kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۲۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۲
حاشیه مهم‌تر از متن 

 جــام جهــانی قطر فرصتی برای معرفی اسلام و نمایش همبستگی  با ملت مظلوم فلسطین

 
 
 
اشاره
جام جهانی فوتبال 2022 به میزبانی قطر در حال برگزاری است. این دوره از جام جهانی با حواشی جالبی همراه بود که در برخی موارد این حواشی بر متن مسابقات برتری پیدا کرد و توجه رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز به خود جلب کرد. از یک سو دولت قطر با اصرار بر اجرای قوانین اسلامی از سوی تیم‌های حاضر و همچنین تماشاگران، چهره یک دولت اسلامی را به نمایش گذاشت. شروع مسابقات با تلاوت آیاتی از قرآن کریم‌، ممنوعیت خرید و فروش مشروبات الکلی، قطع صدای موسیقی‌های جام جهانی در زمان نمازهای پنجگانه‌، عدم اجازه به گروه‌های همجنس باز و تیم‌هایی که قصد داشتند به حمایت از همجنس گرایی نمادهای این گروه‌ها را در قطر تبلیغ یا با خود همراه داشته باشند؛ از موفقیت‌های بارز دولت قطر در جام جهانی بود. از سوی دیگر جام جهانی قطر به عرصه اعلام انزجار عمومی از رژیم صهیونیستی و حمایت و همبستگی جهانی با ملت فلسطین تبدیل شد. تماشاگران عرب و مسلمان حاضر در این تورنمنت با نمایش همبستگی خود با فلسطین به وضوع اعلام کردند که مسیر آنها با دولت‌هایی که به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی هستند متفاوت است در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به این دو حاشیه مهم جام جهانی 2022 قطر.
سرویس خارجی کیهان 
 
جام جهانی فرصتی برای معرفی دین مبین اسلام
جام جهانی فوتبال 2022 به میزبانی کشور قطر در حال برگزاری است. جدای از مسابقات این دوره که با شگفتی‌های زیادی تا کنون همراه بوده است. مسئولان قطری در این دوره از مسابقات به عنوان میزان از این فرصت استفاده کرده و قوانین اسلامی را به رخ جهانیان کشیدند. شروع مسابقات با تلاوت آیاتی از قرآن کریم‌، ممنوعیت مشروبات الکلی، قطع کردن صدای موسیقی‌های جام جهانی در زمان نمازهای پنجگانه‌، عدم اجازه به گروه‌های همجنس باز و تیم‌هایی که قصد داشتند به حمایت از همجنس گرایی نمادهای این گروه‌ها را در قطر تبلیغ یا با خود همراه داشته باشند از موفقیت‌های بارز دولت قطر در جام جهانی بود.در همین راستا هفت تیم اروپایی حاضر در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که قصد داشتند به نشانه حمایت از همجنسبازان از بازوبند کاپیتانی رنگین‌کمانی در این تورنمت استفاده‌کننده سرانجام در حمایت فیفا از قوانین کشور قطر از این کار صرف نظر کردند. تیم‌های یاد شده ساعاتی پیش از مسابقه دو تیم ایران و انگلیس اعلام کردند که به دلیل اعلام صریح فدراسیون جهانی فوتبال مبنی بر احتمال وضع جریمه احتمالی در صورت استفاده از بازوبند‌های معروف همجنس بازان این تصمیم خود را عملی نخواهند کرد.گفتنی است پیشتر نیز قطر مانع فرود هواپیمای تیم ملی آلمان که منقش به تصویر تبلیغی همجنسبازان بود شد که آنان مجبور به فرود در عمان شده بودند. «میشایل بالاک» اسطوره ژرمن‌ها بعد از حذف آلمان با انتقاد شدید از اقدامات حاشیه ساز تیم ملی کشورش در حمایت از همجنس گرایی گفت:« وقتی بازیکنان تیم ملی آلمان در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی در مسائلی دخالت می‌کنند که هیچ ربطی به مردان ندارد! این اتفاق و این ناکامی امری طبیعی است.»
