kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۱۱۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰

 گزارش‌های رسمی از سیل تجهیزات جنگی غرب به اوکراین و رسیدن آن به دست تروریست‌های آدم‌کش

در حالی که اروپا و آمریکا میلیاردها دلار سلاح به اوکراین ارسال کرده‌اند و ارسال سلاح به کیف همچنان ادامه دارد اما گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد این سلاح‌ها سر از بازار سیاه درآورده و به دست جنایتکاران و تروریست‌های آدم کش می‌رسد.
 
 
 سرویس خارجی-
 
271 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد و طی این مدت اروپا و آمریکا با پشتیبانی کامل سیاسی، نظامی و اقتصادی از دولت زلنسکی عملاً تبدیل به یک طرف جنگ شده‌اند و در حالی که از کشورمان به دلیل ادعای ارسال پهپاد به روسیه انتقاد می‌کنند خود میلیاردها دلار اسلحه به اوکراین ارسال کرده‌اند. اما گزارش‌های رسمی جدید نشان می‌دهد که سیل تسلیحات ارسالی به اوکراین همچنان سر از بازار سیاه در می‌آورد و به دست تروریست‌های آدمکش می‌رسد. حامیان غربی اوکراین اعتراف کرده‌اند که نمی‌توانند بیشتر محموله‌های تسلیحاتی خود را پس از ورود به این کشور ردیابی کنند. 
« ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز ماه گذشته اعلام کرده بود ماهانه تا یک میلیارد دلار از این سلاح‌ها پس از ورود به اوکراین به دست «جنایتکاران و گروه‌های تروریستی» در خاورمیانه، آفریقا و جنوب شرق آسیا می‌رسد. چندی پیش پایگاه خبری «فایننشال تایمز» با انتشار گزارشی نوشته بود ناتو و اتحادیه اروپا خواستار ردیابی بهتر تسلیحات ارسالی به اوکراین شده‌اند، زیرا نگران آنند که گروه‌های تبهکاری این تسلیحات را به اروپا قاچاق کرده و در بازار سیاه به فروش بگذارند. یک منبع آگاه در این زمینه به فایننشال تایمز گفته: « همه این سلاح‌ها به جنوب لهستان ارسال شده، به مرز منتقل شده و به وسیله خودرو از مرز عبور داده می‌شوند، با کامیون، ون و حتی- در بعضی موارد- با خودروهای شخصی! از آن لحظه دیگر هیچ اطلاعاتی راجع به موقعیت این سلاح‌ها نداشته و نمی‌دانیم به کجا ارسال می‌شوند. نمی‌دانیم که در کجا از این سلاح‌ها استفاده شده و آیا اصلا در اوکراین می‌مانند یا نه.» 
حالادر جدیدترین ابراز نگرانی مقامات غربی، مدیرکل آژانس جرایم ملی انگلیس گفته: «سلاح‌های غربی احتمالا از اوکراین قاچاق می‌شوند و به دست جنایتکاران و تروریست‌ها می‌افتند.» به گزارش ایسنا، «گریم بیگار» مدیرکل آژانس جرایم ملی انگلیس به «ساندی تایمز» گفته: «مانند هر درگیری، زمانی که اسلحه به داخل سرازیر می‌شود، خطر برگشت در مسیر مخالف وجود دارد. در پایان این درگیری، تسلیحات مازادی وجود دارد که به دستان مجرمان و تروریست‌ها می‌رسد.» این مقام انگلیسی که در ماه اوت(مرداد) ریاست این نهاد را بر عهده گرفته، این راه هم گفته که پلیس انگلیس و اروپا مراقب هفت‌تیر، مسلسل و نارنجک‌هایی که از خیابان‌ها سر در می‌آورند، هستند.
