kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۱۳۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

مجازات در عمق کردستان عراق حملات موشکی و پهپادی سپاه، تروریست‌ها را درهم کوبید

دور جدید حملات موشکی و پهپادی سپاه به مقرهای باقی‌مانده تروریست‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی در مناطقی از اقلیم شمال عراق، آغاز مسیری روشن و اراده‌ای قاطع و انقلابی است که نیروهای نظامی کشورمان برای مجازات عوامل و حامیان اقدامات تروریست‌ها در اغتشاشات اخیر وعده داده بودند.
 
 
سرویس سیاسی-
 
روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز دوشنبه (30 آبان‌ماه) در اطلاعیه‌ای از آغاز حملات جدید موشکی و پهپادی قرارگاه حمزه سیدالشهدا‌(ع) برای انهدام مقرها و مراکز باقی‌مانده گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی مستقر در شمال اقلیم عراق خبر داد.
براساس گزارش‌های واصله، طی این عملیات پیروزمندانه که در مناطقی در عمق کردستان عراق انجام گرفت، مواضع تروریست‌ها منهدم و ضربات و خسارت‌های سنگینی بر آنها وارد آمد.
در متن اطلاعیه روابط عمومی نیروی زمینی سپاه آمده است: «در ادامه انهدام مقرها و مراکز توطئه، استقرار، آموزش و سازماندهی گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی در اقلیم شمال عراق، برخی از مقرهای باقی‌مانده مزدوران استکبار جهانی از ساعات اولیه بامداد دوشنبه هدف دور جدید حملات موشکی و پهپادی قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام نیروی زمینی سپاه قرار گرفتند. طی این حملات که در مناطقی در عمق اقلیم شمال عراق ازجمله جژنیکان، زرگوئیز و کوی سنجق انجام گرفت، ضمن انهدام اهداف موردنظر، ضربات و خسارت‌های سنگینی به تروریست‌ها وارد آمد.»
روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام نیروی زمینی سپاه عصر یکشنبه 29 آبان در اطلاعیه‌ای از تقویت نیروهای قرارگاه برای مقابله با تحرکات تروریستی خبر داد و عنوان کرد: «به‌دنبال تحرکات اشرار و گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی در شمال غرب کشور و ایجاد شرارت و ناامنی در برخی مناطق، قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام نیروی زمینی سپاه با تقویت نیروهای خودی در محدوده جغرافیای مأموریتی و بهره‌گیری از همکاری مردم غیور بومی به مقابله قاطعانه با عوامل ناامنی در منطقه می‌پردازد.»
در این اطلاعیه آمده بود: «ضمن تأکید بر اینکه امنیت منطقه و مردم شریف و غیور استان‌های مرزی شمال غرب را خط قرمز خود می‌دانیم، به اشرار مسلح و تروریست‌های مزدور استکبار جهانی قاطعانه هشدار می‌دهیم در صورت ادامه شرارت و ایجاد ناامنی و مزاحمت برای مردم، رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا و سایر نیروهای حافظ امنیت و نظم برخورد قاطع با آنان را در دستورکار قرار خواهند داد.»
روابط عمومی کل سپاه پاسداران نیز چند روز پیش (23 آبان‌ماه) با صدور اطلاعیه‌ای از عملیات موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه علیه مقرها و مراکز تروریست‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی در اقلیم شمال عراق خبر داد و تأکید کرد: خلع سلاح و برچیدن بساط تروریست‌ها از تعطیلی مقرها تا اقدام اطمینان‌بخش مقامات اقلیم نسبت به دور‌سازی تروریست‌های مزدور و جنایتکار از منطقه خواسته مشروع، قانونی و قطعی نیروهای مسلح و ملت عزیز ایران بوده است.
این چندمین مرحله از حملات علیه مواضع گروهک‌های تروریستی در شمال عراق است.
گفتنی است روابط عمومی نیروی زمینی سپاه اوایل ماه گذشته (2 مهرماه) در اطلاعیه‌ای، آغاز عملیات یگان‌های قرارگاه حمزه سیدالشهدا‌(ع) این نیرو برای انهدام مواضع گروهک‌های تروریستی و ضدایرانی وابسته به استکبار جهانی در اقلیم شمال عراق را اعلام کرده بود.
بر همین اساس بود که 6 مهرماه سال جاری، قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد با موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای انهدامی، چندین مقر تروریست‌های تجزیه‌طلب را در اقلیم شمال عراق هدف قرار داده است.
