kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶

اخبار ویژه

 
 
تحریف مثل آب خوردن توسط رفقای یک مفسد اقتصادی
تحریف اظهارات مسئولان و سپس تحلیل ساختن و به سان دن‌کیشوت به آن اظهارات ترحیف شده حمله کردن، تبدیل به روشی غالب در میان برخی رسانه‌های زنجیره‌ای شده است.
در حالی که شبکه‌های بدنامی مانند بی‌بی‌سی، سعود اینترنشنال، رادیو فردا، صدای فردا و برخی سایت‌ها و کانال‌های همسو، در اقدامی هماهنگ، به تحریف اظهارات سخنگوی دولت پرداخته بودند،‌ روزنامه اعتماد از همین تحریف استقبال کرد و نوشت: «سخنگوي محترم دولت در جمع دانشجويان دانشگاه صداوسيما گفت: «براي دولت مثل آب خوردن بود كه از همان روزهاي اول اجازه دهد تا نيروي انتظامي از گلوله‌هاي جنگي استفاده كند و هر كسي را به خيابان آمد، بزنند و اين‌طور مردم بترسند و از خانه خارج نشوند» (سايت خبري- تحليلي انتخاب، 17/8/1401). بيان چنين مطالبي از سوي سخنگوي دولت كه پيشينه تحصيلي در رشته حقوق دارد، مايه تأسف، بهت و نوميدي است. دولت‌ها حتي براي دفاع از كيان خود در برابر دست‌درازي و هجوم كشورهاي بيگانه، در آغاز اعتراض كرده و هشدار لازم را مي‌دهند و در صورت ادامه‌دار شدن تهاجم بيگانه، به دفاع مشروع از خود مي‌پردازند. چگونه يك دولت در برابر اعتراض شهروندان خود- حتي اگر اعتراض به‌حقي نداشته باشند- مي‌تواند «مثل آب خوردن»، مجوز شليك بدهد؟ اين‌گونه ادبيات و مواضعي، هيچ سازگاري با جايگاه دولت رسمي يك كشور، موازين قانوني و ارزش‌هاي انساني ندارد. در يك جامعه قانونمند، مثل آب خوردن نمي‌توان حتي شهروندان را احضار يا بازداشت كرد تا چه رسد به اينكه مثل آب خوردن آنها را آماج هدف نيروي نظامي همچون پليس قرار داد يا ترساند. نكته ديگري كه در سخن سخنگوي دولت آمده و بر تأسف انسان مي‌افزايد، باور ايشان به توان استفاده از ابزار نيروي انتظامي و ترس براي فرو نشاندن اعتراض‌هاست؛ به‌ جاي اين نگاه كه با اقناع و پاسخگويي واقعي و شفاف به ابهام‌ها و اعتراض‌ها پايان داده شود. اگر به قانون اساسي توجه عملي شود، برخي اقدامات نبايد انجام ‌شود و برخي كه مغفول مانده‌اند، بايد مورد توجه عملي قرار گيرند. به جاي اعلام مواضع خام و نامتناسب از سوي مسئولان، بهتر آن است كه در هر گفتار و كرداري به قانون و فلسفه وجودي و وجوبي آن توجه شود. سخن پاياني اينكه، حكمراني خوب و اقدامات آن همچون آب خوردن نيست و در سايه حكمراني نمي‌توان هر كاري را چون آب خوردن انجام داد و هر سخن و موضعي را اعلام كرد».
درباره این نوشته گفتنی است؛ اولاً استناد روزنامه اعتماد به اقدام تحریف سایت انتخاب (به تقلید از رسانه‌های بیگانه) چیز چندان عجیبی نیست چه این که روزنامه انتخاب (پیش از تبدیل شدن به سایت) در دوره موسوم به اصلاحات، ‌همان رفاقتی را با مفسد اقتصادی بزرگ این دوره یعنی شهرام جزایری داشت که مدیر روزنامه اعتماد برپا کرده بود.
ثانیاً کسانی در میان مدعیان اصلاحات و اعتدال از حکمرانی خوب سخن می‌گویند که در دوران مسندنشینی خود در دولت و مجلس، بدترین انواع حکمرانی در زمینه دهن‌کجی به مطالبات و اولویت‌های معیشی مردم، نابود کردن فرصت‌های درون‌زای پیشرفت در مجرای اعتماد به وعده‌ها و نقشه‌های آمریکا و غرب، ریل‌گذاری مفاسد اقتصادی دانه درشت، برجاگذاشتن بدترین رکودهای اقتصادی و ناآرامی کردن مردم را در کارنامه خود در دولت‌های هاشمی، خاتمی و روحانی را بر جا گذاشته‌اند.
