kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۶۵۶۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
آمریکا

موج کم سابقه سرما و یخبندان 27 کشته بر جای گذاشت

 

موج کم سابقه سرما و یخبندان بخش‌های زیادی از آمریکا را فراگرفته است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، در پی سرمای شدید در منطقه سنت لوئیس در ایالت میزوری آمریکا ظرفیت گرمخانه‌ها در حال پر شدن است. مسئولان این مکان‌ها در تلاش هستند افراد بی‌خانمان که نیاز به جایی گرم دارند را در این گرمخانه‌ها جای دهند. خبرنگار فاکس نیوز از مقابل یکی از گرمخانه‌های سنت لوئیس که ظرفیتش تکمیل شده است گزارش داد: افرادی که این‌جا پذیرش شدند خیلی خوشحالند که در جایی گرم هستند. چون افراد بسیار زیادی هستند که اکنون به دنبال جایی گرم هستند.
برف و بوران شدید در آمریکا و کانادا که «بمب طوفان» و یکی از سخت‌ترین کولاک‌های دهه‌های اخیر توصیف شده، یکی از سردترین روزهای کریسمس در تاریخ را رقم زده است.
این جبهه هوای سرد که متأثر از تغییرات اقلیمی و تغییر جهت تونل باد پیرامون قطب شمال است با خود برف و بوران، مه، تگرگ یخ، بادهای قوی، باران‌های شدید و سیل به همراه آورده و در روزهای گذشته از مرزهای کانادا تا مرز مکزیک را درنوردیده و زندگی صدها میلیون تن را در این دو کشور به‌شدت مختل کرده است. میلیون‌ها خانه و محل کسب و کار در هر دو کشور شنبه شب در شب کریسمس، بدون برق بودند و لغو هزاران پرواز و تاخیرهای طولانی در هزاران پرواز دیگر در آمریکا و کانادا شمار کثیری از مردم را که می‌خواستند در کنار خانواده و دوستان خود باشند، در فرودگاه‌ها سرگردان کرد.
فرودگاه‌های نیویورک، آتلانتا، شیکاگو، دنور و دیترویت همچنان مملو از مسافرانی است که منتظر پرواز جایگزین هستند.
علاوه‌بر لغو پروازها، برخی از پررفت‌وآمدترین جاده‌های آمریکا به دلیل انبوه برف و انباشت یخ قطور، مسدود و حرکت در آن ممنوع شده است.
ارزیابی شده بود که حدود ۱۱۳ میلیون آمریکایی از چند روز مانده به کریسمس تا دو روز پس از سال نو میلادی، مسافرت کنند، اما اکثر آنها در پی هشدارها در خانه مانده‌اند. به طور کل این یخبندان شدید در روزهای اخیر زندگی بیش از ۲۰۰ میلیون نفر را در آمریکای شمالی با اختلال روبه‌رو کرده است.

 

 

 

 


«بمب طوفان» و یخبندانی این‌چنینی در نیم‌کره شمالی زمانی رخ می‌دهد که به‌خاطر تغییرات اقلیمی، جبهه‌های هوای گرم در سایر نقاط، هوای سرد قطبی را به‌هم‌فشرده و به مدارهای پایین‌تر از معمول بفرستند. تغییرات اقلیمی در دهه‌های اخیر به دلیل فعالیت‌های انسانی تشدید شده است.
بنابر گزارش بخش خبری شبکه تلویزیونی «ان بی‌سی»، شمار تلفات حوادث مرتبط با طوفان و سرمای کشنده چند روز اخیر در سراسر آمریکا، تاکنون به ۲۷ نفر رسیده است.کتی هوکول، فرماندار نیویورک، وضعیت جاری را «بدترین کولاک تاریخ» این ایالت در دوره معاصر نامید.
خانم هوکول به گارد ملی دستور داد که برای کمک به نیروهای خدمات فوریت‌های پزشکی در شهر بوفالو و نقاط دیگری در غرب ایالت اعزام شوند زیرا خدمات اورژانس در ماموریت‌های متعدد برای نجات جان افراد، با دشواری بزرگی روبه‌رو است.
با این حال، دو تن از قربانیان روز شنبه در حومه بوفالو جان باختند بدون آن‌که اورژانس فرصت امداد داشته باشد.
سرمای شدید، ایالت جنوبی و گرم فلوریدا را نیز که همواره میزبان گردشگران زیادی در تعطیلات کریسمس است، تحت تأثیر قرار داده و در یک اقدام کاملاً غیرعادی در چند دهه گذشته به ساکنان هشدار سرما داده شده است. ساکنان ایالت گرمسیری تگزاس نیز با وضع مشابهی رو‌به‌رو شده‌اند. سردترین دما دو روز قبل از کریسمس در ایالت مونتانا ثبت شد که ساکنان اطراف شهرک لینکن و «الک پارک» در دمای منفی ۴۵ درجه ماندند.
شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا روز جمعه با دمای منفی ۲۱ درجه سردترین شهر این بخش از خاک آمریکا بود.
در شهر همیشه‌گرم «هِل» («جهنم») در ایالت میشیگان، نیز که معمولاً یک قطب گردشگری و محلی جذاب برای ازدواج زوج‌ها مخصوصاً در تعطیلات است، دما به منفی ۱۷ درجه کاهش یافت که رسانه‌های آمریکا از عبارت «جهنم یخ‌زده» استفاده کردند.
در تمامی ایالات یخ‌زده کتابخانه‌ها و مراکز دیگری گشوده شده تا از ساکنانی که بدون برق و وسایل گرمایی مانده‌اند، پذیرایی کنند.
رسانه‌های آمریکا از افزایش امکانات برای مراقبت از بی‌خانمان‌ها به‌ویژه با توجه به ورود ده‌ها هزار مهاجر آمده از مرزهای مکزیک در هفته‌های اخیر خبر دادند. اما به گزارش این رسانه‌ها، برقراری تدابیر مشابه در نزدیکی مرزها با مکزیک با دشواری‌های خاص خود روبه‌روست. طوفان یخ و سرما میلیون‌ها تن از ساکنان همسایه شمالی، کانادا، را نیز تحت تأثیر قرار داده است. دمای هوا در برخی نقاط کانادا تا منفی ۵۰ درجه کاهش یافت که خطر جدی برای یخ زدن انسان در چند دقیقه را دربر دارد.
جریان برق در استان انتاریو و به‌ویژه استان کِبک روز شنبه در طول ساعت‌ها قطع بود. همچنین بسیاری از پروازها از تورنتو، مونترال و حتی ونکوور که بخش همواره گرم کانادا است، لغو شد.
کانادا وضعیت فوق‌العاده را از استان بریتیش کلمبیا در غرب تا شرق این کشور برقرار کرده و از مردم خواسته در خانه بمانند. با این حال، تصاویر خودروهای جامانده در بزرگراه‌ها مرتب از تلویزیون‌های این کشور پخش می‌شود.
با وجود سرمای شدید همیشگی در این فصل سال در کانادا، رویدادهای روزهای اخیر تجربه کاملاً جدیدی برای مردم آن توصیف شده است.