kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳

کشتی حامل نفت ایران پس از ۶ ماه توقف شب گذشته آب‌های یونان را ترک کرد

وزارت خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتی حامل محموله نفتی ایران پس از ۶ ماه توقف، ساعاتی پیش آب‌های یونان را به مقصد از پیش تعیین شده خود ترک کرد و دو کشتی یونانی توقیف‌شده در آب‌های خلیج‌فارس نیز پس از رفع توقیف به سمت مقاصد خود حرکت کردند.
 
 
 
وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر چهارشنبه ۲۵ آبان‌ماه درخصوص موفقیت ایران در کارزار سیاسی- حقوقی و آزاد‌سازی نفتکش حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران از چنگال رژیم آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: در پی توافق انجام‌شده بین مقامات دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و یونان، کشتی حامل محموله نفتی ایران پس از شش ماه توقف، ساعاتی پیش آب‌های یونان را به مقصد از پیش تعیین شده خود ترک کرد. این کشتی که در اردیبهشت‌ماه سال جاری با پرچم کشورمان در آب‌های بین‌المللی در حال حرکت به سمت مقصد خود بود، به‌دلیل شرایط نامساعد جوی و نقص فنی به ناچار به بنادر یونان پناه برد و متأسفانه در اقدامی برخلاف موازین و کنوانسیون‌های بین‌المللی، توقیف و محموله نفت آن نیز پس از مصادره جهت انتقال به آمریکا به یک کشتی تحت اجاره شرکت آمریکایی منتقل شد. در بیانیه مذکور آمده است: اقدام یونان که با مستمسک قرار دادن رأی یک دادگاه محلی و به بهانه همکاری قضایی با آمریکا انجام شد، از همان ابتدا با مخالفت شدید جمهوری اسلامی ایران مواجه و با عنایت به اینکه این اقدام نقض حقوق بین‌الملل دریانوردی آزاد محسوب می‌شد، جمهوری اسلامی ایران اقدامات سیاسی و حقوقی گسترده‌ای را در راستای مقابله با آن در دستورکار خود قرار داد. 
این بیانیه می‌افزاید: با مجموعه تدابیر اندیشیده شده، پیگیری‌های حقوقی و قضایی و نیز مذاکرات به عمل آمده نهایتا علی‌رغم اعمال فشارهای نامشروع از سوی دولت ثالث برای استمرار راهزنی دریایی، رای دادگاه بدوی محلی در یونان مبنی بر مصادره محموله نفت ایران به نفع طرف آمریکایی در دادگاه‌های تجدیدنظر و عالی یونان ابطال و رأی به بازگرداندن محموله صادر شد و محموله مذکور مجددا به نفتکش ایرانی منتقل و مقدمات خروج نفتکش و محموله آن از آب‌های سرزمینی یونان فراهم شد.  در بیانیه مذکور عنوان شده است: در این چارچوب و به منظور حل موضوع، در ماه‌های گذشته مذاکرات و گفت‌وگوهای فشرده‌ای بین دو کشور ایران و یونان صورت پذیرفت و یادداشت تفاهمی بین طرفین به امضا رسید. در این بیانیه آمده است: براساس این تفاهمنامه که در سفر نماینده دولت یونان به تهران به امضای مقامات بنادر و دریانوردی دو کشور رسید، طرفین همکاری لازم به منظور ارتقای امنیت دریانوردی را در دستورکار قرار خواهند داد. این بیانیه می‌افزاید: در همین ارتباط مقرر شد علاوه‌بر کشتی حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران، از دو کشتی یونانی نیز که طی ماه‌های اخیر به دلیل دعوای حقوقی و قضایی در آب‌های خلیج‌فارس متوقف شده بودند، به‌طور همزمان رفع توقیف شده و بر این اساس هر سه کشتی در روز جاری [چهارشنبه] به سمت مقاصد خود حرکت کردند.