kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۰۱۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹
وزیر نیرو: برای اولین‌بار صورت گرفت

بدون قطع برق خانگی برق صنایع را تأمین کردیم

وزیر نیرو با اشاره به دستاوردهای صنعت برق در سال جاری یکی از این موفقیت‌ها را تامین برق صنایع کشور بدون قطع برق خانگی دانست که برای اولین‌بار در سال جاری رخ داد.

علی‌اکبر محرابیان، دیروز در حاشیه بیست‌و‌دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: برای نخستین‌بار در سال جاری شاهد عدم خاموشی و قطع برق بخش خانگی بودیم که با صرفه‌جویی در این بخش، مازاد برق به بخش صنعت برای رشد تولید ارائه شد.
وی همچنین گفت: برای نخستین‌بار شاهد بومی‌‌سازی تعدادی از قطعات صنعت برق در کشور در سال جاری هستیم که امروز برخی از این قطعات و تجهیزات به مرحله رونمایی رسیدند.
بومی‌‌سازی 95 درصد تجهیزات صنعت برق
محرابیان با بیان اینکه امروز بیش از 95 درصد قطعات و تجهیزات صنعت برق کشور بومی‌‌سازی شده است، اظهار داشت: در ابتدای انقلاب اسلامی، کشور تقریباً در این حوزه وابستگی 100 درصدی داشت، به طوری‌که فقط در حوزه تعویض روغن در نیروگاه‌ها کار تخصصی صورت می‌گرفت؛ این در حالی است که امروز بیش از 95 درصد قطعات و تجهیزات در صنعت برق کشور با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید و عرضه می‌شود.
به گزارش تسنیم، این عضو کابینه دولت در ادامه با بیان این مطلب که امروز صنعت برق کشور روی ریل خوبی قرار گرفته است، اضافه کرد: بی‌تردید این مهم برای از میان برداشتن ناترازی‌های تولید و فراهم ساختن مسیر رشد اقتصادی کشور موثر خواهد بود.
وی به کاربرد بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید برای بهینه‌‌سازی مصرف انرژی هم اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با مصرف بالای انرژی در بخش خانگی مواجه هستیم که با استفاده از ظرفیت تکنولوژی شاهد بهینه‌‌سازی مصرف برق در این بخش خواهیم بود و از این حیث تولید برق را برای رشد صنعت و تکنولوژی کشور معطوف می‌کنیم.
وزیر نیرو درباره عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: با توجه به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری با عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» کارگروهی به منظور تقویت و حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل و ظرفیت‌های قانونی به کار گرفته شده است، با استفاده از این ظرفیت‌ها طرح‌های پژوهشگران جوان ارزیابی می‌شود و طرح‌هایی که به خدمات آنان احتیاج داریم مورد حمایت قرار می‌گیرند. خوشبختانه در بند «ط» تبصره 15 قانون بودجه ظرفیت مناسبی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است.
وزیر نیرو افزود: همچنین طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تعداد قابل توجهی از دانشجویان نخبه دانشگاه‌های کشور در رشته‌های برق و رشته‌های مرتبط مانند IT به استخدام وزارت نیرو درخواهند آمد تا از این طریق شاهد رشد روزافزون صنعت برق کشور باشیم.
تبادل برق با 4 کشور همسایه
وی درباره واردات و صادرات برق نیز اظهار داشت: موضوع تبادل برق جزو برنامه‌های اساسی وزارت نیرو است؛ ما در زمان‌هایی که نیاز به برق بیشتر داریم برق را از کشورهای مختلف وارد می‌کنیم از جمله می‌توان به ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد؛ همچنین زمانی که کشور برق مازاد دارد، برق را به کشورهای نیازمند صادر می‌کنیم.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: البته تبادلات برق را همان‌طور که در قراردادهای سال گذشته داشتیم ادامه می‌دهیم؛ در مورد روسیه اتصال اولیه انجام شده و هم‌اکنون مطالعات فنی را برای متصل کردن مشترک برق ایران، آذربایجان، ارمنستان و روسیه انجام می‌دهیم و در تلاش هستیم از مسیرهای مختلف بتوانیم با کشور پهناور روسیه ارتباط برقی برقرار کنیم، این امر موجب پایدار‌سازی برق کشور شده و امکان تامین برق در فصول مختلف را فراهم می‌کند.
