kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۳۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
درس پهلوانی ملی‌پوشان با سجده شکر روی پرچم کشورمان 

والیبال نشسته ایران قهرمان جهان شد/هشتمین جام به حرم امام رضا‌(ع) اهدا گردید

تیم ملی والیبال نشسته ایران با پیروزی مقابل بوسنی، برای هشتمین بار عنوان مقام قهرمانی جهان را به‌دست آورد.
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
دیدار نهایی رقابت‌های والیبال نشسته قهرمانی جهان جمعه شب در شهر سارایوو پایتخت کشور بوسنی و هرزگوین برگزار شد و طی آن تیم ملی ایران به مصاف بوسنی رفت و با نتیجه 3 بر صفر حریفش را شکست داد و ضمن دفاع از عنوان عنوان قهرمانی دوره گذشته، برای هشتمین بار به مقام قهرمانی رسید.
ایران که با صعود به فینال، سهمیه پارالمپیک 2024 پاریس را کسب کرده بود، در ست اول 26 بر 24، ست دوم 32 بر 30 و ست سوم 25 بر 12 مقابل میزبان به برتری دست یافت و قهرمان شد.
در ست اول دو تیم یک رقابت کاملاً پایاپای را ارائه کردند و امتیاز به امتیاز با هم جلو رفتند. در حالی که بوسنی 24 بر 22 پیش بود و تصمیمات داوران اهل کرواسی و کانادا نیز به نفع آنها گرفته می‌شد، اما ملی‌پوشان ایران 4 امتیاز پیاپی گرفتند و 26 بر 24 برنده شدند.
با شروع ست دوم، تیم ایران امتیازات پشت سر هم را گرفت، اما بوسنی باز هم با چاشنی کمک داور کروات خود را به تیم کشورمان نزدیک کرد. با وجود آنکه تماشاگران میزبان سر و صدای زیادی در سالن «هتل آرنا هیلز» به راه‌انداخته بودند و داور نیز تصمیمات بحث‌برانگیزی را می‌گرفت، ملی‌پوشان باتجربه ایران توانستند به برتری 32 بر 30 برسند. این در حالی بود که داود علیپوریان کاپیتان تیم ملی کشورمان در زمان تساوی 24-24 یک کارت قرمز از داور گرفت. 2 امتیاز پایانی ایران را میثم علیپور با سرویس‌های دیدنی‌اش کسب کرد.
بازیکنان بوسنی تلاش زیادی می‌کردند تا بتوانند شکست در ست‌های قبلی را جبران کنند، اما بازیکنان ایران از همان ابتدا پرقدرت به میدان رفتند و با ایجاد فاصله امتیازی باعث شدند تا میزبان و تماشاگرانش ناامید شوند و حتی برخی از آنها از سالن بیرون بروند. اختلاف 17 بر 9 عملاً بوسنی را ناامید کرد، به‌طوری‌که تماشاگران این تیم از معدود امتیازهای میزبان نیز ابراز خوشحالی نمی‌کردند. در نهایت این ست 25 بر 12 به نفع ایران تمام شد تا تیم ملی والیبال نشسته ایران 3 بر صفر پیروز شود و برای هشتمین بار به مقام قهرمانی برسد.
داوود علیپوریان، صادق بیگدلی، حمیدرضا عباسی، مهدی بابادی، مرتضی مهرزاد، مجید لشگری، رمضان صالحی، میثم علیپور، حسین گلستانی، سید ‌محمدحسین حسینی‌جد، محمد نعمتی، جمال نظری 12 ملی‌پوشی بودند که زیر نظر‌هادی رضایی سرمربی، فرید صائبی و جلیل ایمری مربیان تیم ملی در این مسابقات حضور داشتند.
تیم کشورمان در این دوره مسابقات عراق، قزاقستان، کرواسی، ژاپن، آمریکا، برزیل و در نهایت بوسنی را شکست داد و بدون آنکه حتی یک ست به حریفان بدهد، بر سکوی قهرمانی تکیه زد. لازم به یادآوری است که پس از ایران و بوسنی، برزیل عنوان سوم را به‌دست آورد.
درس پهلوانی ملی‌پوشان با سجده شکر روی پرچم ایران
پس از این قهرمانی، پرچم نسبتاً بزرگی از ایران به‌روی زمین سالن «هتل آرنا هیلز» پهن شد و ملی‌پوشان و اعضای کادر فنی کشورمان به‌روی آن سجده شکر به جا آوردند. این اقدام ارزشمند قهرمانان والیبال نشسته جهان در شرایطی بود که در همین چند روز گذشته ملی‌پوشان بسکتبال، اعضای تیم ملی واترپلو و تعدادی از ملی‌پوشان فوتبال تحت تاثیر القائات دشمنان این مملکت از خواندن سرود ملی کشورمان امتناع می‌کردند.
