kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۶۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
جنگ اوکراین چه بلایی سر اروپا آورده است؟

بریتانیای کبیر ناتوان از تأمین خیار و گوجه!

در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی زیر سایه جنگ اوکراین با شدیدترین بحران اقتصادی مواجه هستند و برخی حتی بین غذا و دارو یا پرداخت قبوض انرژی مجبور به انتخاب شده‌اند پایگاه انگلیسی دیلی‌میل در گزارشی با اشاره به کمبود تولید خیار، فلفل و گوجه‌فرنگی در «بریتانیا» نوشته، «مردم این کشور بعد از تخم مرغ باید با سالاد هم خداحافظی کنند.»
 
 
 
سرویس خارجی-
 
بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی تحت تاثیر جنگ اوکراین روز به روز شدیدتر می‌شود و به گفته کارشناسان طی سال آینده نیز تورم و رکود اقتصادی همراه کشورهای اروپایی خواهد بود. بلایی که این جنگ بر سر کشورهای اروپایی آورده این روزها از لابه لای گزارش‌های رسانه‌های غربی به خوبی قابل فهم است. مراجعه به بانک‌های غذا در بسیاری از کشورهای اروپایی افزایش پیدا کرده است. مردم می‌گویند بین پرداخت قبوض برق و گاز خود و تامین غذا یا دارو مجبور به انتخاب شده‌اند. به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی آنها حتی مجبور به خرید چوب برای گرم کردن خانه‌های خود شده‌اند. روزی نیست که کشورهای اروپایی شاهد اعتراض و اعتصاب نباشد.
 بر اساس گزارش‌ها در میان کشورهای اروپایی انگلیس از جمله آنهایی است که وضعیتی به مراتب بدتر دارد. بحران اقتصادی و افزایش بهای مواد غذایی در این کشور به حدی رسیده که رسانه‌های آن بنابر تازه‌ترین تحقیقات به عمل آمده گزارش نوشته‌اند حدود ۳۰ درصد از والدین برای تامین مخارج  کودکان و زندگی، اقدام به حذف وعده غذایی خود کرده‌ و متکی به بانک غذا شده‌اند. در همین رابطه کاریکاتوری نیز در رسانه‌های این کشور منتشر شده که در دو طرف یک میز غذا خوری پدر و پسری نشسته‌اند و پسر کوچک به پدرش می‌گوید: «بابا، من کِی به‌اندازه کافی بزرگ میشم که مثل تو به شام نیاز نداشته باشم؟!» که نشان دهند این است که والدین غذا نمی‌خورند تا بچه‌ها غذای کافی داشته باشند!
مردم انگلیس چندین ماه است که با تورم دورقمی و قیمت‌های نجومی برق و گاز دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما امروز انگلیسی‌ها به نوشته دیلی میل حتی در تأمین نیازهای پیش‌پاافتاده خود مثل سالاد با مشکل مواجه شده‌اند.
«دیلی‌میل» در مطلبی با این تیتر که «دوره سالاد خوردن هم در انگلیس به‌سر آمده است» نوشته:
« سوپرمارکت‌ها در انگلیس طی ماه‌های آینده با کمبود خیار، فلفل و گوجه‌فرنگی مواجه خواهند شد چراکه به‌دلیل هزینه‌های بالای انرژی، کشت این محصولات برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.» به گزارش تسنیم «دیلی‌میل» می‌افزاید:« فعالان بازار هشدار می‌دهند به‌زودی شاهد کمبود محصولاتی مثل خیار، فلفل و گوجه‌فرنگی در انگلیس خواهیم شد. علاوه‌بر هزینه‌های بالای انرژی، کمبود نیروی انسانی در بخش کشاورزی انگلیس نیز به این مشکل دامن زده است، به‌ویژه عرضه گوجه‌فرنگی آسیب بسیاری دیده است زیرا برای تولید این محصول در گلخانه باید انرژی زیادی مصرف کرد، این در حالی است که تخم‌مرغ نیز در برخی فروشگاه‌ها جیره‌بندی شده است.
