kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
جنجال قضایی در آمریکا

آغاز محاکمه سازمان ترامپ در دادگاه چند روز پس از نامزدی ترامپ برای انتخابات

تنها چند روز پس از اعلام آمادگی ترامپ برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در آمریکا، دادگاه سازمان ترامپ به جرم تقلب و رشوه برگزار شد تا حاشیه‌های بیشتری دامن‌گیر رئیس‌جمهور سابق شود.

 

سرویس خارجی-

پس از اما و اگرهای فراوان در رابطه با چندین پرونده پر ابهام رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بالاخره یکی از پرونده‌های جنجالی مربوط به تلاش سازمان ترامپ برای دور زدن نظام مالیاتی آمریکا در دادگاه بررسی می‌شود. دادگاه رسیدگی به اتهامات دونالد ترامپ درخصوص دور زدن پرداخت مالیات و پیشنهادات گسترده رشوه در شهر منهتن نیویورک آغاز شد. در این دادگاه، گروهی از دادستان‌ها از پنج شاهد فرار مالیاتی ترامپ از جمله «آلن ویسلبرگ» رئیس‌سابق بخش مالی شرکت ترامپ، خواسته‌اند تا طی هفته‌های جاری در دادگاه حاضر شوند و علیه رئیس‌جمهور سابق شهادت دهند.
سازمان ترامپ متشکل از تعداد زیادی از هتل‌ها، زمین‌های گلف و دیگر املاک آن هم در نقاط مختلف جهان است و حالا متهم به پنهان‌کردن گزارش‌های مالی خود از مقامات اداره مالیاتی شده است. علاوه‌بر این، از جمله اتهامات دیگر سازمان ترامپ طرح پیشنهادهای غیرشغلی وسوسه انگیز یا همان رشوه برای فرار از پرداخت مالیات است. گفته می‌شود با توجه به حجم تخلفات سازمان ترامپ احتمالا این نهاد جمعا مبلغ یک میلیون و 600 هزار دلار جریمه شود. در بخشی از اتهامات علیه این ارگان، سازمان ترامپ متهم است که ضمن پرداخت رشوه به مبلغ یک میلیون و هفتصد و شصت هزار دلار به یک مدیر اجرایی کلیدی در قالب آپارتمان رایگان، یک مرسدس بنز اجاره‌ای و هزینه‌های تحصیل، توانسته به‌طور متقلبانه از پرداخت مالیات فرار کند. و همین کافی است تا جایگاه سیاسی ترامپ از قبل هم متزلزل‌تر شود. حتی گفته می‌شود که در جریان این پرونده، احتمال دارد که 500 نهاد تجاری با محکومیت کیفری مواجه شوند و در ادامه کار دچار مشکلات جدی شوند.
«سوزان‌هافینگر» نماینده دادستان نیویورک درباره جزئیات این دادگاه گفت: «شواهد نشان می‌دهد که کلاهبرداری‌ها و تقلب‌های مالیاتی شامل شرکت‌های ترامپ، سازمان ترامپ و شرکت حقوق و دستمزد ترامپ می‌شود». به گفته نماینده دادستان نیویورک حتی پس از اینکه ترامپ در سال 2017 به عنوان رئیس‌جمهور معرفی شد، تقلب مالیاتی این شرکت‌ها ادامه داشته است.
برگزاری این دادگاه چند روز پس از آن رخ می‌دهد که دونالد ترامپ به صورت رسمی نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 را اعلام کرد. او در سخنرانی خود این را گفت که جریانات سیاسی به‌دنبال بدنام کردن او در آستانه انتخابات هستند.    
البته باید اشاره کرد که در برخی دیگر از پرونده‌های منتسب به دونالد ترامپ، شخص او هم درگیر و گرفتار است. در پرونده دیگری که ارزش آن 250 میلیون دلار تخمین زده می‌شود، شخص ترامپ و سه فرزندش به اتهام «فعالیت تجاری تقلبی و غیرقانونی» متهم هستند.
در سایه همه عیب‌ها و ایرادات ترامپ و پرونده‌‌سازی‌های مضاعف دموکرات‌ها علیه او، «پل رایان» رئیس‌پیشین مجلس نمایندگان آمریکا گفته که هرگز از ترامپ در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری حمایت نخواهد کرد. چون مطمئن است که جمهوری‌خواهان با ترامپ شکست خواهند خورد.