kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۸۰۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
کیهان بررسی کرد 

آمریکا از اغتشاشگران ناامید شد دوباره برای مذاکره به التماس افتاد

آمریکایی‌ها با ناامیدی از اغتشاشگران و پادوهای داخلی خود به این نتیجه رسیده‌اند که شکست تمام‌عیار پروژه آشوب در ایران هزینه‌های سنگینی را برای آنان باقی می‌گذارد؛ بنابراین بایستی با ارسال پیام به تهران، پنجره دیپلماسی را باز نگه داشته و برای مذاکره التماس کنند!
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان بار دیگر از پیام‌های پشت‌پرده آمریکایی‌ها برای توافق خبر داد و گفت: «آمریکا از طریق برخی وزرای خارجه پیام داده و برای مذاکرات عجله دارند، اما ریاکارانه راب مالی در مصاحبه خود می‌گوید مذاکرات در اولویت ما نیست و اشاره می‌کند به تحریکاتی که می‌خواهند نسبت به کف خیابان و اغتشاش در ایران داشته باشند.»
توصیه امیرعبداللهیان به آمریکا؛
دست از ریاکاری بردارید!
او دیروز 25 آبان‌ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه «به‌طور مستمر تبادل پیام با طرف آمریکایی انجام می‌شود» و «آخرین تبادل پیام ما در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بوده است» گفت: «به آقای راب مالی و مقامات آمریکا توصیه می‌کنم دست از ریاکاری بردارند.»
امیرعبداللهیان 30 مهرماه هم با اشاره به پیام‌های دریافتی از طرف آمریکا گفته بود «آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌هایشان حتی تعجیل دارند بر این که هرچه زودتر به نقطه توافق برسیم.»
دلیل تناقض و ریاکاری کاخ سفید
نکته مهم ماجرا آنجاست که آمریکایی‌ها به حدی مرزهای تناقض و ریاکاری را جابه‌جا کرده که از یک‌سو صریحاً می‌گویند برجام و مذاکره از دستورکار واشنگتن خارج شده و از سوی دیگر برای رسیدن به توافق پیام می‌دهند.
«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران یکی دو باری و همین چند روز پیش ضمن حمایت از آشوبگران گفته است: «احیای برنامه جامع اقدام مشترک و مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، حتی در دستورکار واشنگتن هم نیست».
طی یک ماه گذشته از این قبیل اظهارات از سوی «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، «کارین ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید و «جان کربی» هماهنگ‌کننده روابط راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا هم مطرح شده است.
حتی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هم ماه گذشته به میدان آمد و صریحاً گفت که «دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران قریب‌الوقوع نیست.»
دلیل مواضع متناقض مقامات کاخ سفید را باید در بحران تحلیل و محاسبه‌گری در هیئت حاکمه آنها به‌ویژه در دوران رئیس‌جمهور حواس‌پرت آمریکایی‌ها جست‌وجو کرد.
یانکی‌ها با اینکه از اغتشاشات در ایران ناامید شده اما باز هم نمی‌توانند از حمایت از اغتشاشگران و برخی مدعیان اصلاحات که بلندگوی غرب در ایران هستند، دست بردارند.
وقتی آمریکایی‌ها 
از اغتشاشگران ناامید می‌شوند
البته گفتنی است که آنها در مواردی- به‌ویژه زمانی که پروژه آشوب با حضور حماسی ملت ایران به شکست انجامیده- با سیاست یکی به نعل یکی به میخ، پشت نیروهای اپوزیسیون را خالی کرده و از ضرورت توافق با ایران سخن گفته‌اند کمااینکه آنها طی دو ماه گذشته و در بحبوحه برخی ناآرامی‌ها در ایران برای توافق با تهران به مقامات کشورمان پیام داده‌اند.
اوایل ماه جاری بود که نشریه آمریکایی پولیتیکو به نقل از 6 مقام آمریکایی نوشت، دولت بایدن حاضر نیست مذاکرات هسته‌ای را کنار بگذارد و آشکارا از تغییر رژیم ایران حمایت کند.
6 مقام آگاه به پولیتیکو گفته بودند که درخواست‌هایی از سمت برخی جناح‌های اپوزیسیون ایران برای حمایت دولت بایدن از تغییر رژیم در ایران مطرح شده اما دستیاران رئیس‌جمهوری آمریکا تمایلی به این اقدام ندارند!