بر اساس این گزارش پیش‌بینی شده است تولید خیار و فلفل انگلیس در سال آینده به نصف سال 2020 کاهش یابد، این در حالی است که هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی 27 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است و تولید محصولاتی مثل گوجه‌فرنگی، گل کلم، سیب درختی و سبزیجات ریشه‌ای بیشترین آسیب را از این افزایش قیمت متحمل شده است. قیمت انرژی در این مدت 165 درصد و کود شیمیایی 40 درصد و دستمزد نیروی کار نیز 13 درصد رشد داشته است.«مارتین امت»، عضو اتحادیه ملی کشاورزان انگلیس گفت: «با افزایش هزینه‌های تولید، کشت سبزیجات و میوه صرفه اقتصادی ندارد. کمبود نیروی کار به‌همراه افزایش شدید هزینه‌های تولید بسیاری از کشاورزان را در لبه تیغ قرار داده است»
در ادامه این گزارش آمده است:« کمبود میوه و سبزی در حالی است که مردم هم حاضر نیستند پول زیادی را برای غذا صرف کنند. آنها باید بین گرم کردن خود و غذا خوردن در زمستان امسال یکی را انتخاب کنند. سالاد یکی از نخستین خوراکی‌هایی است که از سفره‌ها حذف می‌شود. قیمت میوه و سبزیجات بیش از نرخ تورم در انگلیس افزایش داشته است. گوجه‌فرنگی از پاییز پارسال تا پاییز امسال 27 درصد گران شده است. گل کلم 25 درصد و سیب درختی هم 23 درصد افزایش قیمت داشته است. کاهو، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی و هویج هم تورم 20درصدی داشته‌اند. قیمت پیاز هم 21 درصد افزایش داشته است.»
مشکل کمبود تخم‌مرغ هم در انگلیس همچنان ادامه دارد و می‌تواند تا تابستان آینده ادامه پیدا کند. خرده‌فروشان، شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی را عامل کمبود تخم‌مرغ در انگلیس می‌دانند اما کشاورزان می‌گویند به‌دلیل پایین بودن قیمت تخم‌مرغ تولید خود را کاهش داده‌اند، برای مثال یک کشاورز در منطقه دون شمالی به دیلی‌میل گفت 8 هزار عدد مرغ تخم‌گذار را از چرخه تولید خارج کرده است تا از زیان بیشتر خود جلوگیری کند. کمبود تخم‌مرغ در انگلیس این کشور را مجبور کرده است برای تأمین نیاز داخلی از ایتالیا و در آینده از لهستان و اسپانیا تخم مرغ وارد کند.
اعتراضات در اسپانیا
اعتراضات به بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی نیز همچنان ادامه دارد در اسپانیا هزاران نفر از مردم این کشور در اعتراض به بحران اقتصادی، گرانی برق، سوخت و مواد غذایی در شهر مادرید، تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند. 
به گزارش ایسنا به نقل از ریانووستی، تظاهرکنندگان خواستار استعفای «پدرو سانچز»، نخست‌وزیر اسپانیا شدند که معتقدند دولتش نمی‌تواند شهروندان این کشور را از بحران اقتصادی و گرانی برق، سوخت و مواد غذایی نجات دهد.«رودریگو آلونسو»، دبیر اتحادیه «همبستگی» گفت: «یک نسل کامل نمی‌تواند در این کشور خانواده‌ای تشکیل دهد. کارگران و خانواده‌های آنها نمی‌توانند قبوض غذا، برق و سوخت را بپردازند»پلیس به خبرنگار ریانووستی گفت که حدود ۳۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند، اما سازمان دهندگان این تظاهرات می‌گویند که بیش از ۸۰ هزار نفر به خیابان‌های شهر آمدند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این معترضان عمدتا از هواداران حزب راست افراطی «ووکس» بودند و در شهرهای مختلف اسپانیا دست به تظاهرات زدند. صدها نفر از مردم بلفاست در ایرلند شمالی نیز در اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی و افزایش قیمت سوخت دست به تظاهرات زدند. به گزارش فارس این تظاهرات از سوی «ائتلاف افزایش هزینه‌های زندگی» در پایتخت ایرلند شمالی برگزار شد و نمایندگان اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های اجتماعی در آن سخنرانی کردند.  