 مسئولان قطری همچنین از فرصت جام جهانی برای معرفی دین مبین اسلام و نمادهای اسلامی به گردشگران و تیم‌های حاضر نهایت استفاده را بردند. فیفا پیش‌بینی کرده بود که تعداد تماشاگران جام جهانی نزدیک به یک میلیون و 500 هزار نفر باشد به همین دلیل دولت قطر برنامه‌های زیادی را برای این تماشاگران تدارک دیده بود هواداران فوتبال در جام جهانی قطر در اوقات پنجگانه نماز صدای اذان را با آهنگ و صدای زیبا شنیدند که پیام فرهنگی مسلمانان است. در وقت نماز تمام موسیقی های مربوط به مسابقات جام جهانی در فضای عمومی شهر قطع می‌شد تا نمازگزاران نمازشان به پایان برسد. قطر همچنین ممنوعیت استعمال و فروش مشروبات الکلی در ورزشگاه‌های جام جهانی و اطرف استادیوم‌ها را اعلام کرده بود. این درحالی است که یک دیپلمات قطر که خواسته نامش فاش نشود، اعلام کرد:« تصمیم ممنوعیت فروش مشروبات الکلی در ورزشگاه‌ها پیش از این توسط فیفا گرفته شده است نه کشور میزبان.»   قراردادن «بارکد» در اتاق برخی از هتل‌ها برای معرفی اسلام به زبان‌های زنده دنیا از دیگر طرح‌ها بود. در همین راستا مرکز فرهنگی اسلامی «عبدالله بن زید آل محمود» وابسته به وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر طرح کتابچه دینی به 6 زبان اصلی انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، روسی و پرتغالی را به راه ‌انداخت.این کتاب در یازده فصل است که به معرفی دین اسلام، آفرینش جهان هستی، چگونگی خلقت انسان، زندگی پس از مرگ، وحدانیت خداوند، ارکان اسلام، هدف انبیاء، قرآن کریم، اماکن مقدس، هنر اسلامی و حفظ محیط زیست از دیدگاه اسلام می‌پردازد. تعدادی نقاشی دیواری مزین به احادیث نبوی درباره اخلاق و کارهای نیکوکارانه و ضرورت کار خیر در زندگی دنیوی، خیابان‌های مختلف قطر را مزین کرده بود.این احادیث به زبان عربی و ترجمه انگلیسی نوشته شده بود تا اسلام به هواداران جام جهانی معرفی شود. «هر کار نیکی صدقه است»، «کسی که به دیگران رحم نکند، مورد رحمت قرار نمی‌گیرد» و «از آتش جهنم بپرهیز، هر چند اگر بتوانی با نصف صدقه بدهی » این‌ها برخی از احادیث نبوی هستند که می‌توانند روشنگر راه زندگی بسیاری از انسان‌ها در سراسر جهان باشند. نمایشگاه تعاملی اسلامی نیز به منظور معرفی دین اسلام در جام‌جهانی برای غیرعرب زبان‌ها در دوحه راه‌اندازی شد. این نمایشگاه تا 31 دسامبر 2022(10 دی ) ادامه دارد.این نمایشگاه  شامل بازدید از مسجد جامع دولتی قطر است که بازدیدکنندگان از طریق آن با مسجد و معماری اسلامی آن و همچنین برخی از ابعاد اسلام و ایمان و برخی از مساجد تاریخی در این کشور آشنا می‌شوند. نویسندگان نیز از طریق مقالات‌شان حمایت خود را از قطر برای بهره‌برداری از جام جهانی به منظور انتقال تصویر واقعی از دین اسلام اعلام کردند. ابراهیم عبدالرزاق آل ابراهیم، نویسنده قطری در الشرق قطر نوشت:« باید آنها زیبایی‌های اسلام و عظمت قرآن کریم را ببینند، بنابراین با روش‌ها و راه‌های مختلف در عصر حاضر باید شفاف ‌سازی کرد.» هواداران فوتبال در قطر حتی پوشیدن چفیه و گذاشتن حجاب را هم امتحان کرده‌اند. چند جوان گردشگر که در حال صرف کردن غذایی عربی بودند با اشتراک گذاری تجربه جذابی که از مواجهه با اسلام داشته‌اند، از بازدید خود از یک مسجد با معماری فوق‌العاده ابراز شگفتی کردند. آب آشامیدنی رایگان و کتاب‌هایی که راجع به پیامبر و حقوق زنان است در قالب یک هدیه با عنوان احترام، توجه جوانان گردشگر را جلب کرده و وقتی از آنها پرسیده می‌شود که آیا اسلام خواهند آورد می‌گویند: «به فکر آن افتاده‌ایم».
