kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵

رهبر چین خطاب به بایدن: مراقب خط قرمز ما در حوزه تایوان باشید

رئیس‌جمهور چین به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که از «خط قرمز» چین بر سر جزیره تایوان عبور نکند و در پی ترسیم مسیر صحیح در روابط با پکن باشد.

«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین روز دوشنبه در شهر «بالی» در‌اندونزی و در حاشیه نشست گروه 20 به «جو بایدن» همتای آمریکایی خود هشدار داد که از «خط قرمز» چین بر سر جزیره تایوان عبور نکند. رئیس‌جمهور چین در این دیدار اظهار داشت: «مسئله تایوان بخش اصلی منافع چین، زیربنای پایه سیاسی روابط چین و آمریکا و اولین خط قرمزی است که نباید در روابط با چین آمریکا از آن عبور کند.» شی از بایدن خواست تا مسیر صحیح را در روابط پکن و واشنگتن ترسیم کند و روابط بین چین و ایالات متحده را ارتقاء بخشد.
بایدن نیز به شی جین‌پینگ گفت که اقدامات تهاجمی چین علیه تایوان، صلح را به خطر می‌اندازد. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن به اقدامات تهاجمی فزاینده چین در قبال تایوان اعتراض کرده و گفته است که این اقدامات صلح و ثبات را در سراسر منطقه تضعیف می‌کند. همچنین، آن‌طور که فارس نوشته، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار با رئیس‌جمهور چین تأکید کرد واشنگتن به دنبال اجتناب از درگیری یا جنگ سرد با پکن است.
کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره این دیدار در روز دوشنبه تصریح کرده است: «بایدن درخصوص تایوان به طور مفصل تشریح کرد که سیاست ما درخصوص چین واحد تغییر نکرده است و ایالات متحده با هر گونه تغییر یک‌جانبه در وضع موجود از سوی هر یک از دو طرف مخالف است.» سیاست چین واحدِ پکن، که مورد قبول رهبران تایوان نیست، اظهار می‌کند که تایوان بخشی از چین است. با آن‌که آمریکا با تایوان روابط «غیررسمی» دارد با این جزیره روابط قوی تجاری و امنیتی دارد و از آن به عنوان «شریک کلیدی» خود یاد می‌کند.
گفتنی است، این نخستین دیدار میان سران دو کشور از زمان به قدرت رسیدن بایدن در آمریکا است. دیدار میان رؤسای جمهور چین و آمریکا بعد از افزایش تنش‌های میان دو کشور در پی سفر «نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به منطقه تایوان انجام می‌شود. بایدن قول داده که در صورت حمله چین به تایوان از این جزیره دفاع خواهد کرد. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.
بیانیه جدایی‌طلبانه دولت تایوان
دفتر ریاست جمهوری دولت تایوان روز دوشنبه بعد از دیدار میان شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه برگزاری اجلاس گروه 20 در شهر «بالی»‌اندونزی بیانیه‌ای را منتشر کرد. دفتر ریاست جمهوری دولت تایوان در بیانیه خود که بعد از مجادله رؤسای جمهوری چین و آمریکا بر سر این جزیره منتشر ساخت ادعا کرد، تایوان بر سر «حاکمیتش» سازش نخواهد کرد و تایوانی‌ها قاطعانه از سبک زندگی «دموکراتیک و آزاد» حمایت خواهند کرد. در بیانیه دفتر ریاست دولت تایوان در واکنش به نشست بین بایدن و شی جین‌پینگ آمده است: «حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان مسئولیت مشترک هم تایوان و هم چین است و «دیدار در میدان جنگ» قطعا انتخاب هیچ یک از طرفین نیست.» «تسای اینگ‌ون» رئیس‌جمهور تایوان چند روز قبل علی‌رغم هشدارهای مکرر چین به مقامات تایپه درخصوص اظهارات و تمایلات جدایی‌طلبانه، بار دیگر این‌گونه مواضع را تکرار کرد، که روشن است با اتکا به حمایت‌های غرب به ویژه آمریکا، این مواضع تکرار می‌شود. تسای عصر شنبه هفته جاری با بیان اینکه وجود داشتن کشور مستقلی به این نام برای هیچ کسی تهدید نیست، گفت این جزیره فقط به تایوانی‌ها تعلق دارد.