kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد

شکست سیاست کشورهای اروپایی و آمریکا در مهار تورم

 

صندوق بین‌المللی پول سیاست کشورهای اروپایی و آمریکا در مهار تورم را شکست خورده می‌داند که اقتصاد جهان را به سمت رکود خواهد برد.
به گزارش فارس، افزایش قیمت کالاهای اساسی، عامل اصلی تورم در جهان شده و به مسئله درجه یک کشورها هم تبدیل شده است در این میان سیاست‌های پولی و مالی آمریکا و اروپا برای مهار قیمت تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.
فائو اخیرا گزارش داد که افزایش قیمت‌های مواد غذایی قبل از جنگ روسیه و اوکراین آغاز شد اما پس از آن شدت گرفت. رشد قیمت انرژی به دنبال تحریم‌های روسیه و محدودیت‌های عرضه از این کشور عاملی برای افزایش قیمت انرژی و موادغذایی در جهان شد.
تغییرات آب و هوایی، اختلال عرضه غذا در دوران کرونا، تمرکز دولت‌های صادر‌کننده برای کاهش صادرات و کشورهای مصرف‌کننده برای افزایش ذخیره‌‌سازی و واردات، از عواملی بودند که قیمت مواد غذایی را به‌ویژه در دو سال گذشته افزایش دادند.
رشد تورم در کشورها باعث شده نهادهای بین‌المللی چشم‌انداز مثبتی نسبت به اقتصاد جهان به ویژه در کشورهای پیشرفته نداشته باشد، به طوری که بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول آمریکا و اروپا کمترین رشد اقتصادی و کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور بیشترین رشد را در سال آینده خواهند داشت.
صندوق بین‌المللی پول در گزارشی در انتقاد از سیاست افزایش نرخ بهره که ابتدا در آمریکا و پس از آن کشورهای اروپایی ادامه یافت، اعلام کرد: ‌این کشورها به دنبال مهار تورم به هر روشی هستند اما این سیاست اشتباه باعث رکود خواهد شد و طلیعه رکود در بیشتر کشورهای اروپایی ظاهر شده است.
این صندوق پیش‌بینی کرده بود که بهار سال آینده آمریکا وارد رکود شود و تعداد کشورهای اروپای که وارد رکود می‌شوند دو رقمی خواهد شد.
شاید این کشورها برای جلوگیری از نارضایتی مردمی کاهش تورم حتی به ازای رکود در اقتصادشان را در پیش گرفته‌اند که این روش هم موفق از آب در نیامد.
بلومبرگ از رشد تا 200 درصدی برخی کالاهای اساسی مانند گندم و ذرت هم در دو سال گذشته خبر د اده بود و رشد قیمت‌ها همچنان ادامه دارد به طوری که در آخرین روز کاری این هفته در بازارهای جهانی، قیمت ذرت یک دلار رشد داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت 670 دلار به فروش رفت.
قیمت دانه روغنی سویا هم رشد 11.25دلار افزایش قیمت داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت 1428 دلار معامله شد.
نظر صندوق بین‌المللی پول درباره ایران
در همین حال، صندوق بین‌المللی پول در بخشی از گزارش خود موسوم به چشم‌انداز اقتصادی جهان‌، دولت ایران را به‌عنوان یکی از کم‌ خرج‌ترین دولت‌های جهان معرفی کرده است. نسبت هزینه‌کرد دولت ایران در سال 2022 به تولید ناخالص داخلی ایران 12.517 درصد محاسبه شده است که بر این اساس تنها 5 دولت جهان نسبت به دولت ایران در سال 2022 کم ‌هزینه‌تر بوده‌اند و ایران از این نظر در رتبه ششم جهان قرار گرفته است.