kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
گزارش خبری تحلیلی کیهان

بی‌اعتنایی بازاریان به تقلای اغتشاشگران برای تعطیلی کسب و کارها

آشوبگران وابسته به دشمن که از مردم تودهنی خورده اند، این بار ناامید از اغتشاش خیابانی، در صدد انتقام از کسب‌وکار مردم برآمدند، هرچند که این بار از بازاریان سیلی خوردند.

 

سرویس سیاسی-

دشمنانی که از همراهی مردم با پروژه آشوب ناامید شده‌اند، دیروز اوباش اجاره‌ایِ را به بازار و برخی مراکز تجاری فرستادند تا کسبه را تهدید به بستن مغازه‌ها کنند. تقلا برای تعطیلی چرخه اقتصاد کشور، ناشی از این است که بانیان اغتشاشات، مطمئن شده‌اند فاقد کم‌ترین پایگاه میان مردم ایران هستند. در حالی‌که بازارها در تهران و شهرهای مختلف کشور، دیروز از صبح گشایش یافت و کسبه به فراخوان تعطیلی نه گفتند، برخی اراذل داعشی و اجاره‌ای با صورت‌‌های پوشیده ضمن ایجاد رعب و وحشت، کسبه را به آتش زدن مغازه‌ها در صورت ادامه فعالیت تهدید کردند. روند فعالیت اغلب بازارها با این وجود ادامه یافت، هرچند که تعدادی از کسبه ناچار شدند برای ساعاتی مغازه‌ خود را تعطیل کنند. همچنین اوباش، چند سطل زباله را هم آتش زده و فرار کردند. برخی از این عناصر از سوی نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی شناسایی شده‌اند.
نه بزرگ بازاریان به اغتشاشگران
نقشه دشمن، دیروز با نه بزرگ بازاریان مواجه شد و شکست خورد. مشاهدات خبرنگاران ایرنا از سطح شهر نشان می‌دهد که مردم با تحرکات عناصر آشوب‌طلب همراهی نکردند. از صبح سه‌شنبه بازاریان و کسبه در مراکز تجاری و مراکز خرید فعالیت معمول خود را آغاز کردند. در بازار تهران برخی عناصر آشوب‌طلب قصد ورود به بازار را داشتند که مغازه داران برای حفظ اموال خود و جان مردمی که برای خرید به بازار آمده بودند، مجبور شدند در سرا را ببندند. با وجود این تلاش‌ها فعالیت بازار و کسبه همچون گذشته جریان داشت و بار دیگر اغتشاشگران در رسیدن به منافع و مقاصد خود با آگاهی و هوشیاری بازاریان ناکام ماندند. گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور نیز موید آن است که مردم با آشوب‌طلبان همراهی نکردند و بازاریان طبق روال گذشته به فعالیت خود ادامه دادند.
در بازار شهرری، خیابان منتهی به حرم حضرت‌ عبدالعظیم حسنی(ع) شرایط عادی بود و مغازه‌ها مشغول کار و مردم در حال خرید بودند.
یکی از کسبه به خبرنگار مهر می‌گوید: ساعتی قبل عده‌ای وارد بازار شدند و شروع به سر دادن شعارهای تند کردند. سپس به سراغ ما آمدند و تهدید کردند که اگر نبندیم، مغازه‌ها را آتش می‌زنند.
وی ادامه داد: همین موضوع سبب شد که برخی کسبه مغازه خود را تعطیل کنند و بروند؛ البته ساعتی بعد مأموران انتظامی در بازار مستقر شدند و آن افراد رفتند.
کمی جلوتر یکی از کسبه اغذیه‌فروشی که هنوز مغازه خود را باز نگه‌ داشته بود به مهر گفت: مسئله بازاریان اعتصاب نیست؛ بلکه نگرانی از آتش زدن و تخریب اموال است.
نکته قابل تأمل؛ حضور خوب و مؤثر مأموران انتظامی در محدوده بازار تهران بزرگ بود که از بروز هر گونه حادثه‌ای پیشگیری به‌عمل آورد.
یکی از کسبه که مغازه دوربین‌فروشی داشت، درخصوص علت پایین کشیدن کرکره خود تا نیمه به مهر گفت: ساعتی قبل عده‌ای از این‌جا رد شدند و شروع به شعار دادن و فحاشی کردند.
مغازه‎هایتان باز باشد آتشتان خواهیم زد!
طبق مشاهدات میدانی خبرنگار میزان از بازارهای فردوسی، لاله‌زار، ملت، علاءالدین، چارسو، جمهوری، بهارستان، امام خمینی(ره)، گمرک، توپخانه، مولوی، بازار بزرگ تهران، ساختمان پلاسکو و... مشخص شد که از صبح سه‌شنبه فروشگاه‌های این بازارها در حال فعالیت بوده و بازاریان همانند سایر روزهای سال در حال کسب‌وکار خود بودند. در این بین برخی از فروشگاه‌ها به‌صورت نیمه باز بودند که مالکان این امکان در پاسخ به علت نیمه‌باز بودن فروشگاه‌هایشان عنوان کرند که به دلیل وجود اقلام گرانقیمت و با ارزش در فروشگاه و از ترس حمله اوباش و اغتشاشگران به فروشگاه‌هایشان اقدام به نیمه‌باز گذاشتن درب مغازه‌هایشان کردند تا در صورت حمله احتمالی این افراد، سریعا فروشگاه خود را تعطیل کنند. نیمه‌های ظهر دیروز، تعدادی از اغتشاشگران با حضور در بازار سعی داشتند با ایجاد رعب و وحشت مغازه داران را مجبور به تعطیل کردن مغازه‌های خود کنند. گزارش‌ها رسیده از سطح شهر تهران نشان می‌دهد، در برخی از نقاط، مغازه‌دارانی که علی‌رغم تهدیدهای اغتشاشگران قصد تعطیلی نداشتند، شیشه‌های مغازه آنها شکسته شده است.
چند نفر از فروشگاه‌‎داران در بازار تهران عنوان کردند تعدادی از افراد در حالی که صورت‌های خود را پوشانده بودند و ماسک و نقاب بر چهره داشتند، ضمن تهدید کسبه به آنها اعلام کردند که اگر مغازه‌هایتان باز باشد، آتش‌تان خواهیم زد. با این حال ویدئوها و تصاویری که در رسانه‌های مختلف منتشر شده، نشان از شکست نقشه ضدانقلاب دارد.