kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹

غذا در افغانستان جیره‌بندی شد

 
 
منابع خبری در افغانستان می‌گویند، وضعیت اقتصادی در این کشور به شدت بحرانی است و شمار زیادی از مردم مجبور به حذف وعده‌های غذایی شان شده‌اند. این کشور 20 سال در اشغال آمریکایی‌ها بود و حالا طالبان در آن حکومت می‌کند.
بحران غذایی در افغانستان از مرز فاجعه عبورکرده است. طی ماه‌های گذشته نهادهای وابسته به سازمان ملل با انتشار گزارش‌هایی بارهایی اعلام کرده‌اند که بیش از 90 درصد مردم این کشور در حادترین وضعیت ناامنی غذایی قرار دارند. بر اساس گزارش سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد(فائو) و برنامه جهانی غذا حدود ۲۰ میلیون نفر از مردم افغانستان با سوء‌تغذیه شدید مواجه هستند. گزارش‌های دیگری نیز حاکی است شمار زیادی از مردم افغانستان وعده‌های غذایی خود را کم کرده‌اند.
حالا اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور باز‌سازی افغانستان (سیگار) نیز از وضعیت وخیم اقتصادی در افغانستان خبر داده و در گزارشی نوشته شهروندان به دلیل وضعیت بد اقتصادی به حذف و جیره‌بندی مواد غذایی روی آورده‌اند. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، براساس اعلام سیگار، وضعیت اقتصادی میلیون‌ها شهروند افغانستان با وجود کمک‌های بشردوستانه در سه ماه گذشته، وخیم باقی مانده‌است.براساس این گزارش، هم‌اکنون حدود ۲۴.۴ میلیون شهروند افغانستان برای مقابله با بحران غذایی به جیره‌بندی یا حذف وعده‌های غذایی رو آورده‌اند.
 به گزارش ایرنا «سیگار» در گزارش خود می‌افزاید:«پس از به قدرت‌ رسیدن طالبان، مسایلی همچون خشک‌سالی، افزایش بهای مواد غذایی، فلج بودن سیستم بانکی، کمبود نقدینگی و نبود فرصت‌های شغلی روی تأمین وجوه مالی خانواده‌ها اثر منفی گذاشته است.» اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور باز‌سازی افغانستان (سیگار) درحالی به جیره‌بندی غذایی در افغانستان اشاره کرده که ریشه این بحران که همان تجاوز و اشغالگری ۲۰ ساله نظامی آمریکا و ناتو دراین کشور است را نادیده می‌گیرد.