kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۱۱۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
طارمی اولین بازیکن ایرانی که 2 گل در جام جهانی زد

شکست سنگین زیر شدیدترین فشارهای روانی ترکیب بد و مصدومیت‌‌،پاشنه آشیل تیم ملی فوتبال شد

تیم ملی ایران زیر شدیدترین فشارهای روانی در اولین مسابقه خود در جام جهانی 2022 برابر انگلیس به میدان رفت و شکست سنگینی را متحمل شد. 
 
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و انگلیس در گروه دوم بیست و دومین دوره رقابت‌های جام جهانی به قضاوت رافائل کلاوس برزیلی از ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه دوشنبه (۳۰ آبان) در ورزشگاه ۶۰ هزار نفری خلیفه شهر دوحه آغاز شد و با برتری ۶ بر ۲ سه شیرها به پایان رسید.
جود بلینگام(۳۵)، بوکایو ساکا(۴۳ و ۶۲)، رحیم استرلینگ(۲+۴۵)، مارکوس رشفورد(۷۱)، جک‌گریلیش(۹۰) برای انگلیس و مهدی طارمی(۶۵ و ۱۳+۹۰) برای ایران گل زدند.
تیم ملی فوتبال ایران در این دیدار با ترکیب علیرضا بیرانوند(۱۹ سیدحسین حسینی)، صادق محرمی، مجید حسینی، روزبه چشمی(۴۶ محمدحسین کنعانی زادگان)، مرتضی پورعلی گنجی، مجید حسینی، احسان حاجی صفی
‌)کاپیتان(، میلاد محمدی(۶۳ مهدی ترابی)، احمد نورالهی(۷۷ سردار آزمون)، علی کریمی(۴۶ سعید عزت الهی)، علیرضا جهانبخش(۴۶ علی قلی زاده) و مهدی طارمی به میدان رفت.
انگلیس نیز در این بازی با ترکیب جردن پیکفورد‌، لوک شاو، جان استونز، هری مگوایر(۷۰ – مگوایر)، کرن تریپیر، دکلین رایس، میسون مونت(۷۰ – فیل فودن)، جود بلینگام، بوکایو ساکا(۷۰ – رشفورد)، هری کین(۷۵ – ویلسون) و رحیم استرلینگ(۷۰ –‌گریلیش) قدم به میدان گذاشت.
بازی در نیمه اول مطابق انتظارات کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی پیش نرفت و با یک تعویض اجباری در اثر مصدومیت بیرانوند، تیم ملی به شوک فرو رفت. در ادامه فشار بی‌امان انگلیس روی دروازه موجب شد در دقیقه 35 دروازه سید حسین حسینی باز شود و لوک شاو با ارسال تماشایی خودش بلینگهام را صاحب موقعیت کند تا گران‌ترین بازیکن بوندسلیگا با یک ضربه سر تماشایی دروازه ایران را باز کند. در ده دقیقه بعدی انگلیس دو بار دیگر توسط ساکا و استرلینگ دروازه ایران را باز کرد تا در نهایت نیمه اول با نتیجه 3 بر صفر به سود انگلیس به پایان برسد.
در نیمه دوم با تغییراتی که کی روش در ترکیب ایران به‌وجود آورد شرایط تیم ملی بهتر شد اما بازهم این انگلیس بود که به گل چهارمش توسط مارکوس رشفورد رسید. سه دقیقه بعد یعنی در دقیقه ۶۵ پاس قلی‌زاده به مهدی طارمی رسید و ضربه این بازیکن با برخورد به تیر افقی دروازه وارد دروازه انگلیس شد تا تیم ملی یکی از گل‌ها را جبران کنند.
در شرایطی که انتظار می‌رفت تیم ملی در ادامه فاصله را کمتر کند، این انگلیس بود که به گل پنجم رسید. در دقیقه ۷۲ توپ سر توپ رشفورد، دریبل در عرض و ضربه این بازیکن وارد دروازه حسینی شد تا نتیجه 5 بر یک شود. در دقیقه ۹۰ ضد حمله دیگری از انگلیسی‌ها با پاس رشفورد به‌گریلیش و ضربه این بازیکن وارد دروازه ایران شد تا برای ششمین بار دروازه شاگردان کی‌روش باز شود. 
