kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴

تکرار ادعا‌ی واهی درباره ‌بنزین پتروشیمی‌ها توسط مدیران دولت قبل

طرح رسانه‌ای آلوده نشان دادن اکتان‌افزای دریافتی از پتروشیمی‌ها، برای برخی افراد دارای منافع اقتصادی است، همین امر در دولت قبل موجب واردات دوباره بنزین در شرایط تحریم به صورت گسترده توسط دلالان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته، معصومه ابتکار، رئیس ‌اسبق سازمان محیط زیست، در صفحه توئیتر خود نوشت: «باز هوا سرد شد و آلودگی هوای کلانشهرها افزایش یافت، گرچه تابستان خوبی هم نبود. گزارش‌ها حاکی از کاهش تعداد روزهای سالم، توقف نو‌سازی خودروهای فرسوده، کم‌‍توجهی به معاینه فنی و محورهای دیگر برنامه کاهش آلودگی هواست و خبر بازگشت «بنزین پتروشیمی» آلوده به چرخه توزیع. با مردم صادق باشید». ماجرای آلایندگی «بنزین پتروشیمی» با روی کار آمدن دولت یازدهم، برای اولین بار در فضای رسانه‌ای کشور با سردمداری معصومه ابتکار و بیژن زنگنه مطرح شد. ادعای مدیران دولت تدبیر و امید این بود که ریفرمیت پتروشیمی‌ها درصد «بنزن» بالایی دارد که استفاده از آن برای تولید بنزین و عرضه آن در شهر تهران و سایر کلانشهر‌ها، موجب آلودگی هوا و گسترش سرطان در کشور شده است و نباید ریفرمیت لازم برای تولید بنزین را از پتروشیمی‌های تولیدکننده مثل پتروشیمی نوری تامین کرد.
نکته جالب توجه این بود که از یک طرف معصومه ابتکار و بیژن زنگنه، آلودگی هوای تهران را به تولید بنزین پتروشیمی ارتباط می‌دادند و از طرف دیگر مغز متفکر این جریان در سازمان محیط زیست اقرار می‌کرد که اصلا بنزین پتروشیمی در آن دوران در تهران توزیع نشده بود.اما بحث زمانی جالب ‌شد که مدیر وقت مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌ زیست در دولت یازدهم عنوان کرد که اصلا ادعای آلوده بودن بنزین پتروشیمی مستند به آزمایشات نیست. وی در این باره گفت که ما بنزین پتروشیمی را در هیچ جای ایران تست و آنالیز نکرده‌ایم اما می‌دانیم که آلاینده است. او همچنین گفت بنزین وارداتی در دولت یازدهم (که اسنادی درباره بی‌کیفیت بودن آن منتشر شده است) را تست نکرده‌ایم اما می‌دانیم که آلاینده نیست!
یک بام و دو هوای دولت روحانی
جو‌سازی رسانه‌ای دولت بنفش درباره آلوده بودن ریفرمیت پتروشیمی نوری درحالی رقم خورد که «ریفورمیت» یک محصول میانی در برخی از واحدهای پتروشیمی با خوراک مایع است و قبل از آنکه این محصول به دلایل مختلف از جمله تحریم در دولت دهم در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله امارات صادر می‌شد.
حال سؤال اساسی این است که چگونه ریفرمیت پتروشیمی ایران که به امارات صادر می‌شد و پس اختلاط با دیگر اجزای بنزین یعنی نفتای سبک و سنگین و رافینیت توسط شرکت‌های اینوک و ترافیک اورال به ایران از امارات به ایران صادر می‌شد آلایندگی نداشت اما اجرای همین فرآیند در داخل کشور ناگهان موجب آلایندگی شده است؟
رد ادعای معصومه ابتکار توسط کمیسیون اصل 90
جدای از این مسائل، کمیسیون اصل 90 مجلس نهم و یازدهم با موضوع صحت و سقم آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها پرداخته است.
طبق جمع‌بندی گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس نهم، تاثیرگذاری بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت بر افزایش آلودگی هوای کلان‌شهر تهران فاقد هر گونه گزارش مستند علمی است. بنزین مصرفی تهران از طریق پالایشگاه‌های تهران و امام خمینی شازند تامین می‌شد و ریفرمیت پتروشیمی از جنوب به تهران ارسال نشده است. ارتباط افزایش سرطان طی سال‌های گذشته با ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها از لحاظ علمی اثبات نشده است.
اغلب آزمایش‌های انجام گرفته در آزمایشگاه‌ها و سنجش آلاینده‌ها در ایستگاه‌های سنجش از جامعیت لازم برخوردار نبوده و قابل استناد نیست.
تحقیر تولید داخلی برای واردات بنزین به نفع دلالان
کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در مهرماه سال 1400 هم نظر خود را درباره بنزین تولید شده از ریفرمیت پتروشیمی‌ها اعلام کرد.
طبق این گزارش، مشخصات ریفرمیت پتروشیمی‌ها ‌با پالایشگاه‌ها مشابه بوده است. بیژن زنگنه و معصومه ابتکار با ارائه داده غلط به رسانه‌ها، زمینه واردات گسترده ‎بنزین غیراستاندارد را فراهم کردند.
همچنین طرح رسانه‌ای آلوده نشان دادن اکتان‌افزای دریافتی از پتروشیمی‌ها، برای برخی افراد دارای منافع اقتصادی بود. واردات دوباره بنزین در شرایط تحریم به صورت گسترده توسط دلالان، با از گردونه خارج کردن تولید اکتان‌افزای داخل که از افتخارات بزرگ کشور در عرصه خودکفایی و اقتصاد مقاومتی بود، انجام شد. نتیجه اطلاعات نادرست زنگنه و ابتکار، واردات بیش از یک میلیارد لیتر بنزین بی‌کیفیت حاوی ترکیبات غیرمجاز بود که آثار زیانباری بر عملکرد خودرو و محیط‌زیست و سلامت داشت و استفاده از آنها سال‌هاست در دنیا ممنوع شده بود. همچنین طبق نظر سازمان بازرسی کشور ادعاهای زنگنه و ابتکار درباره نقش بنزین پتروشیمی به عنوان عامل اصلی ایجاد ‎آلودگی هوا در کلانشهر تهران و افزایش آمار ‎سرطان در کشور فاقد استناد معتبر علمی است. فارغ از هزینه واردات بنزین بی‌کیفیت، در 10 سال گذشته فشار روانی سنگینی به جامعه ایران بابت ‌اطلاعات غلط مدیران سازمان محیط‌زیست دولت روحانی درباره بنزین پتروشیمی‌ها وارد شده است که قطعا مسببان آن باید پاسخگو باشند.‌