kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
بر اساس آمارهای بین‌المللی

ریال ایران رایج‌تر از ۱۰۹ پول ملی در جهان شناخته شد

 
 
 
آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد ریال ایران در مقایسه با ۱۶۶ ارز و پول ملی از ۱۰۹ ارز مثل دینار الجزایر، لک آلبانی، سوم ازبکستان و منات جمهوری آذربایجان رواج بیشتری در جهان دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه تخصصی یورونت طی گزارشی اعلام کرد دلار آمریکا رایج‌ترین ارز در جهان محسوب می‌شود. بیش از 47 درصد مبادلات در جهان با دلار آمریکا انجام می‌شود که این رقم بیشتر از هر ارز دیگر است.
یورو با سهم 30 و 85 صدم درصدی در رتبه دوم و پوند انگلیس با اختصاص 21 و 35 صدم درصد از مبادلات مالی در جهان به خود در رتبه سومین ارز رایج جهان قرار گرفته‌اند.
روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، رند آفریقای جنوبی، دلار نیوزیلند، ین ژاپن و دلار سنگاپور نیز رتبه‌های چهارم تا دهم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.
از بین 166 پول ملی و ارز بین‌المللی که در این گزارش بررسی شده‌اند ریال ایران در جایگاه 57 قرار گرفته است، بر این اساس، ریال ایران از 109 ارز و پول ملی در جهان رایج‌تر است. سهم ریال ایران از کل مبادلات در جهان 204 هزارم درصد برآورد شده است.
ریال ایران از پول ملی کشورهای در حال توسعه بسیاری رواج بیشتری دارد که از آن جمله عبارت‌اند از: نایرای نیجریه با سهم 192 هزارم درصدی، تاکای بنگلادش با سهم 136 هزارم درصدی، لک آلبانی با سهم 0٫127 درصدی، روبل بلاروس با سهم 109 هزارم درصدی، سوم ازبکستان با سهم 105 هزارم درصدی، تنگه قزاقستان با سهم 99 هزارم درصدی دینار الجزایر با سهم 74 هزارم درصدی، و منات جمهوری آذربایجان با سهم سه هزارم درصدی.
برخی پول‌های ملی که رواج بیشتری نسبت به ریال ایران دارند نیز عبارت‌اند از: یوان چین با سهم سه و 76 هزارم درصدی از مبادلات جهان، رینگیت مالزی با سهم دو و 441 هزارم درصدی، درهم امارات با سهم یک و 968 هزارم درصدی، وون کره جنوبی با سهم یک و 838 هزارم درصدی، لیر ترکیه با سهم یک و 184 هزارم درصدی، دینار کویت با سهم 98 هزارم درصدی، روپیه‌اندونزی با سهم 918 هزارم درصدی، ریال عربستان با سهم 699 هزارم درصدی، روبل روسیه با سهم 615 هزارم درصدی، ریال عمان با سهم 382 هزارم درصدی و کرون ایسلند با سهم 256 هزارم درصدی.
پول ملی افغانستان و صربستان نیز با سهم صفر در مبادلات مالی جهان در آخر این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.
سهم اونس طلا از مبادلات جهان نیز 423 هزارم درصد و اونس نقره 362 هزارم درصد برآورد شده است.