kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۳۲۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵

بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه در نوزدهمین نشست آستانه درباره سوریه

بیانیه مشترک نوزدهمین نشست بین‌المللی آستانه در مورد سوریه که دیروز در قزاقستان به پایان رسید، منتشر شد.
 
 
 
 
نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به‌عنوان ضامنین چارچوب آستانه در نوزدهمین نشست بین‌المللی آستانه در مورد سوریه که روز سه‌شنبه و دیروز در قزاقستان، برگزار شد، بیانیه‌ای صادر کردند که بخشی از متن آن در ادامه می‌آید. قزاقستان ۱۵ و ۱۶ ژوئن گذشته میزبان هجدهمین دور مذاکرات آستانه درباره سوریه بود. نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به‌عنوان ضامنین چارچوب آستانه تاکید کردند:
۱- براساس توافقات به دست آمده در نشست سه جانبه کشورهای ضامن روند آستانه در تهران در تاریخ ۱۹ جولای ۲۰۲۲، آخرین تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای را بررسی نموده و بر نقش پیشتاز روند آستانه در حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تأکید کردند.
۲- با ابراز مجدد تعهد تزلزل ناپذیر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و نیز مقاصد و اصول منشور ملل متحد، تأکید کردند که همگان باید به اصول مذکور احترام گذاشته و از آنها تبعیت کنند.
۳- بر عزم خود مبنی بر تداوم همکاری برای مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و نمودهای آن و مقابله با دستورکارهای جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه از جمله حملات و نفوذهای فرامرزی تأکید نمودند. افزایش فعالیت و حضور گروه‌های تروریستی و وابستگان آنها با اسامی مختلف در بخش‌های گوناگون سوریه از جمله حمله و هدف قرار دادن تأسیسات غیرنظامی و اردوگاه‌های آوارگان که باعث از دست رفتن جان انسان‌های بی‌گناه می‌گردد را محکوم کردند. بر ضرورت اجرای کامل تمامی توافقات مربوط به شمال سوریه تاکید کردند.
۴- اوضاع منطقه کاهش تنش ادلب را به تفصیل مورد بررسی قرار دادند. توافق کردند که تلاش‌های بیشتری به منظور اطمینان از عادی‌‌سازی وضعیت آنجا و بهبود وضعیت انسانی درون و اطراف منطقه انجام دهند. بر لزوم حفظ آرامش در میدان از طریق اجرای کامل تمامی توافقات مرتبط با ادلب تأکید کردند.
۵- اوضاع شمال شرق سوریه را بررسی کرده و متفقاً ابراز داشتند که دستیابی به امنیت و ثبات دائمی در این منطقه تنها براساس حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی کشور ممکن است. کلیه تلاش‌ها برای ایجاد واقعیات جدید میدانی شامل حمایت از ابتکارات خود مختاری غیرمشروع از جمله به بهانه مبارزه با تروریسم را مردود دانستند. بر عزم خود مبنی بر مقابله با دستورکارهای جدایی طلبانه در شرق فرات که هدف آن تضعیف وحدت سوریه بوده و نیز امنیت ملی کشورهای همسایه را از طریق حملات و نفوذ مرزی تهدید می‌کند تاکید مجدد نمودند.
 در همین راستا، نگرانی شدید خود را نسبت به افزایش مخاصمات و تمامی اشکال ظلم علیه غیرنظامیان توسط گروه‌های جدایی طلب در شرق فرات از جمله سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز، سربازگیری اجباری و اقدامات تبعیض‌آمیز در بحث آموزش ابراز نمودند.
بار دیگر مخالفت خود را با تصرف و انتقال غیرقانونی نفت و درآمدهای حاصله مرتبط با آن که می‌بایست متعلق به سوریه باشد، ابراز نمودند. اقدامات کشورهایی که از گروه‌های تروریستی من جمله ابتکارات خودمختاری غیرمشروع در شمال شرق سوریه حمایت می‌کنند را محکوم کردند.
۶- تداوم حملات نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه از جمله به زیرساخت‌های غیرنظامی را محکوم کردند. این حملات را ناقض حقوق بین‌الملل، حقوق بین­‌الملل بشردوستانه و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین بی‌­ثبات‌کننده و تشدید‌کننده تنش در منطقه تلقی کردند. بر لزوم تبعیت از تصمیمات حقوقی شناخته‌شده بین‌المللی از جمله مفاد قطعنامه‌های ذی‌ربط سازمان ملل متحد در رد اشغال جولان سوریه به‌ویژه قطعنامه‌­های ۲۴۲ و ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که تمامی تصمیمات و اقدامات اتخاذشده توسط رژیم صهیونیستی در این رابطه را باطل و بدون اثر قانونی در نظر گرفته است، تأکید کردند.
۷- این باور را اظهار نمودند که منازعه سوریه هیچ‌گونه راه‌حل نظامی نداشته و مجدداً بر عزم خود مبنی بر پیشبرد یک روند سیاسی پایدار و عملی تحت مالکیت و راهبری سوری با تسهیلگری سازمان ملل وفق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تأکید نمودند.