kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۱۶۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶

خروش دانشجویان علیه اغتشاشـگران

 
 
از اواخر شهریور ماه سال جاری و بروز دور تازه‌ای از اغتشاشات و فتنه‌گری‌ها در کشور، دانشجویان و جنبش دانشجویی همواره درصدد روشنگری و شفاف نمودن فضای غبارآلوده ناشی از سکوت خواص و الیت‌های اجتماعی در قضایای اخیر بوده‌اند. در ادامه جدیدترین موضع‌گیری‌های تشکل‌های دانشجویی گوناگون از دانشگاه‌های مختلف کشور را مرور خواهیم نمود:
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از سکوت و مواضع برخی رجال سیاسی در جریان اتفاقات اخیر در کشور انتقاد کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:
«در آغازین روز‌های وقوع قانون‌شکنی و بی‌حرمتی در دانشگاه‌ها و از همان ابتدای شکل‌گیری اغتشاشات خیابانی انتظار می‌رفت خواص نظام در شرایط مه‌آلود فتنه انگیزی رسانه‌های خارجی، با اتخاذ مواضع درست و روشن، به افکار عمومی جهتی صحیح ببخشند. سکوت و انفعال برخی چهره‌های خواص جمهوری اسلامی، مقامات مسئول، سردمداران احزاب سیاسی، چهره‌های حوزه و دانشگاه موجب جان گرفتن بیش از پیش شایعات گردید. سال‌ها حضور آقایان در جایگا‌ه‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران آیا این تکلیف را برای ایشان ایجاد نمی‌کرد تا در چنین شرایطی، هزینه‌ آگاهی و راهنمایی مردم را پرداخت کنند؟
از دیگر سوءاظهارنظر‌های نسنجیده و مغرضانه برخی دیگر از آنان، بر آتش فتنه دمید. بسیاری از اظهارنظر‌هایی که تا پیش از انتشار اسناد و مدارک مشخص درخصوص نحوه‌ فوت مهسا امینی صورت گرفت، خود نشان‌دهنده برخورد عاطفی و جوزده‌ برخی سیاسیون با مسائل اساسی کشور است.
توقع می‌رفت رجال سیاسی کشور بیش از دعوا‌های کلیشه‌ای حزبی و گروهی، خط قرمزی به نام منافع ملی داشته باشند و در کنش‌های به اصطلاح اصلاح گرایانه‌ای که اکنون عامل خرابی‌ها شده است، با عقلانیت و درایت بیشتری تصمیم‌گیری کنند.
دریغا، که سکوت و انفعال برخی و مواضع نسنجیده، بدون مدرک و متزلزل برخی دیگر، اکنون مولد وضعیتی به غایت مطلوب دشمنان ملت ایران است.
گویا باید شاهد شهادت هموطنانمان از جمله کودکان بیگناه، مردم عادی و سربازان حافظ امنیت می‌بودیم تا بالاخره در روز‌های اخیر تعداد محدودی از آقایان تصمیم بر صحبت بگیرند و روزه سکوت خویش را بشکنند. اکنون از تمام چهره‌های جریان‌ساز جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ سیاست، حوزه و دانشگاه توقع داریم با اتخاذ مواضع روشن و سریع، وحدت و انسجام ملت ایران را نشان دهند، مانع دخالت عناصر بیگانه گردند و بیش از این خود را در شهادت فرزندان این سرزمین شریک نگردانند.
این روز‌ها آنچه مورد هدف اغتشاشگران است، صرفا اموال دولتی و برخورد با نظامیان نیست. خون‌های ریخته شده از مردم و اموال از دست رفته‌ آنان این وظیفه را بر حکومت واجب می‌کند که با برخورد جدی و محکم از مال و جان ملت دفاع کند.
شهادت مظلومانه‌ فرزندان این سرزمین در لباس نیرو‌های مدافع نظم و امنیت، حجت را برای مواجهه‌ جدی با اغتشاشات خیابانی تمام می‌کند؛ این نحوه برخورد با نیروی انتظامی به عنوان عامل حفظ شالوده‌ امنیت جامعه، در هیچ کشوری از جهان پذیرفته شده نیست. هیچ آرمان و ارزش والایی در جامعه محقق نمی‌شود مگر در بستر امنیت؛ پس به پاسداری از آرمان آزادی، عدالت و جمهوریت و برای خون هموطنانی که از دست داده‌ایم، درخواست برخورد جدی با متعرضان به جان و مال ملت ایران را داریم.»
