kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۳۳۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد

هشت سال گذشته مبنای ورود به سینمای حرفه‌ای جریان سرمایه‌داری بود(اخبار ادبی و هنری)

 
 
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی گفت: ایران، فقط تهران نیست و قرار نیست همه امکانات در تهران متمرکز شود. تحقق این شعار اگرچه سخت ولی رویا و راهبردی است که باید به ثمر بنشیند.
محمد خزاعی در سفر یک روزه‌اش به استان بوشهر در جمع صمیمی فعالان سینمایی، فیلمسازان و هنرمندان استان با بیان این‌ مطلب‌‌‌ ادامه داد: توجه به سینمای بومی و استانی اجتناب‌ناپذیر است و فارغ از علاقه و اعتقاد شخصی من اگر این نگاه تقویت شود سینما دستخوش تحول می‌شود.
وی بیان کرد: در چهار دهه اخیر ۶۰۰ سالن سینما در کشور فعال بود که بخشی از آنها دچار مشکل و یا تعطیل شدند و این نشان‌دهنده این است که نسبت به جایگاه سیزدهم جهانی ایران در حوزه سینما در بخش زیرساختی شرایط مطلوبی وجود ندارد.
خزاعی ادامه داد: اکنون ۲۲۵ شهرستان بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت کشور فاقد سالن سینما هستند و این در حالی است که حتی شهرستان‌های فراتر از ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر جمعیت نیز باید از سالن سینما برخوردار باشند.
وی گفت: این کمبود بیانگر نگاه نکردن به حوزه سینما با نگاه ملی است چراکه در صورت وجود نگاه ملی بسیاری از مشکلات برطرف می‎‌شد.
خزاعی اظهار کرد: همچنین در حوزه سینما صدور کارت صلاحیت تدریس در دستور قرار گرفته است تا از تدریس افراد فاقد صلاحیت جلوگیری شود.
وی یادآور شد: در سازمان سینمایی برای رقم‌زدن انقلاب بزرگی در استان‌ها برنامه‌ریزی شده و حتی اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد این برنامه‌ها اجرایی شود، اتفاقات بزرگی در استان‌ها رخ خواهد داد. خروجی این برنامه‌ها برای سال آینده بروز و ظهور استعدادهای جدید در عرصه فعالیت سینمایی در شهرستان‌ها است.
خزاعی گفت: در هشت سال گذشته مبنای ورود به سینمای حرفه‌ای جریان سرمایه‌داری بود و کسی که شرایط مالی خوب داشت می‌توانست فیلم سینمایی خود را تولید کند که این مبنای لیاقت و استعداد نبود.
وی اظهار کرد: در این زمینه با ارائه فراخوان ۵۰۰ نفر برای تولید فیلم نام‌نویسی کردند که از بین آنها ۴۰ نفر فیلم‌ساز با قابلیت صلاحیت ورود به سینمای حرفه‌‎ای گزینش شدند.
خزاعی ادامه داد: در جشنواره سینمای جوان امسال برای نخستین‌بار چهار فیلم‌ساز منتخب شهرستانی انتخاب شدند که بنیاد سینمای فارابی از آنها حمایت خواهد کرد. وی ادامه داد: می‌توانیم یک انقلاب سینمایی در استان‌ها برپا کنیم. درهای سازمان سینمایی ‌‌و موسسات آن به روی سینماگران شهرستانی باز شده است. رئیس سازمان سینمایی با اشاره به این نکته که مسئولان به سینما به‌مثابه بهترین مقیاس و امکان پژوهش، آسیب‌شناسی و نیازسنجی و... تاکنون استفاده نکردند، تاکید کرد: البته، لازم است به سمت جریانات جدید محتوایی در سینما برویم. وی گفت: به‌رغم برخی حواشی بازدارنده در مسیر راهیابی به اهداف و برنامه‌ها، بنده و همکارانم مصر هستیم که حرکت تحولی سینمای استان‌ها را به‌طور جدی پیگیری کنیم. چرا که بر این باوریم که باید همه هنرمندانی که متعلق به این اب و خاک هستند و به عزت، اقتدار و منافع ملی آن فکر می‌کنند حمایت شوند.