kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴

 آنکارا: در حمله به شمال سوریه ۴۷۱ هدف و ۲۵۴ شبه‌نظامی کُرد نابود شدند

 
 
 در حالی که حملات ترکیه به شمال سوریه ادامه دارد، وزیر دفاع ترکیه با ارائه آماری از حملات هوایی به شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، گفت ارتش این کشور فقط محل اختفای تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهد؛ او از نابودی 471 هدف و 254 شبه‌نظامی کُرد خبر داد. 
«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه بعد از هشدار چند باره به آمریکا و دیگر متحدان آنکارا مبنی بر توقف فوری حمایت‌های نظامی از شبه‌نظامیان کُرد، آماری از حملات هوایی روزهای اخیر به شمال سوریه ارائه کرد. آکار روز چهارشنبه با حضور در مرکز عملیات فرماندهی نیروی زمینی ارتش ترکیه در آنکارا گفت تاکنون در جریان عملیات هوایی برون‌مرزی علیه گروه «یگان‌های مدافع خلق» (ی.پ.گ)، ۴۷۱ هدف شامل ۲۵۴ تروریست نابود شده‌اند.
وی در ادامه مدعی شد: «ارتش ترکیه فقط تروریست‌ها و مخفیگاه‌های آنها را در جریان عملیات هدف قرار می‌دهند. ما هیچ مشکلی با هیچ قومیت، مذهب یا فرقه‌ای نداریم، همین‌طور با برادران عرب یا کُرد هم مشکلی نداریم.» به گزارش فارس، وزیر دفاع ترکیه همچنین افزود: «تروریست‌ها اما به‌طرز نفرت‌انگیزی غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند. ما در سریع‌ترین زمان ممکن، آنها را خاموش می‌‌سازیم.» «سلیمان صویلو» وزیر کشور ترکیه نیز روز سه‌شنبه تأکید کرد که کشورش اجازه نخواهد داد تا دولتی تروریستی در اطرافش ایجاد شود. وی که این سخنان را در جریان کنفرانس خبری مشترک با «نانسی ورز» همتای آلمانی خود مطرح می‌کرد، همچنین گفت: «دیدار مفید و سازنده‌ای داشتیم که نشان می‌دهد آلمان همچنان شریک مهمی برای ترکیه به شمار می‌آید.»
اردوغان: حملات تازه شروع شده
همچنین در ادامه اظهارات تهدیدآمیز مقامات آنکارا درباره آغاز عملیات زمینی در شمال سوریه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت عملیات هوایی علیه شبه‌نظامیان کُرد تازه شروع شده است. اردوغان روز چهارشنبه طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه، مدعی شد: «تمام کسانی که در انفجار خیابان استقلال در استانبول دخیل بودند را پیدا و مجازات می‌کنیم. ترکیه در برابر این حملات سکوت نخواهد کرد و احزاب حامی گروه‌های تروریستی را می‌شناسد.» رئیس‌جمهور ترکیه که به سیاست خارجی خصمانه و متجاوزکارانه خود در قبال سوریه شناخته می‌شود، با بیان این‌که ترکیه حق دارد با مشکلات خود در شمال سوریه مقابله کند، توضیح داد: «وقایع نشان داده نیروهایی که تضمین می‌کردند ترکیه توسط مناطق تحت کنترل آنها هدف قرار نگیرد، به وعده‌های خود عمل نکردند.» اردوغان در جای دیگری همچنین گفت که ترکیه با حمایت‌تانک‌ها و نظامیان خود، تروریست‌ها را ریشه‌کن می‌کند. وی که این سخنان را در جریان افتتاح سد و نیروگاه آبی «یوسف ایلی» مطرح می‌کرد، گفت: «با حمله به اهداف تروریستی در شمال سوریه و عراق، به حمله تروریستی پست در استانبول که به کشته شدن 6 بی‌گناه منجر شد، پاسخ دادیم.»
جالب توجه است که در این میان وزارت دفاع آمریکا شامگاه سه‌شنبه مدعی شد که عملیات نظامی تمامی طرف‌ها در شمال سوریه، ماموریت شکست گروه داعش را با خطر مواجه می‌کند. بر اساس ادعای پنتاگون، هرگونه تشدید تنش‌ها در شمال سوریه ادامه مأموریت مبارزه با داعش را تهدید می‌کند.
حملات متقابل کُردها
در مقابل حملات ترکیه، شبه‌نظامیان کُرد نیز به مواضع تحت اشغال ترکیه و مزدوران این کشور در شهر اعزاز واقع در شمال غرب سوریه، حمله راکتی کرده‌اند. رویترز به نقل از یک‌پرستار در بیمارستان شهر اعزاز خبر داد که در جریان این حملات سه غیر نظامی کشته و پنج نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. یک نفر از این افراد کودک عنوان شده است. صابرین نیوز هم خبر داد که شبه‌نظامیان کُرد پایگاه نظامی ترکیه در گذرگاه مرزی «باب السلامه» را هدف حملات راکتی خود قرار داده‌اند.