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س)
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (عضو دفتر تحکیم وحدت) با ارسال نامه‌ای به رئیس‌قوه قضائیه تاکید کرد:‌ مماشات با سلبریتی‌ها را کنار بگذارید و در مقابل افرادی که با بیان ادعاهای خلاف واقع و غیرقابل اثبات، بر آتش آشوب‌ و التهاب می‌دمند، مطابق عدالت قضائی برخورد کنید. متن کامل نامه به شرح ذیل است:‌
«رئیس‌محترم دستگاه قضا! در بسیاری از مقاطع تاریخیِ پس از وقوع انقلاب اسلامی، همواره شاهد اتفاقات و رخدادهایی بوده‌ایم که هدایتگر بسیاری از آنان، عناصر بیگانه و دول خارجی بوده‌اند. در این میان بسیاری از سرشناسان و چهره‌های شهره، همواره عامل واسطی در پیاده‌ ‌سازی اهداف جریانات فرصت‌طلب معاند بوده‌اند. چنان که در غائله‌ اخیر نقش این چهره‌ها که بیشتر ذیل عنوان سلبریتی جای می‌گیرند، در تشدید بحران‌های داخلی غیرقابل انکار است.
حال آنکه فعالیت‌های این افراد در بستر فضای مجازی و نقل روایت‌هایی که صحت آنان در هیچ مرجع قانونی تایید نمی‌شود، اتفاق تازه‌ای نیست و در مقاطع مختلفی که کشور با آشوب داخلی مواجه بوده، شاهد چنین رفتاری از سوی آنان، یا با تعمد یا از روی ناآگاهی بوده ایم.
تاسف برانگیزتر اینکه ضعف رسانه‌های داخلی و بی‌اعتمادی مردم به رسانه‌های رسمی، خود عاملی در سوق دادن مردم به گرداب فضای رسانه‌ای مسمومی است که امثال سلبریتی‌ها و شبکه‌های وابسته‌ی خارجی خالق آن هستند.
چه جای بخشش درخصوص چهره‌هایی است که در رسانه‌های داخلی و در راس آن رسانه‌ی ملی به شهرت رسیده‌اند، اما در مقاطع مختلف با طرح دعاوی بی‌اساسی که فاقد هر نوع سند معتبری است، چنین آتش بیار معرکه می‌شوند؟ جز این است که این افراد با سوء‌استفاده از موقعیتشان، خود را دارای مصونیت قضایی می‌بینند؟
سؤال این‌جاست که چرا رفتار مراجع قضایی در برهه‌های مختلف به گونه‌ای بوده که ایشان این مصونیت را، چنین طلبکارانه، از حقوق بدیهی خویش می‌پندارند؟ این‌ها همه درحالی است که به کرات شاهد هجمه‌ انواع و اقسام اتهامات دستگاه‌های دولتی و قضائی به افرادی بوده‌ایم که پیگیر مطالباتی به حق بوده‌اند.
ما دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) به عنوان بخش کوچکی از بدنه جنبش دانشجویی از حضرتعالی به عنوان رئیس‌مهم‌ترین دستگاه برقراری نظم عمومی و پاسداری از حقوق عامه تقاضا داریم تا مماشات با این گروه را کنار بگذارید و در مقابل افرادی که با بیان ادعاهای خلاف واقع و غیرقابل اثبات، بر آتش آشوب‌ و التهاب می‌دمند، مطابق عدالت قضایی برخورد کنید.»
بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس
بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس با صدور بیانیه‌ای حوادث تروریستی اخیر در کشورمان را محکوم کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:
«اغتشاشات رخ داده در ایران اسلامی طی ۲ ماه اخیر، موجب وارد آمدن خسارات مادی و معنوی به کشورمان و آزرده خاطر شدن دوست‌داران اسلام عزیز و این مرز و بوم شد. در این روز‌ها و پس از ناکام ماندن مرحله نخست برنامه اخیر دشمنان برای نابود‌سازی میهن‌مان، به وضوح شاهد هستیم که فاز دوم این نقشه شوم با انجام عملیات‌های تروریستی در شهر‌های ایذه، اصفهان و برخی دیگر از نقاط کشور شروع شده است.
بدیهی است که این عملیات‌های کور تروریستی که در تاریخ جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه بوده است، به نیت ایجاد رعب و وحشت در دل مردم و از بین بردن یکی از مهم‌ترین نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران، یعنی امنیت پایدار صورت می‌گیرد. بی‌شک مسیر مطالبه‌گری و اعتراضات به حقی که اقشار مختلف جامعه دارند، از این اعمال ددمنشانه جدا است و هیچ یک از هم‌وطنان ما این دست اقدامات وحشیانه را تأیید نمی‌کنند.