در این اطلاعیه آمده بود: عملیات تا دفع مؤثر تهدید و برچیده شدن مقرهای گروهک‌های تروریستی با قاطعیت ادامه خواهد داشت.
سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به عملیات ضد تروریست‌های ضدایرانی مستقر در اقلیم شمال عراق (6 مهرماه) اظهار داشت: تاکنون ۷۳ فروند موشک بالستیک زمین‌به‌زمین و ده‌ها فروند پهپاد انهدامی به‌طور دقیق به مواضع و اهداف موردنظر در محل استقرار و فعالیت تروریست‌ها اصابت و منجر به انهدام کامل آنها شده است.
دور جدید حملات موشکی و پهپادی سپاه به مقرهای باقی‌مانده تروریست‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی در مناطقی از اقلیم شمال عراق، آغاز مسیری روشن و اراده‌ای قاطع و انقلابی است که فرماندهان نظامی و انتظامی کشورمان برای مجازات عوامل و حامیان اقدامات تروریست‌ها در اغتشاشات اخیر وعده داده بودند.
مجازات تروریست‌ها ادامه‌دار خواهد بود
طی هفته‌ها و روزهای گذشته به‌ویژه بعد از اقدامات تروریستی در شاهچراغ شیراز و اقدامات تروریست‌ها در جنایات ایذه، مقامات ارشد کشورمان بارها بر ضرورت مجازات عاملان و حامیان اغتشاشات اخیر و گروهک‌های تجزیه‌طلب که دست‌شان به خون هموطنان عزیزمان آلوده است، تاکید کرده‌اند.
گفتنی است عناصر تروریستی با تمرکز در مناطقی از شمال عراق، از این مناطق برای انجام عملیات‌های تروریستی و نفوذ به داخل اراضی ایران استفاده می‌کنند.
از این‌رو و براساس اعلام رسمی مقامات حوزه دیپلماسی کشورمان، اقدامات نظامی ایران علیه گروه‌های تروریست مسلح تجزیه‌طلبی که از خاک دولت عراق و اقلیم کردستان عراق برای نقض حاکمیت ایران و نقض امنیت مرزی ایران و سلب امنیت شهروندان ایرانی استفاده و اقدام می‌کنند، اقدامی کاملاً
قانونی است.
بر همین اساس بود که سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه دیروز اعلام کرد: تا زمانی که اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران توسط این خبائث ادامه داشته باشد و دشمنان ما در سرزمینی لانه کرده باشند و از آن محل دشمنی‌شان را علیه جمهوری اسلامی ایران علنی می‌کنند و مردم ما را شهید می‌کنند؛ حتماً این حملات ادامه‌دار خواهد بود.
سردار فدوی: حمله به مقر تروریست‌ها را
به طرف عراقی اطلاع داده بودیم
جانشین فرمانده کل سپاه روز گذشته در حاشیه همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس در جمع خبرنگاران گفت: ما در حمله به تروریست‌ها در اقلیم کردستان از پیش به آنها اطلاع داده بودیم، عملیات قبلی را هم همین‌طور و حتی عملیات‌های بعدی را هم به طرف عراقی و دولت اقلیم کردستان اطلاع خواهیم داد.
سردار فدوی تصریح کرد: ما اطلاعات کامل را به عراق و اقلیم کردستان عراق می‌دهیم که در چه نقاطی نیروهای تروریستی و کومله و حزب دموکرات مستقر هستند و به آنها می‌گوییم که یا باید این‌ها را از خاک خودتان بیرون کنید یا ما آنها را مورد هدف قرار خواهیم داد.
وی همچنین تأکید کرد: به‌صورت مسلم هم دولتمردان عراق و هم حاکمان اقلیم کردستان باید این بلیه را از داخل خاکشان بیرون کنند، ما برای تمامیت ارضی عراق جان‌ها داده‌ایم و قطعاً خدشه‌ای به تمامیت ارضی عراق وارد نمی‌کنیم.
تهران بیش از ۷۰ سند درباره حضور تروریست‌ها
به اربیل ارائه کرد
محمدکاظم آل‌صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق درباره حمله به مواضع تروریست‌های تجزیه‌طلب در منطقه کردستان، اظهاراتی مطرح کرد.
آل‌صادق به شبکه خبری العالم گفت که جمهوری اسلامی ایران بیش از 70 سند درباره حضور گروه‌های تروریستی مسلح در این منطقه به مسئولان اربیل ارائه کرده است.
