kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

اخبار ویژه

 
 
سرگیجه دوباره غرب؛ فتوشاپ است یا کابوس؟!
در حالی که برخی محافل اروپایی طبق معمول سعی دارند موفقیت بزرگ ایران در زمینه‌های موشکی را انکار کنند، روزنامه صهیونیستی تولید موشک‌ هایپرسونیک را اتفاقی مهم و تعیین‌کننده توصیف کرد.
در پی انتشار خبر ساخت موشک ‌هایپرسونیک توسط ایران، الوئیز فایه تحلیلگر مرکز مطالعات امنیتی مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل به رادیو فرانسه گفت: این خبر چندان معتبر نیست و دلیل آن هم بسیار ساده است چرا که تسلط بر فناوری مافوق صوت، به این معنا که یک موشک بتواند در جو مانور دهد و در عین حال شناسایی نشود، بسیار دشوار به دست می‌آید، کشورهای بسیار پیشرفته در زمینه تسلیحات نظامی مانند فرانسه، چین، آمریکا و روسیه پروژه‌های مافوق صوتی دارند که هنوز همه آنها آزمایش نشده است. 
وی در مورد دلیل اعلام خبر ساخت این موشک، گفت: اقدام ایران پیامی است خطاب به امارات و به‌طور گسترده‌تر به اسرائیل، حتی به عربستان سعودی یا سایر کشورهایی که وسوسه می‌شوند خود را به سیستم اسرائیلی یا آمریکایی مجهز کنند، تا بگویند به‌طور بالقوه، ایران می‌تواند از این خط دفاعی عبور کند. تسلط بر فناوری مافوق صوت بسیار دشوار باشد و بعید است که ایران موفق به توسعه چنین موشکی شده باشد. به‌خصوص که ایران برنامه موشکی بالستیک اثبات‌شده‌ای دارد که می‌تواند به اندازه کافی برای شکستن برخی از سیستم‌های دفاعی موثر باشد.
اما در همین حال، روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نوشت: اسرائيل مدت‌ها پيش از آن‌که ايران اعلام کند چنين سلاح‌هایی را توسعه داده، نگران موشک‌های مافوق صوت در منطقه بود و برای مقابله با هرگونه تهديدی از اين دست، با آژانس دفاع موشکی آمريکا همکاری کرده بود.
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، اخیرا گفت که ایران موشک بالستیک ‌هایپرسونیک برای مقابله با سپرهای دفاعی هوایی ساخته است. یکی از افسران ارشد دفاع هوایی ارتش اسرائیل در ماه سپتامبر گفته بود که موشک‌های مافوق صوت هنوز تهدیدی در منطقه نیستند، اما نگرانی بزرگی محسوب می‌شوند.
جروزالم‌پست افزود: در حال حاضر به‌دلیل تهدید نوظهور موشک‌های مافوق صوت (هایپرسونیک)، سازمان دفاع موشکی آمریکا برای بودجه مالی ۲۰۲۳ خود درخواست ۲۲۵ میلیون دلار برای مقابله با این موشک‌ها کرده است.
موشک‌های مافوق صوت پنج برابر سریع‌تر از سرعت صدا پرواز می‌کنند و مسیرهای پروازی پیچیده و مختلفی دارند و تهدید جدی به‌شمار می‌روند. این ویژگی‌ها رهگیری آنها را دشوار می‌کند و این تهدیدی نگران‌‌کننده‌ است؛ به‌ویژه پس از آنکه ایران اعلام کرد یک موشک مافوق صوت را که می‌تواند به هر سپر دفاع موشکی نفوذ کند، توسعه داده است. اظهارات اخیر فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران ایران، کابوسی برای مقامات اسرائیل است، چرا که بدون‌شک، دستیابی ایران به این نوع از سلاح‌های راهبردی، توازن را در منطقه برهم خواهد زد.
یادآور می‌شود در گذشته نیز به‌دنبال انتشار اخبار مربوط به تولید موشک و پهپادهای مدرن از سوی ایران، برخی منابع غربی مدعی شده بودند تصاویر منتشره فتوشاپ است اما بعدها که پایگاه عین‌الاسد درهم کوبیده شد و سپس قدرت رزمی پهپادهای ایران در میدان به نمایش درآمد، رادیو فردا اذعان کرد ادعای فتوشاپ بودن موشک‌ها و پهپاد‌های بسیار مدرن ایران، عاری از حقیقت بوده است!
 
