kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

متهم دیپلمات‌فروشی باز هم طرف اروپای جنایتکار را گرفت(خبر ویژه)

یک روز پس از ملاقات رئیس‌جمهور فرانسه با چند تن از عناصر ورشکسته اپوزیسیون و حامیان آشوب در ایران، روزنامه اعتماد نوشت: نباید عمداً از اروپا فاصله بگیریم.

روزنامه اعتماد با علی ماجدی سفیر پیشین ایران در آلمان گفت‌وگو کرده که به اجبار قانون منع بکارگیری بازنشستگان، بازنشسته شد. ماجدی همچنین به خاطر مصاحبه‌هایی که پس از بازداشت آقای اسداله اسدی، علیه این دیپلمات مظلوم ایرانی انجام داد،‌ متهم به دیپلمات فروشی است.
روزنامه اعتماد ذیل تیتر «نباید عمداً از اروپا فاصله بگیریم» و در کنار تصویر آرشیوی دیدار ماکرون با آقای رئیسی از قول ماجدی می‌نویسد: اگر ما سیاست بی‌طرفی را درست‌تر اعمال می‌کردیم، در تأمین منافع ملی موفق‌تر بودیم.
وی می‌افزاید: چند مسئله در موضع‌گیری اروپایی‌ها علیه ایران مؤثر بود. یکی عدم توافق بر سر برجام مسئله دومی كه رخ داد و به عقيده من بيشترين اثر را روي روابط ايران و اروپا داشت، جنگ اوكراين بود. اروپا در پي حمله روسيه به اوكراين دچار مشكلاتي شد، اما نه آن‌گونه كه برخي در داخل عنوان مي‌داشتند اروپا فلج شده. ماجراي ادعايي حضور پهپادهاي ايراني در جنگ دردسرساز شد.
به هر حال ما در مظان اتهام حمايت از روسيه قرار گرفتيم. سر و صداي زيادي به‌پا شد و به عقيده من اين مساله بيشترين تاثير را داشت. مسائل حقوق بشري هم مساله سوم بود. اين مساله هميشه وجود داشت اما اين اعتراضات در ايران باعث شد اروپايي‌ها واكنش‌هايي نشان دهند. اين مساله يك عامل بود اما عامل اصلي در تعيين سياست اروپا درقبال ايران نبود. اين اعتراضات و فضايي كه در ايران به وجود آمده قطعا بي‌تاثير نبوده، آنها واكنش‌هايي به دلايل حقوق بشري داشتند.
واقعيت اين است كه ما بايد جهان را بهتر بشناسيم و براساس شناخت درست عمل كنيم.
وقتي در زمان ترامپ ما با اروپايي‌ها صحبت مي‌كرديم، اروپايي‌ها دل خوشي از رييس‌جمهور وقت آمريكا نداشتند. با اين وجود، روابط فراآتلانتيكي كه پس از جنگ جهاني دوم شكل گرفته بود، روابطي قوي و مستحكم بود.
بعد از دوره ترامپ، آقاي بايدن مي‌خواست به برجام بازگردد و علناً اين مساله را ابراز كرد. چه در اواخر دوره قبل و چه در دولت فعلي امكان احياي برجام وجود داشت، اين اتفاق نيفتاد و اين تاخير به ضرر ما تمام شد. جنگ در اوكراين و اعتراضات در داخل ايران هم مزيد بر علت شد تا به نقطه فعلي رسيديم. ما نبايد به تأخير افتادن را مي‌پذيرفتيم. نتيجه اين سه عامل را مي‌توانيد در رفتارهاي رييس‌جمهور فرانسه يا اقدام آلمان در برپايي تظاهرات در برلين يا اتفاقات ديگر در اروپا ببينيد.
درباره این اظهارات باید از آقای ماجدی پرسید چرا اروپا سال‌ها قبل از جنگ اوکراین و توافق بر سر برجام (و بدون اغتشاشات اخیر) همین روند شیطنت‌آمیز را در پیش گرفت، به تصریح آقای ظریف «تعهد برجامی خود را زیر پا گذاشت و گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب را پناه داد؟!
ثانیاً درست در هفته‌هایی که سه دولت بدسابقه اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) دائماً مشغول تشدید شرارت و حمایت از اقدامات تروریستی در ایران بوده‌اند، یک دیپلمات سابق به جای محکومیت صریح این رویکردهای خباثت‌آلود، طرف ایرانی را سرزنش می‌کند؟ یا حتی چرا جرأت ندارد یک خط اعتراض کند که چرا با وجود انجام نقد و یکجای تعهدات ایران،‌طرف اروپایی تعهداتش را نقض کرد؟!
ثالثاً در شرایطی که بایدن از اقدام ترامپ بر خروج از توافق، به عنوان ابزار فشار بیشتر و باج‌خواهی‌های جدید از ایران استفاده می‌کرد و ضمناً حاضر به لغو مؤثر تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر نبود، چرا باید آقای ماجدی ادعا کند «بایدن می‌خواست به برجام برگردد و امکان احیای برجام وجود داشت»؟