ایران قدرت اول برق منطقه است
در همین حال، رئیس‌ سندیکای صنعت برق در نشست توانمندی‌های ساخت داخل صنعت برق گفت: بخش تولید در صنعت برق، یک چرخه افتخارآفرین است و ایران در این حوزه قدرت اول منطقه است.
به گزارش فارس، پیام باقری تاکید کرد: در حال حاضر بالغ بر 700 هزار قطعه صنعت برق بومی‌‌سازی شده و این مسئله که ناشی از یک همت عالی است بیانگر این نکته است که این صنعت پرتوان چه جایگاهی در کشور
دارد.
‌6 نیروگاه تولید برق برای اولین‌بار در یک ماه
به شبکه متصل شد
البته دایره موفقیت‌های صنعت برق در سال جاری فقط به موارد فوق محدود نمی‌شود بلکه تابستان امسال به عرصه تاخت و تاز این صنعت بدل شد و رکوردهای متعددی یکی پس از دیگر در حوزه برق کشور شکسته شد.
بر این مبنا رکورد ساخت نیروگاه در یک سال، تعمیرات نیروگاهی به همراه برخی نصاب‌های دیگر از جمله مواردی بود که در نهایت به تامین پایدار برق در بخش خانگی و مدیریت مصرف برق در سایر حوزه‌ها منتهی شد.
در ادامه این رکوردشکنی‌ها در ماه پایانی فصل تابستان و طی شهریور‌ سال جاری، یک رکورد دیگر در صنعت برق شکسته شد.
بر مبنای جزئیات ارائه شده توسط شرکت مپنا در شهریور سال 1401 نصاب سنکرون واحدهای نیروگاهی به عددی جدیدی در طول یک ماه رسید، بر این مبنا فقط در طول 31 روز شهریور‌ سال 1401، تعداد 6 نیروگاه، زاهدان-1، عسلویه، فردوسی، زاهدان-2، تربت حیدریه و دو کوهه به مرحله اتصال به شبکه سراسر برق رسید.
بر اساس گزارش شرکت مپنا، این 6 واحد نیروگاهی مجموعا ظرفیت 873 مگاوات تولید برق را برعهده‌ دارند و به مرحله سکنرون‌‌سازی با شبکه سراسری تولید برق کشور رسیده‌اند.
این رکورد درحالی ثبت شد سنکرون‌‌سازی 6 واحد تولید برق در یک ماه دستاوردی ارزشمند به حساب می‌آید.
جزئیات برنامه ساخت نیروگاه
به گزارش فارس، از ابتدای شهریور‌ سال گذشته بود که تلاش برای تامین 6 هزار مگاوات نیروگاه تا پایان شهریور سال 1401 در مدت یک سال شروع شد.
در همین رابطه، همایون حائری، معاون برق و انرژی وزیر نیرو در بیان جزئیات برنامه 6000 هزار مگاواتی ساخت نیروگاه می‌گوید: ‌برنامه‌ای که برای سال اول دولت سیزدهم در نظر گرفتیم شامل افزایش ظرفیت تولید به میزان 6 هزار مگاوات است که از این مقدار 4900 مگاوات مربوط به واحدهای حرارتی و تجدیدپذیر است.‌
به گفته حائری 4260 مگاوات از این برنامه واحد حرارتی است که توسط وزارت نیرو و یک واحد نیز توسط بخش صنایع به عنوان اولین نیروگاه احداثی در راستای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صنایع ساخته شد.‌
این مقام مسئول با بیان اینکه 500 مگاوات هم توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، افزود: ‌همچنین 286 واحد نیروگاهی موجود هم با اقدامات کارشناسان داخلی حدود 1115 مگاوات ارتقای توان خواهند داشت.‌
رکورد تاریخی ساخت نیروگاه در یک سال شکسته شد
نکته قابل توجه راجع به برنامه دولت در یک سال اول به عنوان افزایش ظرفیت ساخت نیروگاه آن است که رکورد ساخت نیروگاه در یک سال در کشور شکسته شده است.
بر اساس آمار، بیشترین آمار مرتبط با افزایش ظرفیت نیروگاهی در طی یک سال مرتبط با سال 1389 با توسعه 4935 مگاواتی است اما در سال اول دولت سیزدهم رشد، 6 هزار مگاواتی واحدهای نیروگاهی سبب شد تا این رکورد با ارتقای 22 درصدی به ثبت برسد.
با توجه به اجرای موفق برنامه ساخت 6 هزار مگاوات نیروگاه در سال گذشته، وزارت نیرو برای سال 1402 نیز برنامه ساخت 6 هزار مگاوات نیروگاه دیگر را در دستور کار قرار داده است. در همین رابطه، عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی، می‌گوید: برای تامین برق پایدار پیک تابستان سال آینده مقرر شده است تا ظرفیت نیروگاه‌های کشور ۶ هزار مگاوات افزایش یابد که بیش از سه هزار و ۵۰۰ مگاوات از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های بخش خصوصی و دولتی است و مابقی آن توسط نیروگاه‌های صنایع، تجدیدپذیر و تولید پراکنده محقق خواهد شد.​‌