kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴

تظاهرات بزرگ علیه دولت غربگرا در آلبانی مردم از تورم و فساد به تنگ آمده‌اند

در اقدامی کم سابقه تعداد زیادی از مردم آلبانی مقابل دفتر نخست‌وزیر «ادی راما» در تیرانا تظاهرات کرده و خواستار ریشه‌کن شدن وجود فساد و حل تورم و بحران انرژی شدند. آلبانی، میزبان یکی از کثیف‌ترین گروه‌های تروریستی در جهان است.

گزارش الجزیره از اعتراضات روز شنبه آلبانی حاکی است پس از 3 ساعت تظاهرات مسالمت‌آمیز، معترضان حلقه‌های پلیس را در اطراف دفتر نخست‌وزیر شکستند و رنگ قرمز و سیاه بر درهای اصلی ساختمان دولت پاشیدند. پلیس نیز بیکار ننشست و شماری از معترضان را دستگیر کرد.
بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی قطری، آلبانی در سال جاری شاهد افزایش 8 درصدی قیمت‌ها، به ویژه مواد غذایی و سوخت بوده است. تورم در حوزه انرژی اما بسیار بالاتر است. نخست‌وزیر این کشور مدعی شده کابینه او تورم را در مقایسه با تورم دو رقمی در سایر نقاط اروپا پایین‌تر نگه داشته است. او گفته دولت به خانواده‌ها و مشاغل کوچک یارانه برق هم می‌دهد.
مخالفین همچنین «ادی راما» را به خاطر فساد، افزایش فقر و هزاران مرد جوانی که هر ساله در جست وجوی زندگی بهتر کشور را ترک می‌کنند، مقصر می‌دانند. «سالی بریشا»، رهبر حزب اپوزیسیون دموکراتیک با اشاره به افزایش تعداد مهاجرت‌ها به سوی انگلیس گفته: «درست مانند ۳۲ سال پیش، جهان شاهد است که ما با قایق‌های کوچک وارد دیگر کشورها می‌شویم.»
گفتنی است آلبانی میزبان یکی از کثیف‌ترین گروه‌های تروریستی جهان است و چندی پیش به دستور آمریکا مجبور شد با ایران قطع رابطه کند. از قضا این گروه تروریستی مورد حمایت آمریکاست.