kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴

کابوس موشک‌های ایران چیزی نیست که مقامات آمریکا بتوانند انکار کنند(خبر ویژه)

وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) نسبت به صحت ادعای دستیابی ایران به موشک مافوق ‌صوت ابراز تردید کرد.


سابرینا سینگ معاون سخنگوی پنتاگون در کنفرانس خبری و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره ارزیابی پنتاگون از ادعای ایران درباره ساخت موشک مافوق‌ صوت گفت: گزارش‌های جمهوری اسلامی در مورد ادعای دستیابی ایران به موشک‌های مافوق صوت را دیده‌ایم، اما نسبت به درستی این گزارش‌ها تردید داریم.
او افزود: من از صحبت در مورد اطلاعات و ارزیابی‌های خود در این‌باره خودداری می‌کنم، اما پنتاگون به رصد دقیق هرگونه توسعه یا تکثیر فناوری پیشرفته که از ایران در مورد سیستم‌های موشکی گزارش می‌شود، ادامه خواهد داد.
سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران اخیرا خبر از ساخت موشک مافوق صوت(هایپرسونیک) داد که قادر است به همه سامانه‌های دفاعی نفوذ کند و برای مقابله با سپر پدافند هوایی ساخته شده است.
معاون سخنگوی پنتاگون درباره حمله پهپادی به یک کشتی تجاری در دریای عمان نیز خاطرنشان کرد: ما مطمئن هستیم که ایران این حمله را با استفاده از پهپاد انجام داده، حمله‌ای که بی‌سابقه نیست، چرا که آنها قبلاً هم این نوع رفتارها را که کشتیرانی و تجارت بین‌المللی را تهدید می‌کند از خود نشان داده‌اند. این‌گونه اقدامات، عامل بی‌ثبات‌کننده و برخلاف نظم و قوانین بین‌المللی است. درباره نوع واکنش، ما کارت‌هایمان را رو نمی‌کنیم، اما همچنان همکاری و رایزنی را با شرکا و متحدین خود در این موارد ادامه می‌دهیم.
نفتکش «پاسیفیک زیرکون» که مالک اصلی آن «ایدان اوفر» میلیاردر اسرائیلی است، سه‌شنبه شب در نزدیکی سواحل عمان با پرچم لیبریا در حال حرکت بود که مورد حمله قرار گرفت.
ابراز تردید این مقام پنتاگون درباره توانمندی جدید ایران در تولید موشک‌های مافوق صوت در حالی است که مقامات آمریکایی چند سال قبل قدرت نقطه‌زنی و رادار‌گریزی موشک‌های ایرانی را هم انکار می‌کردند؛ تا این که چند فروند از موشک‌های معمولی (قیام و فاتح)، پایگاه مدرن عین‌الاسد را در عراق درهم کوبید و بنابر ادعای مقامات آمریکایی بیش از صد نظامی آمریکایی را گرفتار «ضربه ملایم مغزی»(!) با عوارض ماندگاری مثل وحشتناک کابوس دیدن همیشگی کرد.