وی با بیان اینکه تهران از دولت عراق و مسئولان کردستان خواست که گروه‌های تروریستی را ظرف کمتر از 10 روز خلع سلاح کنند، تصریح کرد: حمله زمینی به مواضع گروه‌های تروریستی کردستان، مطرح نیست.
سفیر ایران همچنین خبر داد که جمهوری اسلامی با دولت فدرال و مسئولان کردستان توافق کرده بود که نیروهای عراقی در مرزهای کردستان مستقر شوند، ولی این وعده نیز عملی نشد.
آل‌صادق در پایان تأکید کرد، سازه‌های مهم ایران در کرمانشاه توسط سرویس جاسوسی موساد رژیم موقت صهیونیستی صورت گرفت که مبدأ این حملات، کردستان عراق بود.
وی همچنین از مذاکره با طرف عراقی درباره مسائل مرزی خبر داد و گفت: در جریان دیدار با طرف عراقی، درخواست کردیم که کنترل مرزها را دولت مرکزی عراق در اختیار بگیرد.
آل‌صادق با تأکید بر اینکه گروه‌های تجزیه‌طلب باید خلع سلاح شده و به اردوگاه‌ها به‌عنوان آوارگان بازگردانده شوند، خاطرنشان کرد: با طرف عراقی، براساس یک یادداشت تفاهم بین دستگاه‌های قضا ایران و عراق، بر سر تبادل افراد تحت تعقیب توافق کردیم.
در همین ارتباط، منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان تأکید کرد که بازداشت عناصری از اغتشاشگران، اطلاعات خوبی در اختیار ایران قرار داده است و دولت کردستان عراق باید پیام ایران را گرفته باشد.
متکی درباره تحرکات عناصر تروریستی در کردستان عراق گفت: اگر برخی گروه‌های تروریستی می‌خواهند در کردستان بمانند، نباید سلاح داشته باشند. نباید آموزش نظامی داشته باشند و باید متوقف شود. هیچ کشوری اردوگاه‌های نظامی را پشت مرزهای خود تحمل نمی‌کند.
وی ادامه داد: نکته مهم دور کردن هرگونه حضور مشکل‌زای این عناصر از مرزهای ایران است... برخی از مقرهای آنان در حملات اخیر نابود شد و اگر لازم باشد بازهم به مقرهای مشکل‌زای آنان حمله خواهد شد.
این دیپلمات ایرانی در پایان هشدار داد: بعد از گفت‌وگو با دولت عراق، بغداد از موضع ما کاملاً مطلع است، و آن‌کس که باید پیام اول را بگیرد، دولت کردستان عراق است و باید به یاد بیاورد که ایران بر سر امنیت ملی خود اصلاً مسامحه نمی‌کند. ما برای اثبات برادری خود با برادران در عراق ازجمله برادران کُرد، ما سال‌ها حضور اینها را تحمل کردیم.
پشت‌پرده حمله اخیر سپاه به اتاق جنگ در کردستان
صهیونیست‌ها در فکر اجرای یک «مرصاد جدید» بودند
یک کارشناس رسانه در رشته‌توئیتی نوشت: «قرارگاه حمزه سیدالشهدا دیشب چیزهای بسیار مهم‌تر از مقر ضدانقلاب کُردی را منهدم کرد. این حملات با درخواست، پشتیبانی و مشارکت گروه‌های بسیار مهم مردمی و سران قومی برجسته کردستان انجام شد. بنابراین اولین چیزی که منهدم شده «توهم مقبولیت اجتماعی ضدانقلاب در کردستان» عزیز است.»
وی افزود: «کردستان عراق چیزی بسیار فراتر از مقر فیزیکی ضدانقلاب است. اطلاعات راستی‌آزمایی شده نشان می‌دهد مناطق منهدم‌شده درواقع اتاق‌های جنگ مشترک سرویس‌های اطلاعاتی بوده که بیش از هرجای دیگر در همسایگی ایران، در شمال عراق متمرکزند. شاهد سانسور شدید تلفات حتماً خواهید بود.»
این فعال رسانه‌ای نوشت: «صهیونیست‌ها با این برآورد که آشوب در ایران به هدف خود یعنی خلق یک حرکت سراسری نینجامیده، در فکر طراحی و اجرای یک «مرصاد جدید» در مرزهای غربی ایران بودند. آنچه منهدم شده برنامه یک بی‌ثباتی حاد در مرزهای ایران است که مأموریت اصلی آن بسط خشونت مسلحانه به مرکز کشور بود.»