ثالثاً اصل اظهارات تضمین و تحریف شده سخنگوی دولت این بوده است: «جوانانی که به خیابان می‌آیند، فرزندان خطاکار ما هستند. استراتژی دشمن این است که دولت را به جان بچه‌های خودش و این بچه‌ها را به جان دولت بیندازد. اتفاقاً دولت طی 45 روزی که از وقایع اخیر می‌گذرد تمام تلاش خود را کرده که در تله دشمن نیفتد و دلیل این هم که گفته می‌شود مماشات صورت می‌گیرد،‌این است که در تله دشمن نیفتیم. برای دولت مثل آب خوردن بود که از همان روزهای اول اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند و هر کسی را به خیابان آمد بزنند و این طور مردم بترسند و از خانه خارج نشوند، ‌اما این دولت هرگز چنین کاری نمی‌کند، چون معترضین را بچه و خانواده خود می‌داند و اصلاً کلی سرمایه‌گذاری روی این افراد صورت گرفته تا آنها مشکلات کشور را برطرف کنند».
 
هند، واردات نفت از ایران را افزایش داد
رسانه بین‌المللی گزارشگر تحولات بازار نفت خبر داد؛ واردات نفت هند از ایران افزایش یافته است.
پایگاه خبری اویل پرایس در گزارش خود نوشت: پالایشگاه‌های هندی در ماه‌های گذشته به خرید نفت از ایران و روسیه روی آورده‌اند. مقامات هندی گفته‌اند تنها چیزی که برای آنها اهمیت دارد تضمین تنوع و عرضه پایدار انرژی برای این کشور است. 
از آنجایی که تقاضای نفت و گاز هند همچنان رو به رشد است، این کشور آسیای جنوبی، به دنبال هر تامین‌کننده‌ای است که یک محصول ارزان‌قیمت ارائه کند، صرف نظر از اینکه این خرید چقدر ممکن است بحث برانگیز باشد. 
پالایشگاه‌های هند در واکنش به کاهش اخیر سهمیه‌های نفت اوپک، منابع عرضه خود را متنوع می‌کنند و برای اطمینان از عرضه نفت خود به خرید نفت از کشورهای تحریم شده مانند روسیه و ایران روی آورده‌اند.
 با حمایت ‌اندک غرب برای حمایت از صنعت رو به رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، همکاری هند با تامین کنندگان  تحریمی نفت احتمالا ادامه خواهد داشت. در ماه اکتبر، هند اعلام کرد که تنوع واردات نفت را سرعت می‌بخشد تا تاثیر قیمتی تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش 2 میلیون بشکه‌ای نفت را جبران کند.
«هاردیپ سینگ پوری» وزیر نفت هند، در این باره گفته که کاهش صادرات اوپک به واردکنندگان بزرگی مانند هند که سال گذشته حدود 120 میلیارد دلار برای واردات فرآورده‌های نفتی هزینه کردند، آسیب می‌زند. اوپک پلاس با پیش‌بینی کاهش تقاضای جهانی برای نفت خام به دلیل فشارهای اقتصادی فزاینده در سراسر جهان، تولید نفت خود را به میزان 2 میلیون بشکه در روز برای ماه‌های آینده کاهش داده است و این تصمیم قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش داده است که به زیان کشورهای وارد‌کننده همچون هند است.
هند سومین مصرف‌کننده و واردکننده بزرگ نفت در سراسر جهان است و حدود 85 درصد از تقاضای نفت خود را از خارج خریداری می‌کند. وزیر نفت هند گفته «تنوع بخشی در واردات نفت در حال حاضر اتفاق افتاده است و ما تنوع بیشتری خواهیم داشت... منابع زیادی وجود دارد و ما در انجام اقدامات لازم در این حوزه دریغ نخواهیم کرد.»
در هفته‌های اخیر، پالایشگاه‌های نفت هند برای ایجاد شراکت‌های جدید و تنوع بیشتر عرضه نفت خود به رقابت پرداخته‌اند تا اطمینان حاصل کنند که تحت تاثیر کاهش عرضه اوپک قرار نخواهند گرفت. پالایشگاه‌ها همچنین نگران پتانسیل غرب برای اعمال تحریم‌های شدیدتر بر انرژی روسیه در ماه‌های آینده هستند که می‌تواند مانع عرضه نفت به هند شود. در این راستا همزمان شرکت نفت هند و بهارات پترولیوم هر دو در تلاش هستند تا قراردادهای جدیدی با طیفی از کشورهای نفت‌خیز از جمله ایالات متحده منعقد کنند.