مردم ایران به طور جدی خواهان برخورد سریع و قاطع دستگاه‌های مربوط با این تروریست‌ها و برهم‌زنندگان امنیت کشور در هر قامت و عنوانی هستند. در این میان، اما نباید نقش برخی از سلبریتی‌ها را نادیده گرفت که به وضوح و به صورت برنامه‌ریزی شده و با خط‌دهی واحد، دست به دروغ‌پراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران و تحریک جوانان و نوجوانان برای انجام اقدامات هیجانی می‌زنند.
ما در این‌جا دو مطالبه جدی و لازم‌الاجرا داریم:
۱- تمامی سلبریتی‌ها و خواصی که جدای از ابراز عقیده، طی روز‌های اخیر تهمت‌هایی را به جمهوری اسلامی ایران و اشخاص و ارگان‌های وابسته به آن مطرح کردند، باید از هر طریقی که این مطالب را منتشر کردند، اسناد مبنی بر صحت این ادعا‌ها را نیز انتشار دهند و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است به این اشخاص برای اثبات ادعاهای‌شان فرصت لازم را اختصاص دهد و در صورت اثبات این ادعاها، باید اشخاص یا دستگاه‌های خطاکار به صورت علنی محاکمه شوند.
۲- در صورت عدم وجود مدارک برای اثبات ادعا‌های این افراد یا در صورت غیر معتبر بودن مدارک ارائه شده توسط آن‌ها، قوه قضائیه موظف است مطابق با موازین قانونی با کسانی که از سر ناآگاهی یا به دستور دشمنان و در تکمیل خط رسانه‌ای آن‌ها، باعث مخدوش شدن امنیت روانی جامعه شده‌اند، برخورد جدی و عبرت‌آموز داشته باشد.
در پایان ضمن عرض ارادت و جان‌نثاری خدمت مولا و، ولی امرمان حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج)، آمادگی کامل خودمان را برای هرگونه خدمت تا شهادت در راه اسلام، محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام می‌داریم.
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نسبت به حوادث تروریستی اخیر واکنش نشان داد و تأکید کرد: دشمنان قسم‌خورده‌ ملت ایران، سال‌هاست دستاویزی جز دروغ برای پیش‌برد اهداف پست و رذیل‌شان ندارند، با این حال مماشات با نمایندگان این جریان آشوب‌گر نتیجه‌ای جز به خطر افتادن جان مردم ندارد.
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران عنوان کرد: از جنگ رسانه‌ای نابرابر که موتور محرکه‌اش جماعتی وطن‌فروش و خائن داخلی که سال‌های متمادی از بیت‌المال مردم ارتزاق کرده‌اند و حال با وقاحت تمام آب در آسیاب دشمن می‌ریزند تا داعشی‌هایی که با آلت قتاله به جنگ مردم بی‌گناه در خیابان آمده‌اند، امنیت مردم را نشانه گرفته‌اند.
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران افزوده است: دشمنان، حملات تروریستی را خودشان به عهده می‌گیرند، اما افرادی ساده‌لوحانه در داخل، گوش به فرمانِ قاتلین کودکان ایرانی با آنها هم‌صدا می‌شوند و حقیقت را انکار می‌کنند. به راستی چطور می‌خواهید پاسخ خون پاک آن پسر بچه ده ساله را بدهید؟ این همصدایی عاقبتی جز حملات هر روزه علیه مردم بی‌گناه ندارد، این افراد باید پاسخگوی رفتار خود باشند و هرگونه مماشاتی دیگر توجیه‌پذیر نیست.
بسیج دانشجویی دانشگاه شریف
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با صدور بیانیه‌ای شهادت کودکان و مدافعان امنیت و هموطنانمان را در حوادث تروریستی اصفهان و ایذه تسلیت گفت. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: به دنبال ناآرامی‌ها و شلوغی‌های اخیر کشور، بار دیگر به واسطه عملیات‌های تروریستی در اصفهان و ایذه، ملت ایران عزادار شد. بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، شهادت مظلومانه کودکان و مدافعان امنیت و هموطنانمان را در حوادث تروریستی اصفهان و ایذه، خدمت مردمان شهید پرور کشور و رهبر معظم انقلاب، تسلیت عرض می‌نماید. اشد مجازات و نهایت برخورد سخت با عاملین این اتفاق را از مسئولین مربوطه، مطالبه داریم و به هیچ‌وجه مسامحه با این افراد را جایز نمی‌دانیم.