kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۱۱۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
نماینده ایرلندی پارلمان اروپا:

آمریکا به کمک ناتو یک میلیون نفر را در عراق کشته است چرا این کشور را تحریم نمی‌کنید؟

 
 
 
 
سرویس خارجی-
نماینده ایرلندی پارلمان اروپا با اشاره به کشتار 1 میلیون غیرنظامی توسط آمریکا و سایر اعضای ناتو در عراق تصریح کرد اتحادیه اروپا در رویکردی متناقض در مقابل قتل‌عام غیرنظامیان عراقی به دست نیروهای آمریکایی سکوت کرد و هیچ تحریمی علیه این کشور صادر نکرد.
«میک والاس»، نماینده چپ‌گرای جمهوری ایرلند در پارلمان اروپا که به مواضع انتقادی‌اش شناخته می‌شود، به رویکرد متناقض اتحادیه اروپا در قبال جنایات کشورهای غربی به ویژه آمریکا در غرب آسیا واکنش نشان داد. وی در پیامی که در صفحه توئیتر خود قرار داده بود،‌ در ارتباط با جنایات ارتش آمریکا علیه غیرنظامیان در عراق نوشت: «به چه دلیل، اتحادیه اروپا در واکنش به این قتل‌عام آمریکا در عراق، خواهان تحریم ایالات متحده نشد؟....» وی تصریح کرد: «ایالات متحده با کمک دیگر اعضای ناتو بیش از یک میلیون شهروند را در حمله غیرقانونی به عراق کشت و همچنان هیچ درخواستی برای تحریم هیچ‌کسی برای این تروریسم وجود ندارد.» در مجموعه توئیت‌هایی که نماینده پارلمان اروپا به آنها واکنش نشان داده است، تصاویری از نظامیان آمریکایی در عراق در کنار اجساد غیرنظامیان منتشر شده است. در یکی از این پیام‌ها نوشته شده است: «در چنین تاریخی (19 نوامبر) در سال 2005، تفنگداران دریایی آمریکا، کشتار پنج ساعته‌ای را در شهر حدیثه عراق به راه‌انداختند و 24 غیرنظامی غیرمسلح از جمله زنان، افراد میانسال و کودکان را قتل عام کردند. تمامی قاتلینی که برای این قتل‌عام بازداشت شدند، نه زندانی شدند و از این کشتار جمعی فرار کردند.»
گفتنی است، اتهامات جنایات جنگی آمریکا در هیچ دادگاه بین‌المللی پیگرد نشده، امّا در برخی موارد خود آمریکا اقدام به پیگرد متهمین نیروهای نظامی خود کرده ‌است که می‌توان پیش‌بینی کرد که نتایج این‌گونه تحقیقات چه خواهد بود و چه تنبیهی برای جنایت‌کاران در نظر گرفته می‌شود! آمریکا به عضویت دیوان بین‌المللی کیفری درنیامده است و یکی از شروطش برای پذیرش عضویت در این دادگاه عدم امکان بررسی جنایات جنگی سربازانش است؛ چون معتقد است که این‌گونه دادگاه‌ها به راحتی «می‌توانند بازیچه کشمکش‌های سیاسی شوند»!!