kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۲۴۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
  شعار «جدایی ورزش از سیاست» باز هم پوچ درآمد

سنگ‌اندازی آمریکا برای حضور کشتی‌گیران ایرانی در جام جهانی 2022

 
 
 
آمریکا در راستای سیاست‌های خصمانه خود در قبال ایران، تاعصر روز گذشته به تعدادی از اعضای تیم ملی کشتی آزاد کشورمان برای حضور در این کشور ویزا نداد. این در حالی بود که اعضای تیم ملی کشتی ایران برای حضور در رقابت‌های جام‌جهانی 2022 ساعت 23 سه شنبه بلیت پرواز تهیه کرده بودند.
عصر روز گذشته فدراسیون کشتی ایران اعلام کرد آمریکا میزبان جام جهانی کشتی آزاد 2022 ویزا برای علیرضا کریمی، امیرعلی آذرپیرا، علی اکبر فضلی به عنوان کشتی‌گیر، احسان امینی و اباذر اسلامی به عنوان مربی و همچنین ابراهیم مهربان سرپرست و محمد مصلایی پور به عنوان داور صادر نکرده است و اگر این عدم صدور ویزا تا آخرین ساعات سه شنبه شب نیز ادامه داشت برخی از اعضای تیم ملی کشتی آزاد نمی‌توانستند راهی آمریکا شوند.
فارغ از اینکه در نهایت ویزای ورزشکاران ایرانی صادر شد یا نه باید به این نکته اشاره داشت که این برای چندمین بار در یک سال اخیر است که آمریکا چنین رفتاری را با تیم‌های ایرانی انجام می‌دهد. آنها سال گذشته در شرایطی که خودشان آزادکاران ایرانی را برای برگزاری دیدار تدارکاتی به خاک آمریکا دعوت کرده بودند، از اعطای ویزا به علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی، کامران قاسم پور و مجید داستان کشتی‌گیر، احسان امینی مربی و محمد مصلایی‌پور به عنوان داور خودداری کردند.
آمریکا چند ماه بعد هم به تیم ملی کاراته ایران نیز برای حضور در بازی‌های جهانی 2022 بیرمنگام ویزا نداد تا نه تنها دشمنی و عداوت خود را با ایرانی‌ها نشان دهد بلکه در عمل هم ثابت کنند که «جدایی ورزش از سیاست» شعاری پوچ و توخالی است!
موافقت وزارت ورزش با اعزام تیم
پس از این اتفاق، فدراسیون کشتی تصمیم‌گیری درخصوص اعزام تیم را به شورای برون‌مرزی وزارت ورزش سپرد و این شورا نیز پس از بررسی موضوع و دفاعیات فدراسیون کشتی موافقت رسمی خود را با اعزام تیم ملی کشتی آزاد به آمریکا اعلام کرد.
موافقت با اعزام تیم ملی کشتی آزاد ایران به آمریکا در شرایطی بود که طبق قوانین اتحادیه جهانی کشتی اگر تیم ملی کشتی ایران در رقابت‌های جام جهانی حضور پیدا نکند از رقابت‌های قهرمانی آسیا کنار گذاشته می‌شود و سپس از حضور در رقابت‌های جهانی بلگراد که کسب سهمیه المپیک نیز می‌باشد‌، محروم می‌گردد.
در کنار این تصمیمات عصر دیروز رئیس‌فدراسیون کشتی نیز در تماس با رئیس‌اتحادیه جهانی کشتی و فدراسیون کشتی آمریکا، خواستار صدور روادید برای سایر اعضای تیم و مخصوصا ۳ کشتی‌گیر تیم ملی شد. یوسفی مدیر بین‌الملل فدراسیون کشتی نیز عصر دیروز در دوبی حضور داشت و تا آخرین لحظات پیگیر دریافت ویزای سایر اعضای تیم بود.
عصر روز گذشته خبرگزاری ایسنا اعلام کرد در صورتی که ویزای ۳ کشتی‌گیر تیم ملی صادر نشود، یکی از کشتی‌گیران اوزان ۷۹ و ۹۲ کیلوگرم اعزامی ایران به آمریکا، در دو وزن ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم به میدان می‌روند. قرار بود در آخرین ساعات دیشب پاسپورت و ویزای نفرات اعزامی به آمریکا توسط یکی از نیروهای فدراسیون کشتی از دوبی به ایران برسد و در فرودگاه امام خمینی تحویل نفرات اعزامی‌شود.
به این ترتیب تیم ملی کشتی آزاد ایران شب گذشته با نفرات زیر عازم آمریکا شد:
* وزن ۵۷ کیلوگرم: رضا مومنی * وزن ۶۱ کیلوگرم: ابراهیم الهی *وزن ۶۵ کیلوگرم: رحمان عموزاد- محمدرضا باقری * وزن ۷۰ کیلوگرم: امیر محمد یزدانی * وزن ۷۴ کیلوگرم: محمدصادق فیروزپور * وزن ۷۹ کیلوگرم: محمد نخودی- علی سوادکوهی *وزن ۹۲ کیلوگرم: کامران قاسمپور- امیرحسین فیروزپور * وزن ۱۲۵  کیلوگرم: امیررضا معصومی *سرمربی: پژمان درستکار * مربی: مصطفی آقاجانی * سرپرست: محمد جواد یزدانی‌نیا