داور این بازی برای نیمه دوم 10 دقیقه وقت اضافه اعلام کرد. در نهمین دقیقه از وقت‌های تلف شده سردار آزمون یک موقعیت تک به تک به دست آورد و ضربه او با برخورد به دست پیکفورد به تیر دروازه انگلیس برخورد کرد. البته این پایان کار نبود زیرا سه دقیقه بعد ضربه کاشته و سانتر حاج صفی ثمری نداشت اما پورعلی گنجی درون محوطه جریمه سرنگون شد و داور این دیدار پس از بررسی با کمک داور ویدیویی اعلام پنالتی کرد. در ادامه مهدی طارمی ضربه پنالتی را برخلاف جهت دروازه‌بان وارد دروازه کرد تا بازی با نتیجه 6 بر 2 به سود انگلیس به پایان برسد.
ترکیب اشتباه کار دست تیم ملی داد
تیم ملی ایران زیر شدیدترین فشار روانی در این مسابقه به میدان رفت و همه آن عوامل نقش پررنگی در رقم خوردن این نتیجه داشت اما در این میان نباید از ترکیب اشتباه کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان نیز غافل شد. تیم ملی فوتبال ایران در حالی در این بازی تن به شکست سنگین داد که از ترکیب اولیه خوبی استفاده نکرده بود و با توجه به این شرایط و احتیاط بیش از حد در انتخاب ترکیب ابتدایی، حریف پر مهره‌ای که از بازیکنان گرانقیمت بهره می‌برد را برای زدن گل حریص کرد و در نهایت همان اشکالات فنی یکی از عوامل رقم خوردن این نتیجه بود. 
استفاده از روزبه چشمی و علی کریمی حتی برای علاقه‌مندان به فوتبال در ایران غافلگیرکننده بود. از ترکیب قبلی ایران در بازی‌های گذشته (در طول برگزاری مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022) محمدحسین کنعانی زادگان، شجاع خلیل‌زاده و امید نورافکن جایی در میان نفرات و ترکیب تیم نداشتند. در خط میانی نیز غیبت نفراتی چون سعید عزت الهی، وحید امیری کاملا مشهود بود و استفاده از بازیکنی چون علی کریمی که مدتها مصدوم بود باعث تعجب اهالی فوتبال بود. از طرف دیگر مصدومیت علیرضا بیرانوند نیز در ابتدای بازی معادلات را به ضرر تیم ملی رقم زد و سید حسین حسینی نتوانست جای خالی او را به خوبی پر کند. 
حلقه اتحاد برای دو بازی دیگر
بعد از به صدا درآمدن سوت پایان این دیدار، کارلوس کی روش بازیکنان را در زمین جمع کرد و با تشکیل حلقه اتحاد دقایقی برای آنها صحبت کرد. توصیه‌های کی روش به بازیکنان دقایقی طول کشید و مهدی طارمی هم چند کلامی برای بازیکنان صحبت کرد تا تیم ملی آماده دو بازی بعدی خود برابر تیم‌های ولز و آمریکا شود. تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار خود روز جمعه ۴ آذر ساعت 13:30 به مصاف تیم ملی ولز خواهد رفت و روز سه شنبه ۸ آذر از ساعت 22:30 به مصاف تیم ملی آمریکا می‌رود تا تکلیف صعود یا حذف ملی‌پوشان کشورمان از بیست و دومین دوره جام جهانی مشخص شود.
رکورد جالب توجه طارمی
هر دو گل تیم ملی ایران را در این دیدار مهدی طارمی وارد دروازه پیکفورد کرد که گل دوم وی از روی نقطه پنالتی بود. طارمی با دبل برابر انگلیس به نخستین بازیکن ایرانی تبدیل شد که توانسته در یک دیدار جام جهانی ۲ گل به حریف بزند. همچنین طارمی تبدیل به نخستین بازیکن تیم‌ملی شد که در یک دوره جام جهانی موفق شده حداقل ۲ گل وارد دروازه حریفان کند. او در بازی با آمریکا و ولز می‌تواند این رکورد خود را بهبود ببخشد.