برخی گزارش‌ها حاکی است در حاشیه این رویداد فوتبالی تعداد قابل توجهی تماشاگر به دین مبین اسلام گرویده‌اند.یک مبلغ مسلمان هندی از مسلمان شدن حدود ۹۰۰ نفر در حاشیه رقابت‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر خبر داده است.«ذاکر نایک» که برای تبلیغ اسلام به قطر رفته است، اعلام کرد تاکنون ۸۸۷ نفر از اتباع کشور‌های مختلف در حاشیه رقابت‌های جام جهانی به اسلام گرویده‌اند. به گفته وی شنیدن صدای اذان در قطر، بسیاری از تماشاگران فوتبال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شبکه «الکاس» قطر نیز با انتشار ویدئویی اعلام کرد یکی از هواداران تیم ملی فوتبال مکزیک توسط یکی از دعوت گران قطری به اسلام گروید. یک روزنامه‌نگار انگلیسی نیز با بیان اینکه برگزاری جام جهانی فوتبال در یک کشور مسلمان فرصتی برای درک حقیقت اسلام است، از انجام برخی اقدامات در راستای اسلام‌هراسی علیه کشور قطر پرده برداشت. «رابرت کارتر»، روزنامه‌نگار انگلیسی، بدون اینکه از کشورخاصی نام ببرد، گفت:« قطر در معرض یک کمپین هدفمند اسلام‌هراسی است که برخی کشورهای اروپایی در پشت آن ایستاده‌اند. » وی در یک کلیپ ویدیویی از این مصاحبه که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، با مقایسه کمپینی که قطر اکنون در معرض آن قرار دارد، با آنچه که روسیه در طول برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ با آن مواجه بود، گفت:« این کمپین برخلاف واقعیت است و بخش زیادی از خصومت را نیز شامل می‌شود».این روزنامه‌نگار انگلیسی با بیان اینکه کشورهای اروپایی در این کمپین به مسائل مربوط به نقض حقوق بشر در قطر پرداخته‌اند، از اینکه آنها به موارد نقض حقوق بشر توسط رژیم اسرائیل هیچ توجهی نشان نمی‌دهند، ابراز شگفتی کرد.وی در همین رابطه با طرح سؤالی، گفت: «چرا زمانی که اسرائیل مسابقات یوروویژن را برگزار می‌کرد، این انتقادات نسبت به رژیم اسرائیل مطرح نشد؟»
فلسطین در جام جهانی قطر
جدای از اقدام درخورد تحسین دولت قطر در اصرار بر اجرای قوانین اسلامی و مجبور کردن دولت‌های پرمدعای اروپایی به تبعیت از قوانین دولت میزبان جام جهانی، قطر به عرصه‌ای برای نمایش همبستگی جهان اسلام با ملت مظلوم فلسطین و ابراز انزجار از رژیم صهیونیستی تبدیل شد که می‌توان به جرات اعلام کرد این مسئله به بارزترین حاشیه جام جهانی در این کشور تبدیل شد.چند سالی است که برخی دولت‌های عرب مثل بحرین، امارات،عربستان،سودان و مراکش با عبور از سیاست اصلی اتحادیه عرب در حمایت از آرمان فلسطین و مخالفت با رژیم صهیونیستی در تکاپو برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. این سیاست با حمایت و پشتیبانی کامل آمریکا و اروپا تحت پروژه کلان «معامله قرن» و «توافق نامه صلح ابراهیم» نیز همراه بوده است. با این وجود نمایش نفرت افکار عمومی جهان اسلام از رژیم صهیونیستی در جام جهانی فوتبال در قطر نشان داد که سیاست عادی ‌سازی روابط اعراب و اسرائیل کوچک‌ترین حمایتی از سوی افکار عمومی جهان اسلام ندارد و لذا پیگیری یک سیاست خارجی مشخص بدون جلب افکار عمومی داخلی قطعاً با شکست مواجه خواهد شد. طی روزهای اخیر نیز بر همین مبنا رسانه‌ها و‌اندیشکده‌های جهان، نمایش نفرت مردم کشورها از رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین دستاورد حاشیه‌ای جام جهانی قطر عنوان کردند که بی‌اعتباری «معامله قرن» و «توافق ابراهیم» را هم به اثبات رساند. نمایش عشق و علاقه افکار عمومی جهان اسلام نسبت به ملت مظلوم فلسطین و در نقطه مقابل نمایش نفرت عمومی از رژیم صهیونیستی در جام جهانی خیلی زود از حاشیه به متن این مسابقات کشیده شد و توجه بسیاری از رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد.