قهرمانان والیبال نشسته ایران که یکی از موفق‌ترین تیم‌های ورزشی جهان در چند سال اخیر هستند، با سجده شکر روی پرچم سه رنگ کشورمان نشان دادند که در کنار قهرمانی باید مرام پهلوانی نیز داشت و با درک مسئولیت اجتماعی در بزنگاه‌های حساس در کنار مردم، حرمت کشور و آب و خاک را حفظ کرد. 
پس از این اتفاق محمد شروین اسبقیان در گفت‌و‌گویی درباره حرکت نمادین مردان والیبال نشسته پس از قهرمانی برای هشتمین بار در مسابقات قهرمانی جهان بوسنی، اظهار کرد: ورزشکاران جانباز و معلول همواره به خاطر اعتقادات قلبی که به نظام مقدس جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و پرچم ایران دارند همان طور که در پارالمپیک توکیو پس از قهرمانی سجده شکر به جا آوردند و بر پرچم کشور بوسه زدند، در این رقابت‌ها نیز به صورت نمادین این حرکت را تکرار کردند، در حقیقت این‌گونه حرکات در وجود ورزشکاران جانباز و معلول نهادینه شده و ما نیز خوشحال شدیم و به وجود آنها افتخار می‌کنیم.
وی گفت: این حرکت نمادین و ارزشی ورزشکاران پارالمپیک بارها به شکل‌های مختلف با اهدای مدال‌های خود به خانواده شهدا و... تکرار شده است، همان طور که دوومیدانی کار کشورمان پس از کسب مدال با پرچم کشور و تی شرتی که مزین به تصویر رهبر انقلاب بود دور افتخار زد، به هر صورت این‌گونه حرکات نمادین در وجود ورزشکاران جانباز و معلول نهادینه شده و ورزش را اولویت خود قرار نمی‌دهند، بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف می‌دانند.
رئیس‌فدراسیون جانبازان و معلولین اضافه کرد: این رقابتها به نام شهدای آرمان و آرتین نام‌گذاری شده بود و مردان والیبال نشسته ایران در تمام دیدارها با برتری ۳ بر صفر به فینال راه پیدا کردند و با اقتدار توانستند بوسنی را نیز با همین نتیجه شکست دهند، هرچند تیم ایران شرایط سخت و پیچیده‌ای در دیدار فینال داشت و میزبان تمام عوامل خود را حتی با پر کردن جو سالن با تماشاچیان پیش از حد برای شکست تیم ایران بکار بسته بود، اما بازیکنان ایران به یاری خدا و با نام امام حسین(ع) توانستند با پیروزی ارزشمند خود دل مردم و رهبر انقلاب را شاد کنند، این پیروزی را به ملت ایران و حضرت آقا تبریک می‌گویم که همواره نگاه ویژه به ورزش جانبازان و معلولین دارند.
اهدای جام قهرمانی به حرم امام رضا‌(ع)
هادی رضایی سرمربی تیم ملی والیبال نشسته مردان هم در پایان این رقابت‌ها به خبرگزاری ایسنا گفت: بازیکنان والیبال نشسته بالاتر از انتظار در قهرمانی جهان بوسنی ظاهر شدند و توانستند تمام بازی‌ها را با نتیجه 3 بر صفر به پایان برسانند، اگرچه بازیکنان ما در جایی رقابت کردند که زمین، داور و تماشاگر به نفع تیم بوسنی بود، اما با تمام توان جنگیدند و خیلی راحت شرایط سخت را تحمل کردند تا برای هشتمین بار قهرمان جهان شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا انتظار ارائه چنین بازی‌هایی از تیم داشتید، گفت: از همه بازیکنان انتظار داشتیم که بهترین بازی خود را ارائه دهند که البته بسیار عالی کار کردند و جای هیچ‌گونه انتقادی وجود ندارد.
سرمربی تیم ملی والیبال نشسته مردان همچنین درخصوص انتخاب 3 نفر از ملی‌پوشان ایران در جمع برترین‌های جهان، افزود: درست است از سوی فدراسیون جهانی مرتضی مهرزاد، صادق بیگدلی و رمضان صالحی در جمع برترین‌های جهان قرار گرفتند، اما به اعتقاد من هر 12 بازیکن ایران جزو بهترین‌ها هستند و باید هر 7 نفر از تیم ایران انتخاب می‌شدند.
رضایی در پاسخ به این پرسش که کدام تیم سخت‌ترین حریف برای تیم ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان بود، خاطرنشان کرد: در هر مرحله برای کسب پیروزی رقابت سختی را با تیم‌ها داشتیم اما چون برنامه داشتیم و طبق برنامه حرکت می‌کردیم، شکست تیم‌ها دور از انتظار نبود. وی خاطرنشان کرد: چون برای هشتمین بار قهرمان جهان شدیم کاپ قهرمانی خود را به حرم امام رضا‌(ع) تقدیم می‌کنیم.