kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶

مقام سابق صهیونیست: همکاری ایران چین و روسیه نگران‌کننده است(خبر ویژه)

مشاور سابق امنیت ملی رژیم صهیونیستی نسبت به تشکیل محور همکاری «ایران- روسیه- چین» ابراز نگرانی کرد.

«جاکوب ناگل» رئیس‌سابق شورای امنیت ملی اسرائیل و عضو فعلی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در واشنگتن، در گفت‌و‌گو با دیلی اکسپرس اظهار داشت: همه ما باید نگران نزدیکی بین روسیه و ایران باشیم. روسیه و ایران با هم کار می‌کنند. چین با ایران تجارت می‌کند. هر دوی آنها دشمن آمریکا هستند... ایران می‌خواهد به برجام بازگردد. آنها با این پیشنهاد وحشتناکی که روی میز دارند موافقت خواهند کرد. چشم‌انداز «وحشتناک» تشکیل یک «محور شرارت» بین چین، ایران و روسیه باید نگرانی بزرگی برای غرب باشد.
وی می‌گوید: روسیه اکنون به ایران مدیون است، زیرا ایران برای آنها پهپادهای انتحاری و شاید در آینده موشک‌های بالستیک و سایر سلاح‌ها می‌فرستد. من فکر نمی‌کنم در مقابل روسیه، فناوری یا سیستم‌های هسته‌ای به ایران بفرستد، بلکه معتقدم احتمالا در آینده با ارسال سلاح به ایران جبران کنند. آنها امروز این کار را نمی‌کنند زیرا روسیه در حال حاضر مشغول جنگ است و خودش اسلحه کافی برای ارسال به ایران ندارد. در حال حاضر این ایران است که به روسیه سلاح می‌فرستد. اما پس از پایان جنگ، این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات است. تشدید روابط روسیه و ایران بسیار نگران‌کننده است.
این مقام سابق صهیونیست می‌افزاید: بازگشت به برجام ممکن است امنترین گزینه نباشد. چین و روسیه هر دو امضاکنندگان توافق برجام بودند، زیرا آنها بخشی از شورای امنیت سازمان ملل بودند که این توافق را امضا کردند. روسیه و ایران با هم کار می‌کنند. چین با ایران تجارت می‌کند. هر دوی آنها دشمن آمریکا هستند.
وی ادامه داد: به لطف دوستان ما در آمریکا و اروپا، آنها ممکن است ظرف 5 دقیقه با ایران بر سر احیای برجام به توافق برسند، بدون در نظر گرفتن اینکه روس‌ها و ایرانی‌ها اکنون در اوکراین چه می‌کنند. آمریکا باید بفهمد که دیگر توافقی وجود ندارد، همین. روسیه و چین دیگر شریک (شورای امنیت سازمان ملل) نیستند. آنها هر چه بخواهند به ایران می‌دهند و دیگر جزو گروه 1+5 نیستند.  همچنین ایران به روسیه کمک می‌کند تا از تاثیرات تحریم‌های شدید غرب در امان بماند. ایران در حال ارائه اطلاعات است، کارشناسان از روسیه به ایران و ایران به روسیه می‌روند روابط گرمی دارند و با هم کار می‌کنند.
مقام امنیتی سابق اسرائیل تاکید کرد: یکی از نشانه‌های دیگر همکاری نزدیک بین روسیه و ایران و چین، عضویت کامل اخیر ایران در سازمان همکاری شانگهای است، در حالی که ایران 15 سال پیش درخواست عضویت در این سازمان را ارائه کرده بود.