بهبود محیط کسب و کار در نظرسنجی فعالان اقتصادی
محیط کسب و کار پس از یک دوره طولانی رکود، در تابستان امسال وارد دوره بهبود شده است. این ارزیابی درباره بهبود شاخص کسب و کار، پس از جدیدترین نظرسنجی از فعالان اقتصادی منتشر شده است.
بر اساس نتایجی که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از پایش ملی محیط کسب و کار ایران در تابستان ۱۴۰۱ منتشر کرده، رقم شاخص ملی در این فصل ۵،۸۸ (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شده که از وضعیت این شاخص نسبت به ارزیابی فصل گذشته (بهار ۱۴۰۱ با میانگین ۶،۰۷ ) مساعدتر است. 
محیط کسب وکار به مجموعه عواملی گفته می‌شود که بر عملکرد یا اداره بنگاه‌های اقتصادی موثر هستند اما تقریبا خارج از کنترل مدیران بنگاهها قرار دارند؛ عواملی نظیر قوانین و مقررات‌، میزان بارندگی‌، فرهنگ کاری در یک منطقه و... که در کشورها و مناطق جغرافیایی گوناگون‌، در هر رشته کاری و نیز در طول زمان متفاوت هستند. 
براساس یافته‌های طرح‌، میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاههای اقتصادی شرکت‌کننده در فصل تابستان ۱۴۰۱ معادل ۴۱،۱۵ درصد بوده که نسبت به همین میزان در بهار ۱۴۰۱ (۳۹،۵۱ درصد ) با افزایش ۱،۶۴ واحدی مواجه شده است. فعالان اقتصادی به طور متوسط‌، میزان تاثیر کرونا بر کسب و کار را ۴،۷۹ ارزیابی کرده‌اند.
نتایج پایش ملی محیط کسب و کار ایران در تابستان امسال عدد 5/88 (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) را به عنوان شاخص کل به دست می‌دهد که مساعدتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته یعنی بهار است که در میانگین 6/07 قرار داشت. این ارزیابی بیانگر آن است که از نظر فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش‌، وضعیت برخی مولفه‌های موثر بر محیط کسب و کار ایران در تابستان امسال مساعدتر شده است.
 در ارزیابی شاخص محیط کسب وکار هر چه رقم شاخص به سـمـت عـدد ۱۰ نزدیکتر شود‌، به معنای افت این فضا و نامساعد بودن آن است. 
نکتـه قـابـل تـأمـل کـه مـی‌تـوان از این پایش به‌دست آورد ایـن اسـت کـه نـرخ 5/88 درصد شاخص محیط کسب وکار در تابستان سال ۱۴۰۰‌، کمترین نرخ این فضا نسبت به فصل زمستان بوده است و نسبت به فصول سال‌های ۹۷ تا ۹۹ نیز از روند مساعدتری برخوردار بوده است. 
جدیدترین پایش محیط کسب و کار نشان می‌دهد که کرونا در تابسـتان سـال جاری‌، 4/79 واحد بـر محیط کسب و کارها تاثیر گذاشته که این رقم نسبت به 5/11 واحد در بهار همین سال کاهش یافته است. همه‌گیری کووید-۱۹ یکی از عوامل نامساعد شدن فضای کسب و کار در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ بوده است.
 