علی رغم خیانت برخی دولت‌های عربی به آرمان فلسطین تماشاگران عرب حاضر در جام جهانی به وضوح نشان دادند که نظر آنها درباره مسئله فلسطین با نظر حاکمانشان فرق می‌کند. به عنوان مثال دولت مراکش که از جمله دولت‌هایی است که راه سازش را با رژیم صهیونیستی در پیش گرفته و در مسیر عادی ‌سازی روابط با این رژیم قرار دارد، اما تماشاگران مراکشی از فرصت بازی کشورشان با بلژیک استفاده کرده و پرچم‌های فلسطین را بلند کردند تا نشان دهند راه خود را از دولت این کشور جدا کرده‌اند. تصاویر منتشر شده از تماشاگران مراکشی در بازی با بلژیک نشان داد که آنها یک پرچم بزرگ فلسطین را روی دست‌های خود دارند و آن را حرکت می‌دهند که بر روی آن به زبان انگلیسی «آزادی فلسطین» نوشته شده بود. پیش از این تماشاگران تونس نیز در بازی تیمشان مقابل استرالیا در جام جهانی قطر در دقیقه ۴۸ پرچم بزرگ فلسطین را برافراشتند. برافراشتن پرچم فلسطین در دقیقه ۴۸ بازی در راستای یادآوری اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیستها در سال ۱۹۴۸ میلادی بود.بر روی این پرچم جمله «آزادی برای فلسطین» نیز نوشته شده بود. تماشاگران تونسی پرچم‌های کوچک فلسطین و همچنین شال‌هایی با رنگ کوفیه فلسطینی در دست داشتند. تماشاگران عرب علاوه‌بر در دست گرفتن پرچم فلسطین و سر دادن شعارهای حمایتی از مردم مظلوم فلسطین حاضر به مصاحبه با رسانه‌های صهیونیستی نشدند. همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر، طرفداران تیم‌های کشورهای عربی نیز برای همبستگی با مردم فلسطین توئیت‌های خود را با هشتگ «فلسطین در جام جهانی» و «نه به عادی ‌سازی با اسرائیل» و «فلسطین موضوع آزادمردان است» منتشر کردند.حضور پرچم فلسطین در برخی از مسابقات و نصب پرچم ایران و فلسطین در کنار هم یکی دیگر از صحنه‌های زیبای این مسابقات بود که در خود پیام حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت مظلوم فلسطین و مردم فلسطین از ایران را دارد و این در حالی است که به گفته خبرنگاران حاضر در قطر حتی یک پرچم از رژیم صهیونیستی نیز در این کشور مشاهده نمی‌شود. حمایت از ملت فلسطین تنها به مسلمانان محدود نشد «آن دیدن» رئیس‌جمهور پیشین «کرواسی» نیز در خلال بازی تیم ملی کشورش با بلژیک در جام‌جهانی فوتبال قطر که به صعود کرواسی انجامید، با در دست گرفتن پرچم فلسطین از این کشور حمایت کرد. 
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در مقاله‌ای در همین زمینه در روزنامه رای‌الیوم نامه اعتراض‌آمیز وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به دولت قطر و فیفا درخصوص نحوه برخورد تماشاگران مسلمان و شرافتمند جهان با خبرنگاران و تماشاچی‌های رژیم صهیونیستی در جام جهانی فوتبال در دوحه قطر را « اوج بی‌شرمی و نادانی» دانست.این اعتراض توسط هیئت دیپلماتیک رژیم صهیونیستی که به طور موقت در دوحه حضور دارد، انجام شد؛ صهیونیستها در این اعتراض گفتند که روزنامه نگاران و خبرنگاران صهیونیست حاضر در جام جهانی از سوی عرب‌ها و مسلمانان و شرافتمندان جهان مورد تمسخر و تحقیر و توهین قرار می‌گیرند.
