kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰

اخبار جام جهانی فوتبال 2022 - قطر

 


توجه میزبان جام جهانی به ارزش‌های اسلامی
مسابقات جام جهانی 2022 این روزها به میزبانی قطر در جریان است. دولت قطر پیش از آغاز مسابقات اعلام کرد استعمال مشروبات الکلی در ورزشگاه و اطراف استادیوم‌های جام جهانی ممنوع است.البته این تنها اقدام تحسین برانگیز قطر نبود بلکه قطری‌ها استفاده از هر گونه شعارهای همجنسگرایی را در این ایام ممنوع کرد و در زمان نمازهای پنجگانه پخش موسیقی‌های جام جهانی را ممنوع کرد. با وجود ممنوعیت استعمال مشروبات الکلی یکی از تماشاگران خارجی با ترفندی به دنبال وارد کردن مشروب به ورزشگاه بود ولی در دام ماموران امنیت ورزشگاه افتاد. این تماشاگر خاطی دوربین خود را به شکل بطری درآورده بود تا مشروب را داخل این دوربین جا‌سازی کند و وارد ورزشگاه شود ولی در دام ماموران قطری افتاد.
رکورد منحصر به فرد مودریچ با بازی مقابل مراکش
لوکا مودریچ با حضور در بازی تیم‌های ملی کرواسی و مراکش در مرحله گروهی جام جهانی 2022 به میزبانی قطر به رکوردی جالب و منحصر به فرد دست یافت.هافبک 37 ساله کروات در چهار دوره جام‌های جهانی (2006، 2014، 2018 و 2022) و چهار دوره یورو (2008، 2012، 2016 و 2020) حضور داشته است.لوکا مودریچ به نخستین بازیکن تاریخ فوتبال جهان تبدیل شد که در سه دهه مختلف در هر دو جام جهانی و یورو بازی کرده است. در واقع حضور در بازی مقابل مراکش، مودریچ را وارد دهه سوم بازی برای تیم ملی کرواسی در جام‌های جهانی کرد. لوکا مودریچ در مجموع 135 بازی در ترکیب تیم ملی کرواسی انجام داد که حاصلش 23 پاس گل و 25 گل است. بهترین دستاورد مودریچ در تیم ملی کرواسی کسب مدال نقره جام جهانی 2018 در روسیه است.
واکنش فیفا به اتهام سانسور ترک ورزشگاه توسط هواداران قطر
فیفا به شبهه‌های ایجاد شده مبنی بر تلاش عمدی برای پنهان کردن خروج گروهی تماشاگران در دیدار افتتاحیه جام جهانی 2022 میان تیم‌های ملی قطر و اکوادور پاسخ داد. تلویزیون نروژ به نقل از فیفا اعلام کرد: فیفا تلاش می‌کند تا پوشش صادقانه و جامعی از آنچه در زمین بازی رخ می‌دهد داشته باشد و این موضوع را با تصویر هواداران روی سکوها تکمیل می‌کند. در دیدار افتتاحیه جام جهانی 2022 حتی یک فریم از جایگاه‌های خالی یا ترک گروهی ورزشگاه توسط هواداران تیم ملی قطر پخش نشد. جایگاه هواداران فعال بارها به تصویر کشیده شد اما سکوهای سمت مقابل خالی بود.
تنها بازیکن بدون باشگاه در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر کیست؟
کریستیانو رونالدو تنها بازیکن بدون باشگاه در جام جهانی 2022 در قطر شد. این مهاجم تیم ملی پرتغال به عنوان بازیکن باشگاه منچستریونایتد به قطر رفت اما طرفین برای فسخ قرارداد به توافق رسیدند. در نتیجه این اقدام کریستیانو رونالدو بازیکن آزاد شد و تنها کسی در جام جهانی 2022 است که باشگاهی ندارد. باشگاه منچستریونایتد به دنبال مصاحبه اخیر انتقادآمیز کریستیانو رونالدو تصمیم گرفت تا به صورت توافقی قرارداد این مهاجم پرتغالی‌اش را فسخ کند.
