kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۱۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
کنعانی: 

پاسخ قطعنامه شورای حکام را در نطنز و فردو داده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در پاسخ به قطعنامه اخیرشورای حکام و در نخستین گام، چند اقدام در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اجرای آنها امروز با حضور بازرسان آژانس در مجتمع‌های غنی‌‌سازی نطنز و فردو انجام شد.
 
 
 
 
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تشریح اقدامات ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد: ارائه قطعنامه به نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامی بود که با اهداف سیاسی و به منظور افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران در دستورکار آمریکا و سه کشور اروپایی قرار گرفت.
شورای حکام آژانس روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی و آمریکا را به تصویب رساند. این قطعنامه با ۲۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب شورای حکام آژانس رسید. محسن نذیری اصل نماینده ایران در آژانس قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام را مردود خواند و گفت: اهداف سیاسی بانیان این قطعنامه محقق نخواهد شد، اما تصویب آن می‌تواند بر روند همکاری و تعاملات سازنده ایران با آژانس اثرگذار باشد.
جمهوری اسلامی ایران 
هیچ‌گاه تسلیم فشار نمی‌شود
در همین خصوص سخنگوی وزارت امور خارجه امشب یادآور شد: صدور این قطعنامه در حالی صورت گرفت که ایران شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای در مقایسه با میزان تأسیسات تحت نظارت آژانس در جهان و بیشترین بازرسی‌ها و راستی آزمایی را داشته است.
کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر درخصوص پیامدهای این اقدام غیرمنطقی و مخرب به طرف‌های غربی هشدار داده بود، گفت: متأسفانه استفاده ابزاری از سازمان‌های بین‌المللی علیه ملت‌های مستقل به هنجار سیاست خارجی غربی‌ها تبدیل شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه تسلیم فشار نمی‌شود، تصریح کرد: ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را متناسب با نیازهای کشور و در انطباق با حقوق و تعهدات خود ذیل معاهدات بین‌المللی که طرف آنها است، ادامه خواهد داد. 
چند اقدام در دستورکار 
سازمان انرژی اتمی در نطنز و فردو
وی افزود: در پاسخ به اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، در نخستین گام، چند اقدام در دستورکار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اجرای آنها امروز با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی ‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) و دکتر مسعود علیمحمدی (فردو) انجام شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده است در چارچوب حقوق مسلم خود، هر زمان که طرف‌های غربی به تعهدات خود بازگشته، به آن پایبند بمانند و دست از اقدامات سیاسی بردارند، به اقدامات آنها واکنش مناسب نشان دهد.