عطوان در این مقاله نوشت:« این اعتراض اوج غرور و قلدرمآبی صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد زیرا آنان باید خدا را شکر کنند که توانسته‌اند در یک کشور عربی حضور به هم رسانند زیرا دولت قطر مجبور است بر اساس قوانین جام جهانی میزبان آنها باشد و ضمنا برخورد منفی مردم با آنان به طور مودبانه و مشروع صورت گرفته و با آنها به طور خشونت‌آمیز برخورد نشده است و فقط حاضر نشده‌اند که با آنها مصاحبه کنند و آنان را مورد تحقیر قرار دادند و چفیه و پرچم‌های فلسطین را به نمایش بگذارند. رژیم صهیونیستی از لزوم محترم شمردن آزادی بیان سخن به میان آورده‌اند. صهیونیست‌ها در دوحه بیش از این چه می‌خواهند که توانسته‌اند دوربین‌های خود را به همراه آورند و در امنیت به‌سر می‌برند. مگر آنها خودشان با در نطفه خفه کردن صداها، آزادی را خفه نکرده و روزنامه نگاران و خبرنگاران را ترور نکرده‌اند که شهید شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره آخرین آنها به شمار می‌رود.خبرنگاران شبکه‌های تلویزیون اسرائیل چه توقعی داشتند؟ آیا آنها انتظار داشتند تماشاگران عرب در برابر دوربین‌هایشان به صف بایستند و از رژیم نژادپرست و خون ریزشان تشکر و قدردانی کنند که دستش به خون کودکان فلسطینی آغشته شده است؟ در واقع، عرب‌های حاضر در جام جهانی با این طرز برخورد خود می‌خواهند به صهیونیست‌ها این پیام را برسانند که شما دشمن جنایتکار هستید و از نظر ارتکاب جنایات جنگیِ مستند شده در سطح بین‌المللی دارای پرونده سیاه و سنگینی هستید و ما از شما متنفریم و با شما به عنوان دشمن برخورد می‌کنیم و حضورتان را در یک کشور عربی برنمی‌تابیم.» عطوان در پایان مقاله خود خطاب به صهیونیست نوشت: «شما هر طور مایلید در مورد توافق سازش ابراهیم سخن بگویید ولی مطمئن باشید که ملت‌های عرب و مسلمان روابط خود را با شما بهبود نخواهند بخشید و در کشورهای عربی و اسلامی هیچ جایگاهی ندارید و همه عرب‌ها و مسلمانان با هم شعار آن تماشاگر عربستانی یعنی اسرائیلی زود باش گورتو گم کن سر خواهند داد.»
اعتراف تلخ صهیونیست‌ها
نمایش عشق و علاقه افکار عمومی جهان اسلام نسبت به ملت مظلوم فلسطین و در نقطه مقابل نمایش نفرت عمومی از رژیم صهیونیستی در جام جهانی خیلی زود از حاشیه به متن این مسابقات کشیده شد و توجه بسیاری از رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد و حتی این واقعیت را رسانه‌های خود رژیم صهیونیستی نیز نتوانستند کتمان کنند. «اسحاق لیوانون» سفیر سابق رژیم اسرائیل در مصر در مقاله‌ای که در روزنامه صهیونیستی «معاریو» منتشر کرد ابراز نگرانی کرد که توافقنامه‌های عادی ‌سازی روابط و سازش این رژیم با برخی از حکام کشورهای عربی در بین مردمان این کشورها جایگاهی ندارد و در جام جهانی قطر آشکار شد که آنها عادی ‌سازی روابط با تل‌آویو را رد می‌کنند. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» با اذعان به این واقعیت نوشت:«جام جهانی قطر نشان می‌دهد توافق ابراهیم تغییری در روابط اعراب و اسرائیل ایجاد نکرده است زیرا طی هفته گذشته، هواداران کشورهای عربی در قطر هواداران و روزنامه نگاران اسرائیلی را تحریم کرده‌اند. با اینکه رهبران امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان و قبل از آنها مصر و اردن، هر یک با انگیزه‌ای برای صلح با اسرائیل اقدام کردند اما جام جهانی فوتبال و پیش از آن هم نظرسنجی‌ها نشان دادند که مردم حضور اسرائیل را دوست ندارند.»
 روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» نیز در اعتراف تلخی نوشت:« تماشاگران در جام جهانی قطر تأکید کردند که چیزی به نام اسرائیل وجود ندارد و هرچه هست فلسطین است و توافق عادی ‌سازی روابط با کشورهای عربی نتوانست از نفرت مردم عرب نسبت به اسرائیل کم کند یک سرافکندگی و سرخوردگی بر جامعه اسرائیل سایه افکنده است، آن هم پس از آن که توافق عادی ‌سازی با اعراب که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، نتوانست جای نفرت مردم عرب را از اسرائیل بگیرد. اسرائیلی‌ها عاشق داستانی شدند که پس از توافقنامه‌های عادی‌‌سازی برای خود تعریف کردند، داستانی که به موجب آن کشورهای عربی فلسطینی‌ها را نادیده گرفته و در مسیر صلح گرم با اسرائیلی‌ها قرار می‌گیرند، اما تصاویری که از قطر دریافت شد، واقعیت دیگری را نشان داد، روایت فلسطین زنده و حاضر بوده و صدها میلیون نفر از جمله در خارج از خاورمیانه به آن باور دارند و فلسطینی‌ها منابع بزرگی را برای انتشار این روایت در میان غیر اعراب و غیر مسلمان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. تصاویر، عکس‌ها و ویدیوهایی که در چند روز گذشته از قطر به دستمان رسید، اسرائیل را دولتی ستمکار و خشن نشان می‌دهد که از سال ۱۹۴۸ مرتکب کشتار جمعی و پاک‌سازی نژادی سیستماتیکی علیه فلسطینی‌ها می‌شود، این در حالی است که ما در سال ۲۰۲۲ هستیم.» « یدیعوت آحارنوت» در ادامه نوشت:« تمام توافقات عادی ‌سازی که در سالیان سال امضا شده، توافقی میان دولت‌ها و حکومت‌ها و هدف از آن توسعه منافع مشترک بوده، اما اسرائیلی‌ها باید بدانند که نباید در دام روایت‌های ساده‌لوحانه گرفتار شوند، چرا که آنچه در روزهای اخیر شاهد آن بوده‌ایم، سیلی محکم بر صورت آنهاست و محتوای آن این است که ملل عرب و مسلمان، بلکه تمام آزادی خواهان جهان به این مقوله ایمان و باور دارند که اشغالگر، ظالم و فلسطین یک کشور آزاد است.» «اورن حسون» رئیس‌فدراسیون فوتبال رژیم‌صهیونیستی نیز در گفت‌وگویی رسانه‌ای درباره تجربه ناخوشایند روزنامه‌نگاران و خبرنگاران رسانه‌های عبری در جام جهانی قطر، گفته است «برای من ثابت شده است که اسرائیلی‌ها در قطر محبوب نیستند. در قطر با یک راننده تاکسی هم‌صحبت شدم و او از من پرسید اهل کجا هستم. در آن زمان فهمیدم که بهتر است هویت اسرائیلی خود را نشان ندهم»روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» هم پیشتر طی گزارشی نوشته بود: «جام جهانی قطر، اسرائیلی‌ها را در برابر واقعیت و حقیقت بسیار دردناکی قرار داد؛ آن هم این بود که برای اولین بار هواداران عرب‌زبان منطقه را دیدند و تجربه طرد شدن، نادیده گرفته شدن و عدم پذیرش آنها در یک کشور عربی را تجربه کردند» 
تارنمای خبری تحلیلی «میدل ایست مانیتور» نیز در گزارشی نوشت: «گزارشگران تلویزیون کان و کانال ۱۲ اسرائیل به رویترز گفته‌اند که خیلی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.فیلم‌‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌ دهند دو هوادار سعودی، یک خریدار قطری، طرفداران لبنانی، یک تونسی و... از مصاحبه با خبرنگاران اسرائیلی خودداری می‌کنند. بسیاری از تماشاچیان فوتبال هم با دیدن این شبکه‌ها پرچم فلسطین را به اهتزاز در می‌آورند.»
