kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۹۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵

اخبار ویژه

 

کابوس موشک‌های ایران چیزی نیست که مقامات آمریکا بتوانند انکار کنند

وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) نسبت به صحت ادعای دستیابی ایران به موشک مافوق ‌صوت ابراز تردید کرد.
سابرینا سینگ معاون سخنگوی پنتاگون در کنفرانس خبری و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره ارزیابی پنتاگون از ادعای ایران درباره ساخت موشک مافوق‌ صوت گفت: گزارش‌های جمهوری اسلامی در مورد ادعای دستیابی ایران به موشک‌های مافوق صوت را دیده‌ایم، اما نسبت به درستی این گزارش‌ها تردید داریم.
او افزود: من از صحبت در مورد اطلاعات و ارزیابی‌های خود در این‌باره خودداری می‌کنم، اما پنتاگون به رصد دقیق هرگونه توسعه یا تکثیر فناوری پیشرفته که از ایران در مورد سیستم‌های موشکی گزارش می‌شود، ادامه خواهد داد.
سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران اخیرا خبر از ساخت موشک مافوق صوت(هایپرسونیک) داد که قادر است به همه سامانه‌های دفاعی نفوذ کند و برای مقابله با سپر پدافند هوایی ساخته شده است.
معاون سخنگوی پنتاگون درباره حمله پهپادی به یک کشتی تجاری در دریای عمان نیز خاطرنشان کرد: ما مطمئن هستیم که ایران این حمله را با استفاده از پهپاد انجام داده، حمله‌ای که بی‌سابقه نیست، چرا که آنها قبلاً هم این نوع رفتارها را که کشتیرانی و تجارت بین‌المللی را تهدید می‌کند از خود نشان داده‌اند. این‌گونه اقدامات، عامل بی‌ثبات‌کننده و برخلاف نظم و قوانین بین‌المللی است. درباره نوع واکنش، ما کارت‌هایمان را رو نمی‌کنیم، اما همچنان همکاری و رایزنی را با شرکا و متحدین خود در این موارد ادامه می‌دهیم.
نفتکش «پاسیفیک زیرکون» که مالک اصلی آن «ایدان اوفر» میلیاردر اسرائیلی است، سه‌شنبه شب در نزدیکی سواحل عمان با پرچم لیبریا در حال حرکت بود که مورد حمله قرار گرفت.
ابراز تردید این مقام پنتاگون درباره توانمندی جدید ایران در تولید موشک‌های مافوق صوت در حالی است که مقامات آمریکایی چند سال قبل قدرت نقطه‌زنی و رادار‌گریزی موشک‌های ایرانی را هم انکار می‌کردند؛ تا این که چند فروند از موشک‌های معمولی (قیام و فاتح)، پایگاه مدرن عین‌الاسد را در عراق درهم کوبید و بنابر ادعای مقامات آمریکایی بیش از صد نظامی آمریکایی را گرفتار «ضربه ملایم مغزی»(!) با عوارض ماندگاری مثل وحشتناک کابوس دیدن همیشگی کرد.

