kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۹۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱

فرصت خرید بیمه سبد سهام تا پایان هفته تمدید شد

 

فرصت خرید بیمه سبد سهام‌، تا پایان هفته تمدید شد.
سازمان بورس اعلام کرد: پیرو اطلاعیه مورخ 18 آبان‌ماه 1401 مدیریت ابزارهای نوین مالی بورس اوراق بهادار تهران درخصوص انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه در نماد «سهام‌یار» با هدف حمایت از سهامداران حقیقی، به اطلاع فعالان محترم بازار سرمایه می‌‌رساند؛ عرضه اوراق اختیار فروش تبعی «سهام‌یار» تا روز چهارشنبه مورخ دوم آذرماه 1401 تمدید شد.
به گزارش فارس، «بیمه سبد سهام» از جمله بندهای مطرح شده در این بسته ١٠‌بندی بود که به منظور اطمینان‌بخشی سهامداران برای آینده روشن بازار سهام در نظر گرفته شد و همین امر زمینه‌ساز کاهش عرضه و فروش از سوی سهامداران و جبران بخشی از ضرر و زیان سهامداران از طریق بازگشت دوباره شاخص بورس به مدار صعود شد.
طرح «بیمه سبد سهام» یا همان اوراق تبعی که مورد تایید مقامات رده عالی اقتصادی کشور قرار گرفت، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است، ۹۶ درصد از سهام سهامداران حقیقی را پوشش می‌دهد.
سررسید اعمال این اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است. سهامداران دارای پرتفوی کمتر از ١٠٠ میلیون تومان می‌توانند با خرید یک ریالی این نماد پرتفوی سهام خود را بیمه کنند و تا زمان سررسید بازدهی حداقل ٢٠ درصدی برای آنها تضمین می‌شود.
مشارکت 250 هزار نفر
دیروز امیر صبائی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اظهار کرد: تاکنون 250 هزار نفر کد حقیقی برگه‌های سهام‌یار را خریده و نسبت به بیمه کردن سبد سهام خود اقدام کرده‌اند.
گفتنی است شاخص کل بورس در دو هفته گذشته و پس از ارائه بسته 10‌بندی سازمان بورس روند صعودی به خود گرفت، اما روز گذشته بخشی از این رشد را پس گرفت.
بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه در یک روند رو به کاهش قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 20 هزار و 421 واحد به رقم یک میلیون و 392 هزار و 152 واحد رسید.
همه شاخص‌های بورس روز گذشته قرمز شدند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی یک و چهار دهم درصد کاهش یافتند، اما این دو شاخص با معیار هم‌‌‌وزن 87 صدم درصد افت کردند. شاخص آزاد شناور یک و نیم درصد کاهش یافت‌‌.
ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 156 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران همچنین بیش از هفت و نیم میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 333 هزار فقره معامله و به ارزش 4615 میلیارد تومان دادوستد کردند.
دولت تلاش دارد با بسته 10‌بندی و همچنین اوراق اختیار فروش تبعی یا همان سهام‌یار به بیمه کردن سبد سهام افراد حقیقی کمتر از 100 میلیون تومان حمایت کند، اما در عین حال اخباری از لایحه بودجه سال آینده مبنی بر اینکه سال آینده قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد، باعث شده سهام پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها روز شنبه رو به کاهش بگذارد.
به هر حال سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است و قبل از خرید و فروش باید مطالعه، ‌تحقیق و مشورت با افراد خبره و امین صورت گیرد.