kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید:

نهضت ملی مسکن با متری 5/6 میلیون تومان در حال ساخت است

 
 
 
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: هزینه ساخت هر واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با مدیریت دولت در تامین مصالح و استفاده از روش انبوه‌سازی و با احتساب تورم متری شش و نیم میلیون تومان است.
علیرضا جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا درباره هزینه هر متر ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: هزینه ساخت در طرح نهضت ملی مسکن به متری هشت میلیون تومان نرسیده است؛ چراکه دولت در این طرح از فرمول ساخت بر اساس «هزینه به مقیاس» استفاده کرده است.
وی توضیح داد: همان رقم متری چهار و نیم میلیون تومان مبنای ساخت هر متر واحدهای نهضت ملی مسکن است که از سوی معاونت مسکن وزارت راه و شهر‌سازی در سال ۱۴۰۰ اعلام شد، البته این رقم با لحاظ شاخص‌های تورمی سه ماه سوم سال ۱۴۰۰ اعلام شد و وقتی به‌روزرسانی کردیم در سال ۱۴۰۱ به رقم متری شش و نیم میلیون تومان رسیدیم.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: همین حالا در حال ارزیابی هزینه ساخت هستیم، اما تاکنون هزینه ساخت نهضت ملی از حدود شش و نیم میلیون تومان بالاتر نرفته است.
جعفری در پاسخ به این سؤال که چگونه با وجود تورم مصالح ساختمانی، قیمت ساخت افزایش نیافته است، توضیح داد: اگر قیمت‌ها را به نسبت تورم افزایش دهیم، فشار بر متقاضیان افزایش می‌یابد، به همین دلیل دولت با سیاست «تامین مصالح» و «انبوه‌‌سازی» هزینه به مقیاس را کاهش داده است و وقتی مدیریت هزینه به مقیاس انجام شود، قیمت‌ها متعادل می‌شود.
به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، ساخت نهضت ملی با متری شش و نیم میلیون تومان به معنای کاهش کیفیت ساخت نیست؛ بلکه به دنبال ساخت با کیفیت بالا با حداقل هزینه هستیم.
وی تاکید کرد: در طرح نهضت ملی مدل هزینه به مقیاس در قالب انبوه‌‌سازی دنبال می‌شود و در کنار این مدل، صنعتی‌‌سازی که منجر به کاهش هزینه ساخت خواهد شد را نیز در دستور کار داریم.
نرخ رشد قیمت مسکن کاهش یافت
مرکز آمار در جدیدترین گزارش از شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان ۱۴۰۱ اعلام کرده که قیمت مسکن کل کشور در یک ماه گذشته سه و هفت دهم درصد افزایش داشته است. نرخ رشد نقطه به نقطه یعنی مقایسه رشد قیمت در مقایسه با آبان سال گذشته هم افزایش ۳۹ و دو دهم درصد را نشان می‌دهد. تورم سالیانه که رشد قیمت در ۱۲ ماهه منتهی به آبان ۱۴۰۱ را به تصویر می‌کشد نیز از افزایش ۳۱ و نیم درصد حکایت دارد.
به گزارش ایسنا، ماه قبل از آن یعنی مهرماه هر سه شاخص مذکور به ترتیب شش و یک دهم درصد، ۳۶ و سه دهم درصد و ۳۰ و سه دهم درصد بود. بر این اساس آمار روایت می‌کند که اگرچه تورم سالیانه در آبان ۱۴۰۱ با مقداری رشد مواجه شده، در یک ماه اخیر از شتاب رشد نرخ مسکن کاسته شده است.
در بخش اجاره نیز قیمت‌ها در آبان سال ۱۴۰۱ نسبت به مهرماه همین سال سه و هفت دهم درصد افزایش یافت. نرخ اجاره بها در مقایسه با آبان سال گذشته ۳۹ و یک دهم درصد و در ۱۲ ماهه منتهی به آبان امسال ۳۱.۳ درصد رشد داشته است. تورم اجاره بها در ماه گذشته (مهرماه) در سه شاخص رشد ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه به ترتیب ۶.۱ درصد، ۳۶ درصد و ۳۱ و یک دهم درصد اعلام
 شد.
مرور وضعیت بازار مسکن کل کشور در هشت ماه گذشته حاکی از آن است که رشد ماهیانه قیمت مسکن در اردیبهشت دو و نیم درصد، خرداد دو و سه دهم درصد، تیرماه سه و هشت دهم درصد، مردادماه دو و هشت دهم درصد، شهریورماه سه و نیم درصد، مهرماه شش و یک دهم درصد و آبان سه و هفت دهم درصد بوده است.
میزان رشد ماهیانه نرخ اجاره در کل کشور نیز در اردیبهشت دو و نیم درصد، خرداد دو و سه دهم درصد، تیر سه و هشت دهم درصد، مرداد دو و 9 دهم درصد، شهریور سه و نیم درصد، مهر شش و یک دهم درصد و آبان سه و هفت دهم درصد اعلام شد.
به نظر می‌رسد با پایان یافتن فصل جابه‌جایی، کاهش تدریجی انتظارات تورمی و افت سرعت رشد قیمت مسکن در تهران به تدریج بر بازار مسکن کل کشور تاثیر گذاشته و این بخش به ثبات نسبی رسیده است.