رقابت گروه هفتم مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در حالی از روز پنجشنبه آغاز می‌شود که در مهم‌ترین دیدار در این گروه برزیل از ۲۲:۳۰ به مصاف تیم صربستان خواهد رفت. این دیدار را علیرضا فغانی داور بین‌المللی کشورمان قضاوت می‌کند.
پرافتخارترین تیم جهان آماده رقابت با صربستان
پرافتخارترین تیم جهان با ستارگانی مانند نیمار و وینیسیوس جونیور به دنبال ششمین قهرمانی در فوتبال جهان هستند. سایت فدراسیون فوتبال برزیل در گزارشی با اشاره به آخرین تمرین سلسائو پیش از دیدارش با صرب‌ها نوشت: آخرین جلسه تمرینی شاگردان تیته چهارشنبه در قطر برگزار شد تا تیته راهکار و تاکتیک‌های خود را به شاگردان خود گوش‌زد کند. همچنین در آخرین جلسه تمرینی مردان دیار قهوه، تیاگو سیلوا رسما به عنوان کاپیتان تیم فوتبال برزیل را در جام جهانی فوتبال انتخاب شد. بازی برزیل در برابر صربستان یکصدونهمین بازی ملی مدافع میانی تیم ملی برزیل در قطر خواهد بود. سیلوا تاکنون توانسته ۷ گل را برای این تیم به ثمر برساند. تقابل برزیل و صربستان، سومین دیدار آنان خواهد بود که قهرمان پنج دوره جام جهانی با دو برد و سه گل زده، موفقیت ۱۰۰ درصدی را به دست آورده است. تیم ملی فوتبال برزیل در جام‌های جهانی ۱۹۵۸ سوئد، ۱۹۶۲ شیلی، ۱۹۷۰ مکزیک، ۱۹۹۴ آمریکا و ۲۰۰۲ کره و ژاپن موفق به فتح جام جهانی شده است.
وضعیت مبهم کاپیتان انگلیس برای دیدار با آمریکا
دیدار تیم‌های ملی فوتبال انگلیس و ایران در مرحله گروهی مسابقات جام‌جهانی با نتیجه ۶ بر ۲ به سود نایب قهرمان اروپا به پایان رسید. هری کین مهاجم و کاپیتان تیم سه‌ شیر در این بازی مصدوم و در نیمه دوم جای خود را به «کالوم ویلسون» داد.روزنامه دیلی میل در گزارشی به بررسی اتفاقات مهم جام جهانی فوتبال پرداخته که مصدومیت هری کین یکی از این اتفاقات به شمار می‌رود.در گزارش این روزنامه آمده است: هر چند که بعد از تعویض مهاجم تیم تاتنهام هواداران انگلیسی نفس راحتی کشیدند اما هنوز داستان تمام نشده است. کاپیتان تیم ملی انگلیس قرار است از ناحیه مچ پا اسکن شود تا میزان مصدومیت او مشخص شود.هنوز مشخص نیست که این بازیکن در ترکیب تیم انگلیس برابر آمریکا قرار گیرد. در کنار روزنامه دیلی میل، شبکه الکاس نیز خبری از مصدومیت این بازیکن منتشر کرده است. این شبکه قطری مدعی شد که هری‌ کین در برخورد با مرتضی پورعلی گنجی دچار مصدومیت شده است.
