kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴
رئیس ‌اتحادیه تعویض روغن تهران اعلام کرد

کاهش 40 درصدی قیمت روغن موتور در 2 ماه اخیر

رئیس ‌اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران، گفت: قیمت روغن موتور در بازار با تشدید نظارت‌ها و افزایش عرضه طی دو ماه اخیر 40 درصد کاهش یافته است.

محمد آل‌سارا درباره وضعیت بازار روغن موتور اعلام کرد: قیمت روغن موتور در بازار با تشدید نظارت‌ها و افزایش عرضه طی دو ماه اخیر 40 درصد کاهش یافته است. هیچ واحد تولیدی نمی‌تواند بگوید من روغن را با تاخیر دریافت می‌کنم چرا که روند عرضه این کالا منطقی شده است ولی سؤال این‌جاست چرا با وجود این‌گونه اقدامات و ساماندهی عرضه روغن همچنان بازار شاهد نوسانات قیمتی است.
او با بیان اینکه در حال حاضر فروش و عرضه روغن در سامانه جامع تجارت به صورت سازمان‌یافته انجام می‌شود، افزود: به نظر می‌رسد نوسان قیمت، متوجه آن دسته از واحدهای فروش است که فاقد پروانه کسب هستند که تعداد آن واحدها قابل توجه است. به نحوی که چون روغن را با واسطه دریافت می‌کنند در نهایت قیمت‌های بالایی را به مصرف‌کنندگان اعلام می‌کنند. این درحالی است که واحدهای دارای پروانه، روغن را براساس قانون و قیمت مصرف‌کننده عرضه می‌کنند و در این رابطه مشکلی وجود ندارد.
رئیس ‌اتحادیه فروشندگان روغن تهران تصریح کرد: در اتحادیه نظارت‌های لازم را برای جلوگیری از فعالیت واحدهای فاقد پروانه کسب انجام می‌دهیم تا در نهایت بتوانیم با صدور پروانه کسب و یا تعطیلی آنها مانع بروز مشکلات قیمتی در سطح بازار روغن شویم.
گفتنی است، چند ماهی است که بازار فروش روغن موتور با التهابات قیمتی رو‌به‌رو شده است. البته به گفته فعالان بازار، افزایش عرضه مستقیم باعث کاهش قیمت این کالا شده است اما با وجود تشدید نظارت‌ها و افزایش تولید همچنان بازار روغن موتور با نوسانات قیمتی مواجه است.
نابسامانی قیمتی در هر بازاری که انحصاری باشد به وجود می‌آید در بازار روغن موتور هم این اتفاق رخ می‌دهد و برخی دارندگان مجوز فروش‌، این کالا را به قیمتی بالاتر به فروشندگان بدون مجوز عرضه می‌کنند و موجب گرانفروشی می‌شوند. اتفاقی که در صنعت خودرو هم به شکل شکاف قیمت کارخانه و بازار رخ داده است.
یادآوری می‌شود «نیکوهمت»؛ مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در حدود نیمه شهریورماه امسال اظهار داشت: 204 شرکت تولید‌کننده خرد و عمده روغن موتور و فرآورده‌های آن در کشور وجود دارند که از این تعداد چهار پالایشگاه اصلی و شرکت بزرگ، 85 درصد تأمین روغن موتور کشور را به خود اختصاص داده‌اند. ظرفیت تولید روغن در کشور ما زیاد است به گونه‌ای که می‌توانیم صادرات نیز داشته باشیم.