یک نماینده کارگری در این تجمع اعتراضی گفت: «اجازه نخواهیم داد سیاستمداران در آسایش باشند درحالی که مردم برای تهیه غذا و گرم کردن خانه‌های خود در تنگنا قرار دارند»
خشم پارلمان اروپا از الجزایر
در خبری دیگر 17 نماینده پارلمان اروپا در نامه‌ای از« اورسولا فون در لاین»، رئیس‌کمیسیون اتحادیه اروپا خواستند که در توافقنامه شراکت میان این اتحادیه اروپا و الجزایر بازنگری کند. به گزارش ایرنا از تارنمای شبکه «روسیا الیوم» این اقدام نمایندگان پارلمان اروپا پس از آن بیان می‌شود که الجزایر یکی از چهار مشتری اصلی سلاح روسیه است.این نمایندگان همچنین ضمن ابراز نگرانی، الجزایر را متهم کردند که با خرید تسلیحات نظامی درحال تأمین مالی روسیه [در جنگ اوکراین] است.براساس گزارش پایگاه «آراب نیوز» فرانسه» دولت الجزایر از ابتدای جنگ اوکراین، بیطرفی موضع خود را بارها با ایجاد شراکت‌های جدید با اروپا و برای حفظ روابط با منبع اول تسلیحات خود نشان داده است.سیاستمداران آمریکایی نیز سپتامبر (شهریور) گذشته از الجزایر به علت روابط با روسیه انتقاد کرده و ۲۷ تن از اعضای کنگره در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه این کشور خواستار اعمال تحریم علیه الجزایر شده بودند.چند هفته گذشته الجزایر به صورت رسمی خواستار پیوستن به «بریکس» شد و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به شدت از آن حمایت کرد.پس از آن، رمطان لعمامره وزیر امور خارجه الجزایر اعلام کرد که مقدمات سفر «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهوری این کشور به روسیه در پایان سال جاری در حال انجام است.
بورل: باید برای زمستان اوکراین فکری کنیم
با نزدیکی به فصل زمستان، نگرانی اوکراینی‌ها نیز دو چندان شده است چرا که بسیاری از زیرساخت‌های انرژی این کشور طی 9 ماه گذشته توسط روسیه تخریب شده است. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه نیز به اوکراینی‌ها هشدار داد که منتظر هفته‌ بی‌رحمانه دیگری از سرما و تاریکی باشند. به گزارش خبرگزاری رویترز، زلنسکی پیش‌بینی کرد که حملات روسیه به زیرساخت‌ها تا زمانی که موشک‌های مسکو تمام نشود متوقف نمی‌شوند. همزمان «مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا» نیز طی اظهاراتی اعلام کرد باید به حمایت خود ادامه دهیم و مواد بیشتری را برای اوکراینی‌ها فراهم کنیم تا زمستان بدون برق را پشت سر بگذارند. این به معنای چیزهای زیادی است. از وسایل برقی گرفته تا همه چیزهایی که برای گذراندن زمستان بدون برق لازم است.»
«جوزف بورل» در شهر بروکسل گفت:« سران اتحادیه اروپا در مورد تدابیری برای کمک بیشتر به اوکراین برای آماده شدن برای زمستان و کمبود برق بحث خواهند کرد.». رسانه‌ها همچنین گزارش دادند وزرای امور خارجه کشورهای استونی، فنلاند، ایسلند، لتونی، لیتوانی، نروژ و سوئد به کیف آمدند. این بزرگ‌ترین گروه از وزرایی است که از آغاز جنگ از اوکراین بازدید کرده است.