش و بازدید از مراکز و ادارات استان از جمله شرکت گاز استان به‌صورت مداوم اجرا شده است. سعید عقلی افزود: از آنجا که مسئولیت پایش شرکت گاز استان یزد را شخصاً به‌عهده داشتم، در جریان یکی از بازدیدهای روزانه از این مجموعه، متوجه شدم در یکی از اتاق‌های شرکت از حداکثر دمای رفاه به اندازه دو دهم درجه تخطی شده و دمای اتاق 18 و دو دهم درجه بود، از این‌رو ضمن اخذ تعهد کتبی از مدیر بخش نسبت به قطع گاز شرکت، به مدت چهار ساعت اقدام شد.