kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲

مذهب «خوارج» روحاً نمرده است

 
 
مذهب خوارج هر چند منقرض شده است اما روحاً نمرده است؛روح «خارجيگرى» در پيكر بسيارى از ما حلول كرده است. يكى از بارزترين مميّزات خوارج‌، جهالت و نادانى‏ شان بود. از مظاهر جهالتشان، عدم تفكيك ميان ظاهر يعنى خط و جلد قرآن و معنى قرآن بود لذا فريب نيرنگ ساده معاويه و عمرو عاص را خوردند.
در اين مردم جهالت و عبادت توأم بود.على مى‏خواست با جهالت آنها بجنگد اما چگونه ممكن بود جنبه زهد و تقوا و عبادت اينها رااز جنبه جهالتشان تفكيك كرد، بلكه عبادتشان عين جهالت بود.  عبادت توأم با جهالت از نظر على- كه اسلام شناس درجه اول است- ارزشى نداشت لذا آنها را كوبيد و وجهه زهد و تقوا و عبادتشان نتوانست سپرى در مقابل على(ع) قرار گيرد.
خطر جهالت اين گونه افراد و جمعيتها بيشتر از اين ناحيه است كه ابزار و آلت دست زيركها قرار مىگيرند و سد راه مصالح عاليه اسلامى واقع مى‏شوند. 
هميشه منافقان بى‏ دين، مقدسان احمق را عليه مصالح اسلامى برمى‏انگيزند؛ اينها شمشيرى مى‏گردند در دست آنها و تيرى در كمان آنها. چقدر عالى و لطيف على‌(ع) اين وضع اينها را بيان مى ‏كند، مى ‏فرمايد: «ثُمَّ انْتُمْ شِرارُ النّاسِ وَ مَنْ رَمى‏ بِهِ الشَّيْطانُ مَرامِيَهُ وَ ضَرَبَ بِهِ تيهَهُ» (نهج‌البلاغه، خطبه 125) همانا -شما- بدترين مردم هستيد. شما تيرهايى هستيد در دست شيطان كه از وجود پليد شما براى زدن نشانه خود استفاده مى ‏كند و به وسيله شما مردم را در حيرت و ترديد و گمراهى مى ‏افكند.
* مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى(جاذبه و دافعه علی(ع)) 
ج‏16 ص 323 و 305، با تلخیص و ویرایش