اندیشکده آمریکایی- صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در گزارشی آورده است:« تعداد زیادی اسرائیلی به قطر سفر کرده‌اند زیرا این کشور خلیج‌فارس میزبان جام جهانی است. با وجود هجوم بازدیدکنندگان، نشانه‌‌های پررنگی وجود دارد که این تورنمنت منادی یک پیشرفت دیپلماتیک بین دوحه و تل‌آویو نخواهد بود.... اما عملگرایی قطری در قبال اسرائیل نباید با تساهل یا تعامل دیپلماتیک اشتباه گرفته شود. وسواس دوحه برای میزبانی بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال، این کشور خلیج‌فارس را که روابط دیپلماتیک با دولت یهود ندارد، مجبور کرد به بازدیدکنندگان اسرائیلی این اجازه را بدهد.» این گزارش در بخشی تحت عنوان «تداوم دشمنی با اسرائیل» مدعی شد: «طبق اعلام کنگره جهانی یهودیان، قطر از قول خود مبنی بر اختصاص دادن به فضای نماز به یهودیان خودداری کرد. در همین حال، مقامات اسرائیلی به شهروندان خود دستور می‌دهند که به دلیل نگرانی‌های امنیتی، ملیت خود را در طول مسابقات آشکارا نشان ندهند. خبرنگاران اسرائیلی نیز در حین حضور در قطر با خصومت مردم محلی و دیگر گردشگران مواجه شده‌اند.»
«عوزی دان» خبرنگار ورزشی روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» چاپ تل‌آویو که برای پوشش اخبار جام جهانی قطر به این کشور سفر کرده است، به نفرت افکار عمومی از این رژیم در این مسابقات اعتراف کرده و می‌گوید:«فریادهای «فلسطین آزاد» را می‌شنویم و در خیابان‌‌های قطر شاهد پرچم‌های فلسطین هستیم.وی خاطرنشان کرد: «در این مسابقات همچنین شاهدیم که اتباع قطری و دیگر کشورها به خبرنگاران و نیروهای رسانه‌های اسرائیل فحش می‌دهند و این واقعیت مسئله [نفرت از اسرائیل] است».علاوه‌بر این «دور‌هافمن» خبرنگار یک شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی نیز که به منظور پوشش رقابت‌های جام جهانی فوتبال به قطر سفر کرده است از برخورد بسیار منفی شهروندان قطری با خود گلایه کرد.او در گزارش خود از نحوه برخورد شهروندان قطری با وی پس از اطلاع از تابعیت اسرائیلی گفت:« من را از رستوران بیرون‌انداختند، صاحب رستوران تلفن من را به زور گرفت و تمامی تصاویری را که از رقابت‌های جام جهانی در گوشی تلفن همراهم داشتم، پاک کرد. راننده خودرو پس از فهمیدن اینکه من اسرائیلی هستم، حاضر نشد مرا به مقصد برساند.ما در قطر در شرایط سختی هستیم، چون تقریبا همه پس از اطلاع از هویتمان، ما را طرد می‌کنند.»خبرنگاران روزنامه یدیعوت آحارونوت گفتند:« میزان نفرت مسلمانان و عرب‌ها از ما را در قطر دیدیم، این‌جا را با احساس خیلی بدی ترک می‌کنیم. شاهد بودیم که چقدر دوست دارند بینی ما را به خاک بمالند و دیدیم هرچه که با اسرائیل ارتباط دارد چقدر در دل آنها کینه و نفرت ایجاد می‌کند.فلسطینی‌ها، قطری‌ها، مغربی‌ها، اردنی‌ها، سوری‌ها، مصری‌ها و لبنانی‌ها در خیابان‌های قطر با خشم و نفرت به ما نگاه می‌کنند. ما خودمان را اسرائیلی معرفی کردیم ولی وقتی دیدیم این کار به برخورد آنها با ما و توهین و دشنام منجر می‌شود تصمیم گرفتیم خودمان را روزنامه‌نگاران اکوادوری معرفی کنیم.» 