هند همچنین در ماه‌های گذشته به ایران به عنوان یکی از تامین کنندگان بالقوه خود روی آورده است و ایرج الهی، سفیر ایران در دهلی، تمایل این کشور را برای تامین نفت خام مورد نیاز هند برای تضمین امنیت انرژی این کشور ابراز کرده است. الهی در این باره گفته است: ما همواره آمادگی خود را برای افزایش روابط اقتصادی خود با هند اعلام می‌کنیم. این به هند بستگی دارد، ما آماده تحویل نفت هستیم. ایران یکی از تامین کنندگان اصلی نفت هند قبل از اعمال تحریم‌ها بر انرژی ایران در سال 2019 بود.
علی‌رغم تحریم‌های ادامه‌دار اعمال شده بر فروش نفت خام ایران توسط ایالات متحده، ایران به طور پیوسته در حال باز‌سازی عرضه نفت خود و ایجاد بازارهای صادراتی جدید برای نفت خام خود است.
از آنجایی که دولت‌ها در سرتاسر جهان شکاف ایجاد شده بر اثر تحریم‌های نفت و گاز روسیه و همچنین سهمیه‌های سخت‌گیرانه تولید اوپک را احساس کردند، بسیاری به سمت قدرت‌های نفتی تحت تحریم مانند ایران و ونزوئلا روی آوردند تا منابع نفتی حیاتی خود را تامین کنند. دولت ایران از افزایش 580 درصدی درآمد صادرات نفت و میعانات گازی خود از مارس تا ژوئیه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال 2021 خبر داده، که این امر حاکی از نادیده گرفتن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه این کشور است. در ماه‌های گذشته ترکیه و افغانستان هم همکاری‌های خود را با ایران در تلاش برای افزایش واردات نفت خود افزایش دادند. اقتصاد هند با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه چندین تامین‌کننده نفت و گاز و تصمیم اخیر اوپک پلاس در کاهش عرضه نفت، در معرض تهدید است.  در پاسخ به این تهدید علیه امنیت انرژی هند، وزیر نفت و پالایشگاه‌های این کشور به صراحت اعلام کرده‌اند که هند با هر کشوری که نفت ارزان‌قیمت و قابل‌‌اعتماد را برای آن تامین کند، مشارکت‌های جدیدی ایجاد خواهد کرد. این امر منجر به تعمیق روابط با ایران و روسیه شده است و به کشورهای تحریم شده فرصتی برای ادامه صادرات نفت و گاز خود می‌دهد.
 
امیدواری کارشناسان به تداوم ثبات و رونق در بورس
روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب، نوسانات چند وقت اخیر بورس و رشد شاخص ظرف چند روز گذشته را از میان برخی کارشناسان اقتصادی به نظرسنجی گذاشت.
کارشناسان در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد، ارزیابی و پیش‌بینی خود را از روند تحولات بازار بورس عنوان کرده‌اند؛ از جمله:- تداوم رشد در صنایع صادراتی؛ بازار سرمایه در هفته‌هـای اخیـر و پس از رشـد قابل توجـه نرخ بهره تـا مـحـدوده ۳۰ درصـد و گزارش‌های نسبتاً ضعیف شـرکت‌ها بـرای تابستان ۱۴۰۱‌، شـاهد کاهـش شـاخص بـه محـدوده 1/2 ميليـون واحـد بود، اما شاهد برنامه حمایتی سازمان بورس از طریق بسته ۱۰‌بندی بودیم که همزمان با رویدادهای دیگری‌، منجر به رشد بازار در میانه‌های آبان شد؛ از جمله مصوبات بسته ۱۰‌بندی برای سرمایه‌گذاران خرد‌، بیمه سهام پرتفوی زیر صدمیلیون تومان بود که در حال اجرایی شدن است و البته برای سرمایه‌گذاران و فعالان بزرگ بازار‌، برنامه تزریق ۵ تا ۱۰ هزار میلیاردتومان به صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت و شروع خرید سهام توسط این دو صندوق‌، عاملی موثر در جهت رشد بازار بوده است. 
