kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲

بایدن ناتوان در کنترل خشونت در آمریکا 609 تیراندازی دسته جمعی تنها در یک سال

 
 
یک موسسه تحقیقاتی از ثبت رکوردی تازه در دومین سال پیاپی درخصوص درگیری‌های مسلحانه در آمریکا خبر داده و نوشت سیاستمداران این کشور در برابر این معضل کاملا منفعل هستند. 
آمریکا کشوری است که از خشونت‌های مسلحانه و کشتار روزانه شهروندان خود بر اثر تیراندازی‌های کور رنج می‌برد. اما ماه‌های اخیر سال جاری میلادی 2022، سطح خشونت‌ها و استفاده مردم آمریکا از سلاح‌های گرم علیه یکدیگر به اوج خود رسیده است. تا آنجا که ناظران سیاسی و اجتماعی در این کشور وضعیت فعلی را کم‌سابقه تعبیر می‌کنند. گزارش موسسه غیردولتی آرشیو خشونت مسلحانه آمریکا به تازگی منتشر شده و اعتراف می‌کند که تا ماه نوامبر(آذر) سال ۲۰۲۲، حدود ۶۰۹ حادثه تیراندازی دسته جمعی در این کشور رخ داده است. پیش‌بینی می‌شود اگر سیر خشونت‌های مسلحانه با همین شیب افزایش یابد، آمریکا حدود ۶۷۵ مورد تیراندازی دسته جمعی را تا پایان سال جاری میلادی ثبت خواهد کرد. لازم به یادآوری است که آمریکا در سال 2021 میلادی، ۶۹۰ مورد تیراندازی دسته جمعی را به ثبت رسانده و در سال ۲۰۲۰ هم شاهد ۶۱۰ مورد درگیری مسلحانه بوده است. البته در سال ۲۰۱۹ این آمار قدری کمتر و معادل با ۴۱۷ مورد بوده است. گفتنی است، به گفته رسانه‌های آمریکایی، تیراندازی دسته جمعی به حوادثی خشونت‌آمیزی گفته می‌شود که در پی آن چهار نفر یا بیشتر بر اثر شلیک مستقیم گلوله کشته می‌شوند. 
در بخش دیگر از آمارهای منتشر شده در این گزارش همچنین تاکید شده که در سال جاری ۳۹ هزار و ۸۱۶ نفر در آمریکا در جریان خشونت‌های مسلحانه جان خود را از دست داده‌اند. همچنین بیش از ۱۸ هزار از موارد خشونت مسلحانه در آمریکا در سال جاری مربوط به ارتکاب قتل با سلاح بود و بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ مورد دیگر هم بر اثر خودکشی بوده است. محققان موسسه مذکور تایید می‌کنند که تنها سه تیراندازی جمعی دیگر در سال ۲۰۲۲ کافی است تا یک کابوس دیگر را رقم بزند و به دومین سال متوالی با بالاترین نرخ تیراندازی سالانه تبدیل شود. 
در ماه اخیر، آمریکا ویترینی از خشونت‌های مسلحانه‌ای بوده که اخبار آن سریعا از سوی رسانه‌های همین کشور منتشر شده است. همین روز سه‌شنبه بود که یک آمریکایی در فروشگاهی در ایالت ویرجینیا 10 نفر را بی‌رحمانه به گلوله می‌بندد و آنها را می‌کشد، قبل از آن هم تیراندازی در یک باشگاه شبانه همجنسگرایان در ایالت کلرادو آمریکا ۵ نفر کشته و ۱۸ آمریکایی دیگر مجروح می‌شوند. 
خرید و فروش آزاد اسلحه تقریبا دغدغه همه مردم آمریکاست و موجب شده تا با نگرانی در خیابان‌های کشورشان پیاده‌روی کنند و یا به فروشگاه‌ها بروند، بعلاوه سیاستمداران این کشور از جمهوری‌خواهان گرفته تا دموکرات‌ها بارها از وضعیت موجود ابراز ناامیدی کرده و مدعی شدند که به فکر راه چاره‌ای برای حل این معضل هستند، با این وجود در عمل هیچ اقدام مثبتی رخ نمی‌دهد و وضعیت حمل سلاح روزانه بدتر هم می‌شود. لابی قدرتمند صاحبان اسلحه و سمبه پر زور آنها در سرمایه‌گذاری و هدایت جریانات سیاسی در آمریکا از جمله علت اساسی برای انفعال حاکمیت این کشور برای مقابله با این جریان ذکر می‌شود.
اعتصاب سراسری در راه‌آهن آمریکا 
شرکت آمریکایی موسوم به «گروه اقتصادی‌اندرسون» ضمن انتشار گزارش جدیدی هشدار داد، اعتصاب سراسری در بخش راه آهن آمریکا می‌تواند تنها در هفته اول یک میلیارد دلار خسارت به اقتصاد آمریکا وارد خواهد شد. این اعتصاب تنها در سه روز خسارتی معادل با ۲۵۰ میلیون دلار رقم خواهد زد. اخیرا رسانه‌های آمریکا هشدار دادند که کارگران بخش راه‌آهن در این کشور در آستانه تعطیلات سال نوی میلادی دست به اعتصاب خواهند زد. اعتصاب در یکی از محوری‌ترین بخش‌های زنجیره تامین در آمریکا مردم این کشور را حتما به زحمت خواهد ‌انداخت.