kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۱۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
وزیر کار:

مطالبات 90 هزار میلیاردی تأمین اجتماعی امسال وصول می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مطالبات 90 هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی از دولت، امسال وصول می‌شود.

سیدصولت مرتضوی ‌در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد مطالبات تأمین اجتماعی از دولت که قرار است امسال
90 هزار میلیارد تومان وصول شود، اظهار داشت: همه این مطالبات را امسال دریافت می‌کنیم و تلاش بر این است که طبق قانون بودجه عمل کنیم. 
او در پاسخ به پرسشی مربوط به مطالبات بازنشستگان گفت: هر آنچه که در توان داشته باشیم به‌کار می‌گیریم که در خدمت کارگران و بازنشستگان و ولی‌نعمتان خود باشیم. 
وزیر کار در مورد نقش بسیج در ایجاد اشتغال گفت: بسیج از نهادهایی است که از همه ظرفیت‌های خود برای کمک به اشتغال استفاده می‌کند. هم در طراحی موارد اشتغال‌زا و ایجاد اشتغال موفقیت خوبی داشته است و هم در محرومیت‌زدایی با کمک گروه‌های جهادی کمک کرده است. ضمن اینکه توانسته است منابع مردمی را جمع‌آوری و در تلفیق با منابع عمومی به اشتغال‌زایی برای مناطق محروم و روستایی کمک کند.
گفتنی است، امسال در قانون بودجه مصوب شده است که دولت از محل واگذاری سهام خود در شرکت‌های دولتی 90 هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت می‌کند.
یادآوری می‌شود، در حال حاضر 140 هزار نفر در تأمین اجتماعی مشغول کار بوده و 45 میلیون نفر بیمه شده مستقیم و غیرمستقیم با تأمین اجتماعی هستند. بنابراین 53 درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند.
افزایش 2/5 درصدی ثبت تعاونی‌ها
همچنین به گزارش ایسنا، معاون امور تعاون وزارت کار، از افزایش سه و نیم درصدی ثبت تعاونی‌ها طی یک‌سال گذشته خبر داد و افزود: در دولت سیزدهم و طی یک‌سال گذشته اشتغالزایی در بخش تعاون دو و نیم درصد افزایش یافته و یک میلیون
و ۸۴۷ هزار فرصت شغلی در بخش تعاون ایجاد شده است.
مهدی مسکنی ضمن اشاره به روند افزایش پرداخت تسهیلات در بخش تعاون از عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون گلایه کرده و ادامه داد: تعاون، طبق قانون اساسی کشور یکی از سه بخش اقتصادی است ولی تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از تولید ناخالص داخلی هنوز محقق نشده و به گواه سرشماری سال ۱۳۹۵ سهم تعاون در اقتصاد در حد شش درصد است.
وی افزود: هم‌اکنون ۵۲ درصد اتحادیه‌ها در بخش صنعت و کشاورزی و ۴۲ درصد در بخش توزیع و خدمات فعال هستند و راهبرد اصلی معاونت امور تعاون، مردمی کردن اقتصاد تعاونی و تقویت بخش مردمی تعاون است.
گفتنی است، در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان اقتصاد خود را بر پایه تعاونی‌ها بنا نهاده و از این طریق ضمن توسعه فعالیت‌ها و مشارکت‌های جمعی به تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی و افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی دست یافته‌اند.