kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۰۸۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱

پیشنهادی برای جایگزین دلار در تعاملات  بین‌المللی

 
 
با توجه به سوءاستفاده از دلار به عنوان واحد پولی جهانی در جهت تضعیف دولت‌ها و ایجاد تحریم‌های ظالمانه و نظم یکطرفه جهانی به سود قدرت‌های برتر‌، ضرورتی آشکار می‌شود برای ایجاد یک واحد پولی جدید هم تراز دلار در تعاملات بین‌المللی. در بررسی گزینه‌های مختلف اعم از واحد پولی کشورهای قدرتمند اقتصادی مانند چین بازهم به عدم توانایی مقابله و جایگزینی آن در برابر دلار خواهیم رسید. مضافا اینکه هیچ تضمینی برای حصول همان شرایط استعماری برای آن واحد پولی وجود ندارد.
تنها مورد قابل قبول برای جایگزینی دلار که توان ایستادگی در مقابل تحریم دلار و فشارهای بین‌المللی را دارد‌، ایجاد واحد پولی جدید برای تعاملات انرژی است. چرا که تحریم آن مساوی است با خود تحریمی انرژی و امکان تحریم آن وجود ندارد.
در شرایط فعلی که سه کشور صادر‌کننده نفت روسیه‌، ایران و ونزوئلا که حدودا 20% صادرات نفت جهانی در اختیاردارند در تحریم‌های ظالمانه دلار قرار دارند پیشنهاد می‌شود این کشورها اقدام به تاسیس بانک صادر کنندگان انرژی بنمایند و با ایجاد واحد پولی جدید که پشتوانه آن نفت و مشتقات آن و انرژی باشد نسبت به پایه‌گذاری نظم جدید در تعاملات بین‌المللی اقدام کنند. واحد پولی که اعتماد عمومی در سراسر دنیا به وجود بیاورد و نسبت به تعهدات مالی و پشتوانه قوی‌اش اطمینان وجود دارد همچنین با این واحد پولی احتمال ایجاد مجدد برتری برای یک کشور در تعاملات ناممکن خواهد بود زیرا مدیریت این ارز جدید در اختیار چندین کشور بوده و با هماهنگی هم تصمیمات آن اتخاذ می‌شود.
به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تا دو ماه آینده و سرمای شدید زمستان احتمال ایجاد بحرانی در تامین انرژی (نفت و گاز ) در سطح جهانی پیش می‌آید لذا با استفاده از موقعیت توافق روسیه و قطر که در چند روز گذشته با ایجاد بورس فروش گاز در ترکیه و ایجاد زیرساخت‌های آن شکل گرفت پیشنهاد می‌شود: مجموعه اوپک و یا سه کشور تحریمی روسیه‌، ایران و ونزوئلا به توافقی برسند مبنی بر تعامل و فروش نفت فقط با ارز جدید پیشنهادی اوپک. براین اساس مشتریان انرژی که تمایل به خرید با ارز پیشنهادی جدید را نداشته باشند خود به خود در تحریم انرژی قرار خواهند گرفت و بانک‌هایی که مانع در ایجاد تعاملات شوند مشمول تحریم انرژی خواهند شد. فرصت پیش آمده برای جایگزینی ارز اوپک به جای دلار در تعاملات انرژی فرصت کم نظیری است و امکان تحقق آن در این مقطع زمانی بسیار متصور است. 
محمد نجفی موسوی