kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸

اوکراین: ایران به روسیه موشک بالستیک نداده است

مشاور ارشد رئیس‌جمهور اوکراین، به‌رغم اتهام‌زنی‌های شدید کی‌یف علیه ایران، گفت که تهران تاکنون به روسیه موشک بالستیک نداده و چنین اقدامی در آینده هم محتمل نیست.
 
 
 
به‌رغم اتهامات بی‌اساس واردشده از سوی غرب به تهران درباره تامین و ارسال تسلیحات به مسکو، میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اذعان کرد که ایران به روسیه موشک بالستیک نداده و احتمالا هم نخواهد داد.
پودولیاک با این وجود، با تکرار ادعاها مبنی بر تامین پهپادی روسیه از جانب ایران به منظور استفاده در جنگ اوکراین، مدعی شد که نیروهای روسیه نخستین محموله پهپادهای ایرانی را تقریبا تمام کرده و در زرادخانه تسلیحاتی خود تنها موشک‌های کروز ساخت روسیه را دارند که آن هم برای «دو یا سه» روز حمله گسترده علیه اوکراین کفاف می‌دهد!
پودولیاک باردیگر با تکرار ادعاها درباره پیشنهاد روسیه به ایران برای خرید موشک، فشارهای شدید دیپلماتیک علیه تهران را دلیل قطعی «نشدن» این توافق توصیف کرد و مدعی شد که «این توافق هنوز تایید و تصویب نشده است!»
ادعاهای پودولیاک، هم‌راستا با متحدان غربی اوکراین در حالی مطرح شده که تهران و مسکو همواره قویا این ادعاها را رد و ایران تاکید کرده‌اند که غرب برای موجه جلوه دادن تامین تسلیحاتی اوکراین، چنین ادعاهای بی‌اساسی را مطرح می‌کند.
از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه(۵ اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا و کشورهای غربی ضمن اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو، نسبت به تامین تسلیحاتی کی‌یف اقدام کرده و همچنان به این روند ادامه می‌دهند. این در حالی است که روسیه به دفعات تاکید کرده که چنین اقداماتی تنها به طولانی شدن جنگ منجر شده و در نتیجه نهایی آن تاثیری نخواهد گذاشت.