kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
نوری المالکی در دیدار با بارزانی تأکید کرد 

معارضین مسلح در خاک عراق جایی ندارند نباید باعث نگرانی کشورهای همسایه شویم

 
 
 
رئیس‌ائتلاف دولت قانون در دیدار با رئیس‌منطقه کردستان عراق تأکید کرد که قانون اساسی این کشور حضور هر گروه مسلح معارض را در خاک خود مردود می‌داند و ما نباید باعث نگرانی همسایه‌ها شویم.
چند وقتی است برخی از گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب کُرد در اقلیم کردستان عراق فعال شده‌اند و به گفته مسئولان جمهوری اسلامی ایران عملیات‌هایی را علیه ایران ترتیب داده‌اند که البته با برخورد کوبنده جمهوری اسلامی رو‌به‌رو شده‌اند. در چنین شرایطی «نوری المالکی»، نخست‌وزیر اسبق و رئیس‌ائتلاف دولت قانون عراق شامگاه روز سه‌شنبه میزبان «نیچروان بارزانی»، رئیس‌منطقه کردستان بود. آن‌طور که فارس نوشته، در این دیدار وضعیت سیاسی و امنیتی عراق، تهدیدهای مرزی و نحوه یافتن راهکارهایی بررسی شد که به این بحران پایان دهد. نخست‌وزیر اسبق عراق با اشاره به وضعیت خطرناک امنیتی شهرهای مرزی اقلیم کردستان و نگرانی‌های ایران در این مورد، تأکید کرد: «ما [عراقی‌ها] نمی‌خواهیم مایه نگرانی کشورهای همسایه شویم. قانون اساسی ما نیز حضور هر گروه مسلح معارضی را در خاک خود رد می‌کند.»
المالکی همچنین در این دیدار گفت: «باید از دولت فدرال حمایت کرد تا بتواند به مسئولیت خود در قبال مردم عراق عمل کند و وضعیت معیشتی و خدماتی آنان را بهبود بخشد. همه گروههای سیاسی باید دست به دست هم دهند تا کشور را بسازند و امنیت و حاکمیت آن را حفظ کنند.» درباره مشکلات بین عراق و کردستان نیز طرفین تأکید کردند که باید گفت‌وگوی سازنده صورت گیرد و قوانینی در داخل پارلمان تصویب شود؛ به ویژه در زمینه نفت و گاز تا بر اساس قانون اساسی، راهکارهایی در این زمینه ایجاد شود و عدالت اجتماعی و مساوات بین همه اقشار ملت عراق رعایت شود. بازرانی نیز از تلاشها و مواضع حمایتی المالکی از گفت‌وگو برای تشکیل دولت جدید و تلاشهای وی در زمینه تقویت امنیت و ثبات در عراق قدردانی کرد.
گفتنی است، روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اطلاعیه‌ای از آغاز حملات جدید موشکی و پهپادی قرارگاه حمزه سیدالشهداء علیه ‌السلام برای انهدام مقرها و مراکز باقی‌مانده گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی مستقر در شمال منطقه عراق خبر داد. این چندمین مرحله از حمله علیه مواضع این گروهک‌های تروریستی در شمال عراق است. روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران ششم مهرماه سال جاری نیز در اطلاعیه‌ای از عملیات علیه بقایای گروهک‌های ضد انقلاب تروریستی خبر داد.