ارسال 21 میلیارد دلار تسلیحات از آمریکایی 
بر اساس گزارش منابع غربی، آمریکا در ردیف اول کشورهای حامی اوکراین قرار دارد و طی این مدت 88 هزار تُن تسلیحات به اوکراین ارسال کرده است. بر اساس داده‌های وزارت خارجه آمریکا، ارزش کمک‌های واشنگتن به اوکراین تا کنون به 21 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است. بر اساس این گزارش آمریکا طی این 9 ماه بیش از 230 سامانه توپخانه‌ای به اوکراین داده است که شامل 142 توپ 155 میلیمتری هوویتزر و 36 توپ 105 میلیمتری هویتزر می‌شود. واشنگتن همچنین تا کنون 38 سامانه‌ هایمارس به اوکراین ارسال کرده است.20 سامانه خمپاره‌انداز 120 میلیمتری، 26 قایق گشت و 15 بالگرد از جمله کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین طی این مدت بوده است.آمریکا طی 9 ماه گذشته بیش از یک میلیون خمپاره، 108 هزار و پانصد موشک ضد‌تانک، 46 رادار و 1400 سامانه ضد هوایی قابل حمل به اوکراین ارسال کرده است.واشنگتن همچنین در این مدت 10 هزار و 200 مسلسل و تپانچه به اوکراین ارسال کرده و 70 میلیون فشنگ برای سلاح‌ سبک به اوکراینی‌ها داده است.هواپیماهای باری و نظامی در این مدت، 878 پرواز از آمریکا به اروپا برای حمل تسلیحات آمریکا انجام داده‌اند. همچنین 48 کشتی باری در 9 ماه گذشته اقدام به حمل و انتقال تسلیحات به اروپا کرده است.
زرادخانه‌های آمریکا و اروپا خالی شد
ارسال گسترده تسلیحات از سوی آمریکا و اروپا به ته‌کشیدن زرادخانه‌های تسلیحاتی غربی‌ها منجر شده است به طوری که باعث نگرانی مقامات غربی شده است. روزنامه «واشنگتن‌پست» نیز این مسئله را چالشی طولانی‌مدت توصیف کرده است. واشنگتن‌پست روز یکشنبه در گزارشی به قلم چهار نفر از ستون‌نویسان خود، گزارش داد که آمریکا و کشورهای اروپایی به دلیل کاهش تسلیحات متعارف موجود در انبارهای خود برای ارسال به اوکراین جهت نبرد با روسیه، با چالش بزرگی روبه‌رو شده‌اند.این روزنامه به نقل از منبعی در ناتو- که خواست نامش فاش نشود- نوشت: «غرب با وضعیت دشواری روبه‌رو است. بسیاری از تسلیحات تاکنون به اوکراین ارسال شده‌اند. » به گزارش فارس وی با بیان اینکه راهکار چالش کمبود تسلیحات در اروپا و آمریکا به اقدامی راهبردی و طولانی‌مدت نیاز دارد، گفت: «در آن طرف اما روسیه حجم زیادی از تجهیزات نظامی را در اختیار دارد. کارخانه‌های روسی تولید گلوله‌های توپخانه‌ای، دو یا سه شیفت در روز کار می‌کنند».
قانونگذار ارشد آلمانی نیز هشدار داد که ارتش این کشور با کمبود شدید مهمات و همچنین برخی تجهیزات شخصی اولیه نیروهایش مواجه است. «اوا هوگل» کمیسر کمیته نیروهای مسلح در پارلمان آلمان (بوندستاگ) یکشنبه در مصاحبه با روزنامه بیلد فاش کرد که پر کردن ذخایر مهمات ارتش آلمان ۲۰ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت. پیش‌تر و در تاریخ هشتم اکتبر(16 مهر )‌، بخش آلمانی وبسایت «بیزنس اینسایدر» به نقل از منابع پارلمانی و صنایع دفاعی گزارش داده بود ارتش آلمان (بوندس‌وهر) مهمات کافی برای تنها یک یا دو روز جنگ دارد. پیش از این نیز شبکه «سی‌اِن‌بی‌سی» نیز به نقل از کارشناسان نظامی گزارش داده بود که انبار سلاح‌ها و مهمات آمریکا و اروپا که از آنها برای ارسال به اوکراین استفاده می‌شود، در حال تمام شدن هستند.
