kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۷۶۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
نایب‌‌رئیس ‌سندیکای کنسرو:

تقاضای خرید تن ماهی افزایش یافته است

 
 
 
 عضو سندیکای صنایع کنسرو از افزایش میزان تقاضا برای خرید تن ماهی خبر داد.
به گزارش ایسنا، علی پرتو درباره وضعیت تولید و بازار کنسرو ماهی تصریح کرد: بیش از ۳۰ درصد واحدهای تولیدی کنسرو ماهی در سه ماه گذشته تعطیل شد اما مصرف نتیجه عکس پیدا کرده و میزان تقاضا برای خرید تن ماهی افزایش یافته است. وی افزود: کدام پروتئین را با ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان می‌توان خرید که خواص غذایی بالایی داشته باشد؟ حجم فروش واحدهایی تولیدی که می‌توانند ضرر را تاب بیاورند، دو برابر حجم افزایش پیدا کرده است. 
همچنین مسعود بختیاری؛ نایب‌‌رئیس ‌سندیکای کنسرو ایران با بیان اینکه در چهار سال گذشته به دلیل مشکلات این صنعت، تولید تن ماهی از ۶۵۰ میلیون عدد در سال به ۲۵۰ میلیون رسیده است افزود: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت با اصلاح نرخ تن ماهی موافقت کردند اما ستاد تنظیم بازار این قیمت موافقت شده یعنی ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان را تصویب نمی‌کند. درخواست ما این است که برای جلوگیری از جریمه و برخورد تعزیراتی فعلا این قیمت تصویب
 شود.
او ادامه داد: ۱۳۰ واحد در حال حاضر با حداقل ظرفیت تن ماهی تولید می‌کنند. این در حالی است که صیادان به طور مستقیم تحت تاثیر این صنعت هستند و کاهش حجم تولید این نگرانی را تقویت کرده است که معیشت آنها به مخاطره بیفتد. بیش از ۴۰ هزار صیاد در جنوب سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند که تعطیلی واحدهای تولیدکننده کنسرو تن ماهی با معیشت این افراد گره خورده است.
نایب‌رئیس‌ سندیکای کنسرو ایران درباره میزان مصرف و صادرات گفت: بیشتر تولیدات تن ماهی در بازار داخلی مصرف می‌شود که در سال‌های اخیر تحت تاثیر قدرت خرید مردم، مصرف آن کاهش داشته است. بخشی کمی از تولید نیز به افغانستان، عراق، سوریه، اتحادیه اروپا و آمریکا صادر می‌شود که دو مورد آخر بیشتر برای مصرف ایرانیان ساکن این کشورهاست.
بختیاری درباره راه‌حل افزایش قدرت خرید مردم گفت: دولت باید از مصرف‌کننده حمایت کند. وزارت بهداشت سالانه لیستی به وزارت اقتصاد می‌دهد و کالاهایی که باید از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند را اعلام می‌کند سال گذشته تن ماهی در این لیست بود، اما از آنجایی که سازمان امور مالیاتی مالیات قابل توجهی از صنایع غذایی دریافت می‌کند در سال جاری از این لیست خارج شد.