بر همین اساس بود که یک مقام آمریکایی از تقلای دوباره بایدن برای توافق با ایران خبر داد. «گابریل نورونیا» عضو بنیاد یهودی امور امنیت ملی آمریکا و مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی گفته بود: «دوباره خواهیم دید که دولت بایدن برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران تلاش خواهد کرد.»
وی گفت: «دولت ایران اصلاً احساس نمی‌کند که لازم است با آمریکا به توافق برسد و ایرانی‌ها می‌توانند اقتصاد مقاومتی خود را بدون مذاکره و توافق با آمریکا به دست بیاورند.»
پیش ‌از این کیهان در گزارشی به اعتراف غرب مبنی بر شکست پروژه آشوب پرداخته بود. در آن گزارش آمده بود: بعد از آغاز اغتشاشات اخیر که به بهانه ضایعه درگذشت مهسا امینی در برخی نقاط کشور روی داد، آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی با به‌کارگیری ظرفیت‌های رسانه‌ای و روانی خود برای هدایت و حمایت از اراذل اجاره‌ای به میدان آمدند اما سه هفته بیشتر نگذشت که خود آنها به شکست پروژه ایجاد آشوب در ایران اعتراف کردند.
یک کارشناس حوزه امنیتی رژیم صهیونیستی ماه گذشته در گفت‌وگو با شبکه آی 24 اسرائیل با اشاره به اینکه «تعداد معترضین در ایران کم بوده و هیچ برنامه‌ریزی و بینش سیاسی وجود ندارد»، تأکید کرد: «این اعتراضات به جایی نخواهد رسید.»
همچنین «آور هیلر» تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی در شبکه 13 تلویزیون این رژیم گفت: «... بعد از اینکه عصر چهارشنبه (6 مهرماه) با مسئولان مؤسسه امنیتی اسرائیل صحبت کردیم می‌توانم بگویم که در نهاد امنیتی همه مقامات نسبت به موفقیت تظاهرات‌های ایران در ایجاد تغییر در این کشور بدبین هستند.»
«ایهود یعری» تحلیلگر صهیونیستی دیگری بود که در شبکه 12 تلویزیون اسرائیل با اظهار ناامیدی از به نتیجه رسیدن آشوب‌ها در ایران گفت: «متأسفانه مقامات ایران موفق شدند پتوی سنگینی بر موج اغتشاشاتی که شهرهای ایران را دربر گرفته بود (به معنی خاموش کردن آنها)، بیندازند؛ آشوب‌هایی که شامل حمله به مراکز دولتی بود اما نیروهای بسیجی موفق شدند شرکت‌کنندگان در این آشوب‌ها را متفرق کنند. آمریکایی‌ها تلاش کردند اینترنت را که توسط مقامات ایرانی در شبکه‌های اجتماعی بسته شده بود، برای ایجاد اختلال در این کشور باز کنند، اما این هم کمکی نکرد و شاهد کاهش بسیار روشنی در ابعاد و قدرت این تظاهرات و همچنین جنبه خشونت‌آمیز آنها هستیم.»
در همین راستا، تحلیلگر سعودی اینترنشنال (شبکه ابوارّه) در اعترافی ناخواسته گفت: «جمهوری اسلامی 43 سال مانع تجزیه و تکه‌تکه شدن خاک ایران شده است!» کارشناس دیگری چند روز پیش در مصاحبه با همین شبکه درخصوص تحلیل رفتار اغتشاشگران گفته بود: «مسلماً این افراد با دولت‌های خارجی در ارتباط هستند، هر حرکتی که در ایران صورت می‌گیرد تبدیل به یک صحنه تسویه‌حساب قدیمی بین ایران و دشمنانش می‌شود چراکه ایران کشوری تأثیرگذار در منطقه است و دشمنان زیادی دارد.»
بسیار روشن است که آمریکایی‌ها از اغتشاشگران و پادوهای داخلی خود ناامید شده و به این استنباط رسیده‌اند که شکست تمام‌عیار پروژه آشوب در ایران هزینه‌های سنگینی را برای آنان باقی می‌گذارد و پنجره دیپلماسی برای همیشه بسته خواهد ماند؛ بنابراین بایستی با ارسال پیام به تهران، طرف جمهوری اسلامی ایران هم غش و برای مذاکره التماس کنند!