برآشفتگی مشکوک حزب اشرافی علیه اصلاح الگوی کشت
روزنامه حزب کارگزاران، حمایت هوشمندانه دولت از کشاورزان و اعمال سیاست‌های تشویقی برای تامین امنیت غذایی کشور را، با تعبیر تحریف‌آمیز «کشاورزی دستوری» تخطئه کرد!
این روزنامه در نوشته‌ای با عنوان «کشاورزی رسما دستوری شد؛ وزارت جهادکشاورزی کشاورزان را ملزم به کاشت غلات کرد»، می‌نویسد: پیش‌بینی‌های بهمن‌ماه سال گذشته روزنامه سازندگی درباره «کشـاورزی دستوری» پاییز امسال به وقوع پیوست و وزارت جهـاد کشـاورزی از طرحی رونمایی کرد که به کشاورزان دسـتور می‌دهد چه بکارند و چه نکارند. این طرح که با هدف خودکفایی تهیه شده، از مهر امسال ابلاغ شده است. 
ابراهیم رئیسی و جـواد ســاداتی‌نژاد بارها گفته بودند که: «به دنبال این هستیم که تولید در حوزه کشاورزی با قرارداد انجام شود. به تمام کشاورزان از طریق دولت اعلام می‌شـود کـه کالای مورد نیاز کشور چیست و همان تولید می‌شـود.» سـازندگی سال گذشته در گزارشی هشدار داده بود که این اظهارات شباهت زیادی به کارکردهای کشاورزی برنامه‌ریزی شـده در ساختار شـوروی سابق دارد. اکنون رسانه‌ها از ابلاغیه‌ای خبر می‌دهند که شیوه‌نامه اجرای همـان اظـهــارات اسـت. اسـم رمـز طـرح را «اصـلاح الگوی کشت» گذاشته‌اند و ماموریت آن خودکفایی اسـت، امـا نتیجه‌اش چیزی جز نابودی کامل منابع آب و خاک کشور نیست. 
۱۸ مهرماه، یعنـی تقریبا یک ماه بعد از شروع فصـل كـشـت، وزارت جـهـاد کشاورزی از طـرح «الگـوی کشت محصولات کشاورزی» رونمایی کرده است. براساس این طرح مقرر شـد، کشاورزان از بین ۱۳۳ محصول کشاورزی صرفا روی ۱۵ محصـول متمرکز شوند. این ۱۵ محصول همان ۳۳ درصد اقلامی هستند که گفته شده، در سبد تولیدات کشاورزان قرار دارند. 
براساس این طرح، وضعیت تولید غلات، یکی از مهم‌ترین گروه‌های سبد کشاورزان، نیز مشخص شـده است. به گزارش اکو ایران، واکاوی این طرح نشان می‌دهد، در جریان کشت غلات، ۶ استان نیمکت‌نشین و ۷ استان بازیگر اصلی هستند. استان خوزستان که تامین‌کننده اصلی انرژی کشـور اسـت، بزرگ‌ترین بازیگر این زمین نیز به حساب می‌آید. این استان باید ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار تن غلات تولید کند. این فضاسازی روزنامه حزب اشرافی با استفاده از واژه دروغین «کشاورزی دستوری» در حالی است که اولا هدف دولت، حمایت از کشاورزان در زمینه تولید محصولات راهبردی مانند گندم و غلات است و این در حالی است که در دولت سابق، سیاست‌های غلط در زمینه عدم حمایت از خرید تضمین با قیمت مناسب و ترجیح واردات، موجب شد واردات گندم به 7 تا 8 میلیون تن افزایش یابد و حال آنکه از یک طرف، قیمت جهانی گندم و غلات، افزایش‌های نجومی را تجربه می‌کرد و از سوی دیگر، کشاورزان وطنی متضرر می‌شدند. در این زمینه دولت امسال توانست 7/5 میلیون تن گندم از کشاورزان به قیمت تضمین بخرد و پول پرداختی را به جای واردکنندگان و دلالان، به حمایت از کشاورزان ایرانی اختصاص بدهد. این رقم تقریبا دو برابر سال قبل بود.
ثانیا سیاست دولت در این زمینه و با نگاه کلان ملی، سیاست حمایتی- تشویقی در قالب «اصلاح الگوی کشت» است و نه دستوری. دولت در این مسیر از تولید 8 محصول اساسی و راهبردی برای تامین امنیت غذایی حمایت می‌کند. که از جمله گندم، سویا، برنج، کلزا، ذرت علوفه‌ای و... است. در این زمینه تضمین قیمت خرید، فرصت‌طلبی و امیدواری برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است.
با این توضیح باید بررسی کرد گردانندگان حزب اشرافی، چه سودی در نابودی تولید داخلی و واردات محصولات مهم کشاورزی دارند که از حمایت دولت نسبت به کشاورزان داخلی برآشفته می‌شوند.