kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا اعلام کرد

ایران دهمین خودروساز دنیا در میزان تولید

 
 
 
انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا با معرفی ایران به عنوان دهمین تولیدکننده بزرگ خودرو‌های سواری جهان در ۹ ماهه ۲۰۲۲ اعلام کرد، ایران در این دوره بیشتر از فرانسه، انگلیس، ایتالیا خودرو سواری تولید کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا کل خودرو‌های سواری تولیدی در دنیا در 9 ماهه سال جاری میلادی را 49 میلیون و 817 هزار دستگاه اعلام کرد.
تولید خودرو‌های سواری در دنیا در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر2022 (دی 1400 تا شهریور 1401) با رشد 9 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در 9 ماهه سال قبل 45 میلیون و 696 هزار دستگاه خودرو سواری در دنیا تولید شده بود.
این انجمن تخصصی اروپایی از رشد قابل توجه تولید خودرو‌های سواری در ایران طی 9 ماهه سال جاری میلادی خبر داده است.
ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال قبل 723 هزار و 726 دستگاه خودرو سواری تولید کرده بود، اما در مدت مشابه امسال تولید خودرو‌های سواری در ایران با رشد 31 و دو دهم درصدی مواجه شده و به 949 هزار و 817 دستگاه رسیده است.
بر اساس این گزارش، ایران سهم یک و 9 دهم درصدی از کل تولید خودرو‌های سواری دنیا در 9ماهه امسال داشته است و دهمین تولیدکننده بزرگ این نوع خودرو‌ها در جهان شناخته شده است.
ایران در 9 ماهه سال قبل در رتبه سیزدهم قرار گفته بود، اما با رشد قابل توجه تولیدات خود در 9ماهه سال جاری میلادی توانسته است سه کشور روسیه، جمهوری چک و اسلواکی را کنار بزند.
ایران در 9 ماهه امسال حتی بیشتر از فرانسه خودرو سواری تولید کرده است. فرانسه در 9 ماهه سال جاری میلادی تنها 693 هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده است که بسیار کمتر از تولیدات بیش از 949 هزار دستگاهی ایران است. انگلیس، ترکیه، ‌اندونزی، ایتالیا، جمهوری چک، اسلواکی و سوئد نیز از دیگر کشور‌هایی هستند که تولید خودرو سواری کمتری در مقایسه با ایران داشته‌اند.
زیان انباشته ۱۴۰ هزار میلیاردی خودروسازها
 تا پایان سال
به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی نبوی معاون وزیر صمت و رئیس ‌هیئت عامل ایدرو در نشست هم‌اندیشی واگذاری ایران خودرو و سایپا که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به محدودیت‌های بازار سرمایه گفت: باید توجه داشته باشیم که تجربه پارس‌خودرو در واگذاری نتیجه مطلوبی نداشته است. اگر بحث قیمت‌گذاری دستوری مورد توجه قرار نگیرد زیان انباشته خودرو‌سازی‌ها به 140 هزار میلیارد تومان خواهد رسید و ابتدا باید جلوی خون‌ریزی را گرفت و سپس به فکر درمان بیماری باشیم.
وی با بیان اینکه با توجه تیراژ، صنعت ما امکان صحبت در سطح بین‌المللی را دارد، افزود: از این امکان نتوانستیم استفاده کنیم چرا که اجزای خوبی در صنعت داریم اما نتوانستیم از آنها به درستی استفاده کنیم. برای بحث واگذاری و ارائه اجازه مدیریت به بخش خصوصی مشتاق هستیم. اگر بخش خصوصی نیز مدیریت ایران خودرو و سایپا را داشت و با نحوه قیمت‌گذاری امروز مواجه می‌شد شاید تنها زیان انباشته آن 20 هزار میلیارد تومان کمتر بود اما مشکل اصلی این موضوع 
نیست.
همچنین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در این نشست با بیان اینکه سند راهبردی صنعت خودرو گام نخستی است که باید پیگیر آن باشیم، گفت: تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد بخش خصوصی نمی‌داند، شیوه برخورد دولت در آینده چگونه خواهد بود.