تجار اروپایی در صف خرید گازوئیل روسیه
اما در عرصه اقتصادی نیز اروپایی‌ها با چالش بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین مواجه هستند با این وجود سران اروپا همچنان به تشدید تحریم‌های ضد روسی اصرار دارند. رویترز در گزارشی در همین زمینه نوشت: «تجار اروپایی با توجه به محدود بودن منابع جایگزین، با عجله در حال  پر کردن‌تانکرهای ذخیره‌‌سازی این منطقه با گازوئیل روسیه قبل از اجرای ممنوعیت‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور در ماه فوریه هستند. »
به گزارش ایرنا، به نقل از رویترز اتحادیه اروپا که بشدت به واردات دیزل (گازوئیل) از روسیه وابسته است، تا ۵ فوریه (۱۶ بهمن) واردات همه محصولات نفتی روسیه را منع خواهند کرد. این اقدام بروکسل به دنبال اجرای ممنوعیت واردات نفت خام روسیه از ماه دسامبر(دی) اجرایی خواهد شد.«پامِلا مانگر» تحلیگر ارشد شرکت آنالیز انرژی ورتکسا گفت: بارگیری گازوئیل روسیه به مقصد منطقه ذخیره‌‌سازی آمستردام-روتردام-آنتورپ (ARA) از اول تا ۱۲ نوامبر(10 تا 21 آبان) به ۲۱۵ هزار بشکه در روز افزایش یافت که ۱۲۶ درصد نسبت به ماه اکتبر(مهر) افزایش داشته است.شرکت داده‌های «رفینیتو» نیز اعلام کرده که گازوئیل روسیه ۴۴ درصد از مجموعه واردات اروپا را در ماه نوامبر (آبان )تشکیل داده است. با وجودی که وابستگی اروپا به سوخت روسیه نسبت به ماه‌های قبل از فوریه(اسفند) و زمان حمله مسکو به اوکراین به میزان بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است اما روسیه همچنین تامین‌کننده بزرگ گازوئیل در قاره اروپا است.«یوجین لیندل»، تحلیلگر بازار پالایش و محصولات در شرکت مشاوره انرژی (اف جی ای» در انگلیس گفت: اتحادیه اروپا باید ۵۰۰ تا ۶۰۰ بشکه در روز ذخیره برای جایگزین کردن گازوئیل روسیه داشته باشد که از کشورهای آمریکا، هند و خاورمیانه و غرب سوئز تامین می‌کند.
تیرباران اسرای روسی
در خبری دیگر از جنگ اوکراین روزنامه نیویورک تایمز صحت فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی درباره اعدام اسرای جنگی روسیه به دست اوکراینی‌ها را که در روستای «ماکیوکا» در زمان بازپس‌گیری توسط نیروهای اوکراینی تصویربرداری شده بود را تایید کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «با مقایسه این فیلم‌ها با تصاویر ماهواره‌ای، صحت فیلم‌های گرفته شده در یک خانه روستایی در روستای ماکیوکا را تایید می‌کنیم. برخی از این فیلم‌ها بخشی از سری فیلم‌های چهار پهپادی هستند که در تاریخ ۱۲ نوامبر(21 آبان) توسط یک کانال تلگرامی حامی اوکراین که بازپس‌گیری این روستا را گزارش می‌داد، پخش شدند.»روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد، در این فیلم‌ها می‌توان مشاهده کرد که جسد سربازان روسی درست همان طور که تسلیم شده بودند، روی زمین افتاده بود.«روهینی‌هار»، مشاور پزشکی در «پزشکان برای حقوق بشر» به روزنامه نیویورک تایمز گفت: به نظر می‌رسد که اکثر این اسرای جنگی روسی با شلیک گلوله به سرشان کشته شدند. دریایی از خون در این تصاویر دیده می‌شود. این حاکی از آن است که جسد آنها در آنجا رها شده است. به نظر می‌رسد که هیچ تلاشی برای جمع‌آوری آنها و یا کمک به آنها صورت نگرفته است.»وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرده بود، ارتش اوکراین عمدا بیش از ۱۰ سرباز روسی اسیر شده را با شلیک تیر به سرشان کشته است؛ جنایتی که هیچ‌کسی نمی‌تواند آن را به عنوان یک «استثنای تراژیک» معرفی کند.