پسر مارادونا: کسی که مسی را با پدرم مقایسه می‌کند درکی از فوتبال ندارد
شکست تیم ملی آرژانتین در نخستین بازی مقابل عربستان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، واکنش‌های زیادی داشت و متفق‌القول از این شکست متعجب شده بودند. در این میان، دیگو جونیور مارادونا پسر بزرگ اسطوره آرژانتینی فوتبال هم شکست آرژانتین در اولین بازی خود در جام جهانی قطر در برابر عربستان را تحلیل کرد و گفت: از شکست ویران شده‌ام. برایم سخت است باور کنم که همه اینها واقعاً اتفاق افتاده است. وی با تأکید بر اینکه باخت به عربستان دیوانه‌کننده است، از مقایسه لیونل مسی و پدرش گلایه کرد و اظهار داشت: مقایسه مسی و پدرم توسط کسانی انجام می‌شود که فوتبال را نمی‌بینند و نمی‌فهمند. ما در مورد دو سیاره متفاوت صحبت می‌کنیم؛ اما من نمی‌خواهم فوراً تیر را به سمت لیونل پرتاب کنم.
فیفا اکوادور را تهدید کرد
شماری از هواداران اکوادوری در دیدار افتتاحیه جام بیست و دوم شعارهایی را در ورزشگاه سردادند که با واکنش فدراسیون بین‌المللی فوتبال همراه شد. دیدار افتتاحیه جام جهانی فوتبال بین ۲ تیم اکوادور و قطر برگزار و نماینده آمریکا جنوبی در نهایت موفق شد با ۲ گل اِنر والنسیا بر میزبان مسابقات غلبه کند.روزنامه الرایه چاپ قطر در گزارشی نوشت: فیفا تهدید کرده که اکوادور را به خاطر شعارهای اهانت‌آمیز در جریان بازی افتتاحیه تنبیه انضباطی خواهد کرد البته میزان این جریمه‌ها هنوز مشخص نیست. براساس ماده ۱۳ قانون انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال «توهین به حیثیت یا تمامیت یک کشور، شخص یا گروه را با الفاظ توهین‌آمیز و تبعیض‌آمیز» از جمله شعارهای اهانت‌آمیز به شمار می‌رود که جرایم سختی ممکن است به همراه داشته باشد. یکی از این جرایم پرداخت حداقل ۲۰ هزار فرانک از سوی تیم خاطی است.
ژیرو به رکورد ‌هانری رسید
فرانسه در نخستین بازی از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موفق شد تیم استرالیا را با نتیجه چهار بر یک از پیش رو بردارد. آدریان رابیو در دقیقه ۲۷، کیلیان امباپه ۶۸ و اولیویر ژیرو در دقایق ۳۲ و ۷۱ برای مدعی عنوان قهرمانی گلزنی کردند. تک گل استرالیا را کریگ گویدن در دقیقه ۹ به ثمر رساند.دبل ژیرود در نخستین بازی خروس‌ها در جام جهانی با واکنش روزنامه L’Équipe مواجه شد. این روزنامه با تیتر فراتر از رکورد به تمجید از عملکرد بازیکن شماره ۹ تیم ملی فرانسه پرداخت.در گزارش اکیپ آمده است: اولیویر ژیرو با ۲ گلی که وارد دروازه استرالیا کرد نه تنها به رکورد تیری‌هانری رسید بلکه نشان داد یک مهره قابل اعتماد در خط حمله تیم ملی فرانسه است. او می‌تواند در مسابقات آتی به یکی از قابل اعتمادترین شاگردان دشان در خط حمله تبدیل شود. ژیرو اکنون با ۵۱ گل ملی در کنار ستاره اسبق تیم ملی فرانسه بهترین گلزن تاریخ خروس‌ها به شمار می‌رود.
مدافع فرانسوی جام جهانی را از دست داد
تیم ملی فوتبال فرانسه در نخستین بازی از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موفق شد استرالیا را با نتیجه چهار بر یک شکست دهد. یکی از تلخ‌ترین اتفاقات نیمه نخست این بازی مصدومیت لوکا هرناندز بود که منجر به تعویض وی از بازی شد. روزنامه فرانسوی«L Equipe» در گزارشی با اشاره به مصدومیت هرناندز نوشت: این بازیکن از ناحیه رباط صلیبی دچار آسیب‌دیدگی شده و ادامه مسابقات جام جهانی فوتبال را از دست داد.