kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸
آمریکا میدان نبرد - ۶۵

عصر جاسوسی در آمــریکا

 
مترجم: دکتر احمد دوست‌محمدی
نویسنده: دکتر جان‌دبلیو. وایتهد
بخش چهارم: دولت دیده‌بان آمریکا
«[یک دوربین امنیتی] به اظهار نارضایتی، تهدیدها یا توهین‌ها واکنش نشان نمی‌دهد. در عوض، به شیوه‌ای غیرمجاز شما را می‌پاید. امروز، دولت دیده‌بان به قدری درگیر ابزارهای اطلاعات ما است که ما حتی فریاد اعتراض سر نمی‌دهیم، به خاطر اینکه شرکت‌های فناوری ما را متقاعد کرده‌اند برای اینکه خوشبخت باشیم، نیاز داریم به آنها وصل باشیم.»
پراتاپ چاترجی1، روزنامه‌نگار
«زندگی خصوصی و کرامت شهروندان ما با اقدامات نامحسوس هر از گاهی به تدریج در حال تحلیل رفتن است. تک‌تک این اقدامات به تنهایی، ممکن است پیامد ناچیزی داشته باشد. اما وقتی در کل نگریسته می‌شود، موجب آغاز ظهور جامعه‌ای کاملاً متفاوت از هر جامعه‌ای است که تاکنون شاهد بوده‌ایم- جامعه‌ای که در آن حکومت چه بسا که به زور وارد حوزه‌های محرمانه زندگی یک فرد شود.»
قاضی ویلیام او. داگلاس2
برخی واقعیات
1- در 2015 کلان شرکت‌های غذایی قفسه‌بندی‌های مجهز به دوربین‌ها را راه‌اندازی خواهند کرد. این کار به منظور ردگیری رفتار مشتریان در خلال خرید، و نیز اطلاعاتی چون سن و جنسیت خریداران انجام می‌گیرد.
2- سامانه چهره‌نگاری تعیین هویت نسل آینده اف‌بی‌آی، که به منظور نگهداری اطلاعات میلیون‌ها آمریکایی ایجاد شده است، مجموعه متنوعی از اطلاعات، از جمله اثر کف دست، اسکن عنبیه و اطلاعات چهره‌نگاری را دربرمی‌گیرد. اف‌بی‌آی امیدوار است تا 2015، 52 میلیون تصویر به دست آورد. سامانه تعیین هویت نسل آینده قادر خواهد بود روزانه 000/55 تصویر را بازگذاری کرده و ده‌ها هزار عکس را مورد بازبینی قرار دهد.
3- انتظار می‌رود تا 2020 حداقل 000/30 پهپاد، مرکب از یک صنعت 80 میلیارد دلاری، حریم هوایی ایالات متحده را اشغال کنند.
4- ابزارهایی در دست تولید است که به پلیس امکان می‌دهد یک خودرو را از راه دور متوقف کند، علی‌الظاهر به منظور پایان دادن به تعقیب‌های پلیس.
5- هر کاری که ما انجام می‌دهیم، دست آخر، به اینترنت وصل خواهد شد. تخمین زده شده است تا 2030، 100 تریلیون دستگاه حسگر، وسایل الکترونیکی افراد (دستگاه‌های تلفن، لپ‌تاپ‌ها و غیره) را به اینترنت وصل می‌کند. اگر نگوییم همه، اکثر وسایل الکترونیکی ما به گوگل وصل خواهند شد.
فصل بیست و چهارم: مراقب‌ها
«اگر ما[آمریکایی‌ها] در فرآیند تبدیل شدن به یک جامعه استبدادی هستیم که در آن دستگاه دولت، قادر مطلق است؛ مهم‌ترین اصول اخلاقی برای بقای حقیقت، حرّیت و نوع بشر عبارت خواهد بود از: کلاه‌برداری کن، دروغ بگو، فرار کن، تقلب کن، طفره برو، سند جعل کن، دستگاه‌های الکترونیک پیشرفته در پارکینگ خود نصب کن تا دستگاه‌های مورد استفاده توسط مقامات مسئول را فریب دهد.»
فیلیپ کی. دیک3
«تنها شخصی که هنوز در آلمان، غیردولتی است، کسی است که خوابیده است.»
رابرت لِی،4 رهبر نازی
در نظام استبدادی آینده که پشت درهای خانه‌مان خیمه زده، فناوری‌های آینده‌گرا که زمانی به فیلم‌های پر سروصدا اختصاص داشت، نظیر پهپادها، شوکرهای برقی و اسکنرهای زیست‌سنج برای ردگیری، هدف‌گیری و کنترل مردم به ویژه ناراضیان، توسط حکومت آمریکا مورد استفاده قرار خواهند گرفت. خاطرنشان کنم که این فناوری‌ها امروز پیشاپیش به کار گرفته شده‌اند و به خاطر «مزایای» امنیتی آنها و منافع بالقوه آنها در تأمین امنیت جانی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت مورد استقبال قرار گرفته‌اند. با این وجود، خیلی طول نخواهد کشید تا با مشکلات داشتن حکومتی مواجه شویم که مجهز به فناوری‌ای است که آن را به بینای مطلق، دانای مطلق و اراده مطلقِ بسیار جلوتر از این منافع، تبدیل خواهد کرد. 
روزی را تصور کنید که یک آمریکایی معمولی، که دنبال کار روزمره خود است، با بیش از بیست شیوه مختلف از طریق چشم‌ها و گوش‌های حکومت و شرکت‌ها، مورد مراقبت، دیده‌بانی، جاسوسی و ردگیری قرار خواهد گرفت. یک پیامد جانبی عصر جدیدی که در آن زندگی می‌کنیم، این است که چه در حال ورود به یک مغازه‌، چه در حال رانندگی، چه در حال دیدن ایمیل و چه در حال گفت‌وگو با دوستان و فامیل‌ها از طریق تلفن؛ می‌توانید مطمئن باشید برخی عوامل حکومت آمریکا در اداره امنیت ملی، اف‌بی‌آی و یا برخی نهادهای دیگر در حال استراق سمع و ردگیری رفتار شما هستند. 
این در حالی است که به ردگیرهای شرکت‌ها که مراقب خریدها، وب‌گردی، پست‌های فیسبوک و دیگر فعالیت‌های شما در فضای سایبری هستند، حتی تذکر هم نمی‌دهند. در نتیجه، خبرهایی مبنی بر اینکه اداره امنیت ملی با اعمال دیده‌بانی بر شهروندان به طور عادی فراتر از قانون عمل کرده و از حدود اختیارات قانونی خود تجاوز می‌کند، واقعاً خیلی تعجب‌آور نیست. وقتی به حکومت خود اختیارات وسیع می‌دهید و به حکومت اجازه می‌دهید به طور عادی از عمل به قانون اساسی طفره برود، این آن چیزی است که اتفاق می‌افتد. 
در واقع نقض‌های حریم خصوصی که توسط اداره امنیت ملی صورت می‌گیرد و توسط افشاگران آشکار می‌شود، تنها گوشه‌ای از گستره و عمق دیده‌بانی عمومی را که توسط ادارات حکومتی آمریکا و حامیان شرکتی آن بر کلیه ارتباطات و معاملات در داخل ایالات متحده اعمال می‌شود، برملا می‌کند.
پانوشت‌ها:
1- Pratap Chatterjee
2- Justice William O.Douglas
3- Philip K. Dick
4- Robert Ley