نقض تحریم‌های ضدایرانی از سوی شرکت‌های آمریکایی

یک خبرگزاری آمریکایی حقارت و ناتوانی دولت متبوعش در به اجرا گذاشتن تحریم‌های ایران و ونزوئلا و نقض این تحریم‌ها از سوی شرکت‌های آمریکایی را به رخ زمامداران کاخ سفید کشید.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: برخی از شرکت‌های آمریکایی به ونزوئلا کمک می‌کنند تا تحریم‌های این کشور را دور زده و فرآورده‌های نفتی خود را با نفتکش‌های ایرانی صادر کند.
یک شرکت مستقر در هوستون تگزاس و شرکت دیگری متعلق به دو شهروند آمریکایی به ونزوئلا کمک می‌کنند تا تحریم‌های واشنگتن را دور زده و بی‌سر و صدا میلیون‌ها بشکه فرآورده نفتی را با یک نفتکش ایرانی صادر کند.
تلاش برای فرار از تحریم‌ها حول یک پالایشگاه غیرفعال و ترمینال نفتی مجاور آن در جزیره هلندی «کوراکائو» در دریای کارائیب متمرکز است. این جزیره تا سال ۲۰۱۹ یک مرکز کشتیرانی بزرگ برای شرکت نفت دولتی ونزوئلا محسوب می‌شد.
چندی پیش، نفتکش کولون با پرچم توگو، ۶۰۰ هزار بشکه نفت کوره را در پایانه «بولن بایی» که توسط پالایشگاه دولتی کوراکائو و با مشارکت یک شرکت نوپا متعلق به دو تبعه آمریکایی- ونزوئلایی اداره می‌شود، تخلیه کرد.
این شرکت دولتی با انتشار یک بیانیه ورود کولون را به عنوان یک «لحظه تاریخی» جشن گرفت و اعلام کرد که این اولین محموله برای ترمینال فعال شده است که می‌تواند تا ۷ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی را ذخیره کند.
اگرچه در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به منشأ نفت کوره نشده، نفتکش ساخت ایران در سال گذشته منحصراً در میان بنادر ونزوئلا تردد می‌کرده است. داده‌های ردیابی کشتی نشان می‌دهد که دو روز قبل از ورود به کوراکائو، کولون در بندر آموآی که بزرگ‌ترین پالایشگاه ونزوئلا است، بارگیری کرده بود.
به نظر می‌رسد که این محموله نفتی روح تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا را که از سال ۲۰۱۹ و به‌طور ناموفق برای مجبور کردن رئیس‌جمهور نیکلاس مادورو به کناره‌گیری از قدرت اعمال شده، نقض می‌کند.
تاکنون، بسیاری از تراکنش‌های مرتبط با صدور محصولات نفتی ونزوئلا شامل تخفیف‌های هنگفت رمز ارزی به الیگارش‌های روس، شرکت‌های صوری در نقاطی از جمله هنگ‌کنگ و «تانکرهای ارواح» بوده که فرستنده‌های خود را برای جلوگیری از شناسایی توسط مقامات آمریکا خاموش می‌کنند.

وقتی روزنامه اجاره‌ای با شبکه صهیونیستی در لندن مو نمی‌زند!

تحریف واقعیات شرارت‌های اخیر از سوی برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای، هیچ تردیدی در اینکه آنها با رسانه‌های بدنام وابسته به رژیم‌های صهیونیستی و سعودی همکاری می‌کنند، باقی نگذاشته است.
روزنامه شرق، یکی از نشریاتی است که خبرنگار آن به‌خاطر همکاری با رسانه‌های لندنی و کمک به اغتشاشات بازداشت شده است.
رسانه‌های لندنی مانند بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال و همچنین رسانه‌های فارسی‌زبان آمریکایی، برای روزهای پایانی آخر هفته گذشته فراخوان داده و همزمان به اشرار ماموریت داده شده بود تا با ارعاب و تهدید و پرتاب کوکتل‌مولوتف و شکستن شیشه مغازه‌ها و...، کسبه و بازاریان را مجبور به بستن مغازه‌ها کنند تا آن رسانه‌ها بتوانند ولو با زور تهدید و ارعاب،‌ «اعتصاب» را بازنمایی کنند.
البته طراحان سناریوی اعتصاب سراسری، همچنان که در زمینه پروژه اعتراضات سراسری، از سوی مردم تحقیر شدند، در موضوع اعتصاب هم انگشت‌نما شدند و به همین دلیل، مزدوران میدانی آنها مرتکب چند جنایت و تخریب در شهرهای مختلف شدند. حال عنایت کنید که روزنامه بدسابقه شرق در توصیف ماجرا می‌نویسد: « اعتراضات وارد سومین ماه خود شده است. سه روز پایانی هفته گذشته، اعتراض‌ها از تهران و ماجرای بازار آهن گرفته تا بوکان، ایذه، اصفهان و... تصاویری که از درگیری‌ها و اعتراض‌ها منتشر شده است. از اوج‌گیری خشونت‌ها خبر می‌دهد. در حالی که همه‌جا و تقریبا از سوی همه طرف‌ها سخن از شنیدن صدای معترضان و دعوت به گفت‌وگو است، در عمل برخی از طرفین جزو قربانیان این خشونت‌ها بود‌ه‌اند.
«اعتراضات» وارد سومین ماه شده؟ اقدام مسلحانه و ارعاب و تهدید کسبه، آتش‌افروزی، تخریب اموال مردم، شکستن شیشه مغازه‌ها و... اعتراضات بود؟ و اینکه به مردم و مغازه‌داران رحم نکردند، معترض بودند و باید با آنها گفت‌وگو کرد و صدای‌شان را شنید؟ یادآور می‌شود رویکرد خباثت‌آلود مشابه روزنامه شرق، از سوی برخی روزنامه‌های اجاره‌ای دیگر مانند اعتماد، سازندگی و هم‌میهن در پیش گرفته شده و همین امر نشان می‌دهد که این نقش‌آفرینی، از سوی اتاق فرمان مشترکی ابلاغ می‌شود.