«راز ششنیک»، خبرنگار تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در همین خصوص با اشاره به نگاه منفی گسترده و جو ضداسرائیلی غالب در جام جهانی قطر در صفحه خود در توئیتر نوشت:« من همیشه فکر می‌کردم که مشکل از دولت‌هاست، اما در قطر فهمیدم که نفرت مردم در خیابان از ما چقدر است؛ پس از ۱۰ روز اقامت در دوحه، نمی‌شود از آنچه در این‌جا بر ما می‌گذرد حرف زد؛ ما این‌جا محصور شده‌ایم؛ ما با احساس بسیار بد این‌جا را ترک خواهیم کرد؛ ما این‌جا در کنار ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، قطری‌ها، سوری‌ها راه می‌رویم و همه آنها نگاه‌های غضبناکی به ما می‌کنند؛ تنها نگاه عربستانی‌ها کمی متفاوت است؛ ما تصمیم گرفتیم این‌جا خودمان را اکوادوری جا بزنیم. بعد بازی برزیل بدترین تجربه را داشتیم؛ ما می‌خواستیم با هواداران برزیل عکس بگیریم، اما مسلمان‌ها مدام می‌آمدند و پرچم فلسطین را کنار ما بلند می‌کردند و عکس را برهم می‌زدند. به‌عنوان یک اسرائیلی لیبرال همیشه فکر می‌کردم مشکل ما با اعراب و مسلمان‌ها با دولت‌های آنهاست، اما من این‌جا از مستی پریدم و فهمیدم که چقدر مسلمان‌ها از ما متنفرند و این ربطی به دولت‌ها ندارد.»
گزارش خبرگزاری آمریکایی «رویترز» از طرد خبرنگار شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز جالب است؛ رویترز اعلام کرده که یک خبرنگار اسرائیلی از سوی دو هوادار سعودی، یک شهروند قطری و سه هوادار لبنانی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت و آنها با او صحبت نکردند.رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز از تمامی خبرنگاران اسرائیلی حاضر در قطر خواسته تا هویت خود را کاملا مخفی نگه داشته و حتی به زبان عبری حرف نزنند و از هیچ آرم و نشانه‌ای که نشان دهد اسرائیلی هستند نیز استفاده نکنند.در حالی که داشتن علامت و آرم، نماد شبکه‌های تلویزیونی و رادیوها می‌باشد، رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی از خبرنگاران اسرائیلی خواسته تا از میکروفون‌هایی استفاده کنند که هیچ علامتی ندارد و مشخص نمی‌کند که آنها صهیونیست هستند.پیش‌تر نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی به تماشاگران صهیونیست توصیه کرده بودند در قطر از فاش کردن هویت خود و حتی‌الامکان از حضور زیاد در اماکن عمومی قطر خودداری کنند. چند خبرنگار صهیونیست نیز اعلام کردند که با توجه به مخالفت‌ها و مزاحمت‌های ایجاد شده برای آنها از سوی تماشاچیان کشورهای اسلامی، منزوی شده و امکان پوشش و انعکاس طبیعی فضای رقابت‌های ورزشی جام جهانی را ندارند.
منابع
۱.«مسلمان شدن 900 نفر در جام جهانی »،(جام جم آن لاین،7 آذر 1401)
۲.«گردشگران جام جهانی در فکر رو آوردن به اسلام»، (همشهری آنلاین، 7 آذر 1401)
۳.«جام جهانی ۲۰۲۲ و فرصت طلایی قطر برای معرفی دین اسلام»،(خبرگزاری شبستان،29 آبان 1401)
۴.«روزنامه‌نگار انگلیسی:جام جهانی فرصتی برای دانستن حقیقت اسلام است »،(خبرگزاری ایکنا، 9 آذر 1401)
۵.«پیام مهم چام جهانی برای اسرائیل»، (ایرنا،9 آذر 1401)
۶.«توافق ابراهیم بازنده بزرگ جام جهانی قطر»
(ایرنا، 9 آذر 1401)
۷.«تفاوت دولت‌ها و ملت‌های عرب در قاب جام جهانی»، (ایرنا، 7 آذر1401)
۸.«نفرت جهانی در جام جهانی علیه صهیونیست‌ها» (ایرنا،
9 آذر 1401)