kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
رئیس ‌سازمان ملی استاندارد مطرح کرد

نقش نخبگان ایرانی در ارتقای رتبه نوآوری کشورهای منطقه

 
 
 
رئیس ‌سازمان ملی استاندارد گفت: ایران در گذشته موفق به فروش برخی استانداردها به دیگر کشورها شده است که نشان می‌دهد قابلیت استاندارد کشورمان بالاست. 
به گزارش ایسنا، مهدی اسلام‌پناه در همایش روز ملی کیفیت اظهار کرد: آنچه تاب‌آوری را بالا می‌برد افزایش کیفیت با منشأ نوآوری و خلاقیت در اکوسیستم جدید رقابتی است. بنابراین در عمده کشورهای پیشرفته نوآوری به کمک فضایی رقابتی آمده و به بهبود فضای رقابتی در حوزه تولید کالا و خدمات کمک می‌کند.
وی افزود: مطابق با آخرین گزارش‌های بین‌المللی، در سال ۲۰۲۲ نوآوری ایران با هفت پله صعود به جایگاه ششم منطقه و جایگاه پنجاه و سوم جهانی رسیده است.
او با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که دلیل اصلی بالاتر بودن رتبه برخی کشورهای منطقه در نوآوری، مهاجرت نخبگان از ایران به این کشورهاست که توانستند این ارتقا را رقم بزنند، اظهار کرد: جایگاه بیست و ششم استاندارد ایران در سال جاری در بین ۱۶۷ کشور جهان و رتبه نخست در صدور گواهی‌ها و نشان‌های تجاری همگی نشان می‌دهد که قابلیت ارتقا برای مطرح شدن به عنوان مرجعیت در جهان وجود دارد. همان گونه که در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳ درصد از استاندارد‌سازی بین‌المللی در حوزه نانوتکنولوژی و هشت استاندارد بین‌المللی رقابتی را ایران به جهان تقدیم کرد.
فروش استاندارد به خارجی‌ها
رئیس ‌سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مسائل زیست محیطی و انرژی سبب می‌شود تا موضوع کیفیت تحت تاثیر عوامل متعددی قرار بگیرد، افزود: چالش‌هایی همچون تغییر و متنوع شدن تکنولوژی تولید، در حال گذار بودن مواد اولیه و تغییرات اقلیمی را به وجود بیاورد که نیازمند تحقیق و توسعه در این بخش‌ها هستیم.
اسلام‌پناه ادامه داد: سازمان ملی استاندارد با بسیج افکار متخصصان و نخبگان آمادگی دارد تا برای ارتقای کیفیت تولیدات و خدمات اقدام کرده و در مقابل سلطه فنی ظالمانه امروزه جهان ایفای نقش کند. در مجامع بین‌المللی این سلطه فنی ظالمانه را شاهد هستیم، به‌گونه‌ای که آنچنان استانداردها را در سطح پایین تعریف می‌کنند که بتوانند محصولات خود را به جهان قالب کنند و در مقابل وقتی ما به دنبال صادرات هستیم، الزامات فنی و استانداردها را به‌اندازه‌ای بالا می‌برند که صادرات ما محدود شده یا در نهایت به سمت خام‌فروشی نزول می‌یابد.
او تاکید کرد: نگاه به استاندارد‌سازی و استانداردنویسی، باید نگاه گره‌گشایی از مسائل اقتصادی کشور باشد؛ به‌گونه‌ای که متحول‌سازی، بومی‌‌سازی و نگاه صادرات محور داشته باشیم. در گذشته ایران موفق به فروش برخی استانداردها به دیگر کشورها از مسیرهای رسمی، قانونی و دیپلماسی کیفیت شده است که نشان می‌دهد قابلیت استاندارد کشورمان بالاست. سازمان استاندارد در نظر دارد در برنامه هفتم توسعه نظام مدیران کنترل کیفیت و نظام کارشناسان استاندارد را شکل دهد.