در کنار این موضوع‌، در رویدادی بی‌سابقه که حاکی از ارزندگی بازار و تغییر رویکرد و رویه سرمایه‌گذاری در صندوق توسعه ملی اسـت‌، این صندوق از وام‌دهی صرف خارج و به صورت مستقیم اقدام به ســـرمایه‌گذاری در بورس کرده است.
با این شرایط به نظر می‌رسد باید شاهد رشد در صنایع صادراتی باشیم. بازی برد - برد دولت و سرمایه‌گذاران؛ استقبال سرمایه‌گذاران از این بازار به رونق آن منجر می‌شود و محلی را برای تامین مالی غیرتورمی دولت از منابع بازارســـرمایه از طریق عرضه سهام شرکت‌های دولتی یا فروش اوراق خزانه‌، فراهم می‌کند. به طور مشابه‌، استراتژی حمایت دولت از بورس‌، نظیر آنچه در بسته ۱۰ گانه اخیر حمایت از بازار به صورت تزریق نقدینگی به این بازار‌، کنترل نرخ سود بانکی‌، خرید سهام توسط صندوق‌های حاکمیتی و مانند آن پیش‌بینی شده با خلق ســــرمایه اجتماعی ناشی از فراهم آوردن قابلیت اعتماد در بازار به استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی منتهی می‌شود. انتخاب استراتژی همکاری توسط دولت و سرمایه‌گذاران می‌تواند به خلق بازی برد- برد در این بازار و انتفاع همه طرفین بازیگران بازار سرمایه و در نهایت مهار نقدینگی سرگردان از بازار دارایی‌های بادوام و تثبیت شاخص‌های اقتصادی منجر شود.
- بازار سرمایه تشنه حمایت مستمر و اصولی؛ شرایط کلی بازار در این روزها از این قرار است که قیمت سهم که در واقع یکی از انگیزه‌های خرید یا رشد بازار می‌تواند باشد‌، بسیار ارزنده است. 
همچنین قیمت‌ها بسیار پایین است و اگر بخواهیم با توجه به قیمت‌های تاریخی سهم‌های موجود درباره خرید یا عدم خرید آنها قضاوت کنیم‌، به نظرم وقت خرید خیلی از سهم‌ها است و قیمت‌ها کاملا توجیه‌پذیر است. 
بسته ۱۰‌بندی که از طرف سازمان بورس جدیدا اعلام شده‌، طبیعتا خوب و مثبت بوده و اثرگذار است؛ ولی ادامه و استمرار آن خیلی اهمیت دارد. اگر برای مدت کوتاه باشد‌، اثر آن نیز فقط برای کوتاه مدت خواهد بود. همچنین سرمایه‌گذار باید به این اطمینان برسد که از بازار حمایت می‌شود.
عملکرد قابل قبول شرکت‌ها؛ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه قـبـل از هـر چـیـزی نیـاز بـه آرامـش و ثبـات دارد. مدت هـا بـود کـه بـورس بـا منفی هـای پی در پـی باعـث از بین رفتـن اعتماد شـده بـود و باوجـود آنکه قيمـت عمـده سهام شرکتها نسـبت بـه ارزش ذاتـی فاصله گرفته بـود؛ ولی در مقابـل اخبار منفـی بیش از واقع واکنش نشـان می‌داد و از اخبار مثبت منتشرشـده مرتبط به سادگی می‌گذشـت و همین امر باعث منفی شدن بیشتر بازار شده بود. 
در همین راستا سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از زیان بیشتر‌، عجله بیشتری برای فروش داشتند و افراد خبره بازار نیز از فرصت استفاده می‌کردند و برای سود بیشتر‌، خرید سهام خود را به تعویق می‌انداختند. بنابراین آنچه شاهد آن بودیم‌، منفی شدن بازار و ارزش معاملات پایین بود. بازار نیاز به تغییر در جهت تفکر و تعمق داشـت و به نظر می‌رسد که بسـته ده گانه و اطمینان حاکمیت به سرمایه‌گذاران حقیقی که ارزش پرتفوی سهام پذیرفته شده آنها در بورس و فرابورس کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است به برخورداری از سود ۲۰ درصدی در صورت نگهداری در کنار سایر تصمیمات‌، تغییر رویکرد در بازار سرمایه را به دنبال داشت. 
از طرفی این تصمیمات سـمت عرضه را تضعیف کرد و از طرف دیگر افزایش نرخ ارز و عملکرد ارائه شده توسط شرکت‌ها که حاکی از بهبود نسبی آنها بود باعث افزایش تقاضا شد و سبزپوشی بازار و افزایش ارزش معاملات را در پی داشت.