kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴

ثبت اختراع تیم محققان ایرانی در معتبرترین سیستم‌ ثبت اختراع جهان

 

دو عضو هیئت علمی دانشگاه شریف موفق به ثبت اختراع خود با عنوان «کشف جهش‌ها به صورت نوری در یک رشته دی‌ان‌ای» در دفتر ثبت اختراعات آمریکا به عنوان معتبرترین سیستم‌ ثبت اختراع جهان شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، سمیه کوهی دانشیار دانشکده مهندسی کامپیوتر و زهرا کاوه‌وش دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف با همکاری احسان ملکی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی کامپیوتر و حسین باباشاه دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی برق این دانشگاه، پس از چهار سال تلاش و پژوهش موفق شدند اختراع خود را در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» ثبت کنند.
دستاوردهای این اختراع برای کشور شامل کاهش زمان تشخیص بیماری‌های ژنتیکی مانند ناهنجاری‌های جسمی و ناتوانی‌های ذهنی، سرطان، آلرژی‌ها، و بیماری‌های سیستم عصبی (مانند ام اس و پارکینسون)، کاهش هزینه‌های بیماران برای آزمایش‌های ژنتیکی، کاهش زمان و هزینه مالی تحقیق و توسعه در زمینه علوم و مهندسی ژنتیک، کمک به ارتقاء مراکز تحقیقاتی و پزشکی کشور برای تبدیل شدن به یک قطب خواهد بود.
کوهی؛ استاد دانشگاه صنعتی شریف درباره این دستاورد گفت: به صورت کلی، نوآوری‌های این اختراع شامل ارائه یک روش تطبیق کاملا نوری رشته‌های دی‌ان‌ای برای تعیین مکان دقیق جهش‌ها، ارائه یک کدگذاری نوری جدید، ارائه یک معماری کاملا نوری بسیار سریع با توان پردازشی بالا، تولید یک خروجی ساده و قابل فهم است. همچنین از این اختراع می‌توان در مراکز تحقیقات ژنتیک، بیوتکنولوژی و کشاورزی، مراکز آموزشی مانند دانشگاه‌های پزشکی، مراکز تحقیقاتی در زمینه پزشکی ژنتیکی و بیماری‌های ژنتیکی، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها، شرکت‌های تحقیقاتی دارو‌سازی، شرکت‌های دارای خدمات تطبیق رشته‌های دی‌ان‌ای و... استفاده کرد. سیستم پتنت آمریکا «USPTO» مشهورترین سیستم‌ ثبت اختراع در جهان است.