kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۳۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
صعود مقتدرانه به پارالمپیک 2024 پاریس

نشسته بر زمین‌، سر به آسمان می‌سایند!

 
 
 
 
سرویس ورزشی
تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران بار دیگر با اقتدار تمام جواز صعود به بازی‌های پارالمپیک را به دست آورد.رقابت‌های والیبال نشسته قهرمانی جهان همیشه و همه ادوار به عنوان درگاه انتخابی بازی‌های پارالمپیک به حساب می‌آید. 
به گونه‌ای که تیم‌های اول و دوم این آوردگاه حساس مستقیما سهمیه حضور در بزرگ‌ترین فستیوال ورزشی دنیا را کسب می‌کنند. نمایندگان کشورمان برای این دوره از پیکارهای جهانی با ارائه نمایشی بی‌نظیر، راهی مرحله فینال شدند تا صعودی بی‌دغدغه و آسان به پارالمپیک 2024 پاریس داشته باشند. شاگردان ‌هادی رضایی با برتری برابر تیم‌های عراق، قزاقستان و کرواسی به عنوان تیم نخست از دور مقدماتی بالا آمدند و در مرحله حذفی تیم‌های ژاپن و آمریکا را شکست دادند تا به مرحله نیمه نهایی برسند.والیبالیست‌های ایرانی در مرحله نیمه نهایی نیز برزیل را شکست دادند تا ضمن رسیدن به فینال مسابقات، جواز حضور در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب کنند. تیم والیبال نشسته مردان ایران در شش دیداری که پیش از فینال برگزار کرد، بدون واگذاری حتی یک ست همه حریفان خود را از پیش رو برداشت تا در فینال سخت مقابل تیم ملی بوسنی و هرزگوین، میزبان مسابقات قرار بگیرد. داود علیپوریان، صادق بیگدلی، حمیدرضا عباسی، مهدی بابادی، مرتضی مهرزاد، مجید لشگری، رمضان صالحی، میثم علیپور، حسین گلستانی، سید محمدحسین حسینی جد، محمد نعمتی و جمال نظری بازیکنانی هستند که ترکیب 12 نفره تیم ملی والیبال نشسته کشورمان را در رقابت‌های قهرمانی جهان بوسنی تشکیل دادند.
تکرار عنوان نهمی جهان برای والیبال نشسته زنان ایران
تیم ملی والیبال نشسته زنان ایران به عنوان نهمی رقابت‌های قهرمانی جهان 2022 بوسنی و هرزگوین بسنده کرد. نماینده کشورمان دیدارهای مقدماتی خود مقابل آمریکا، اسلوونی، کانادا و اوکراین را با شکست پشت سر گذاشت و به این ترتیب شانس قرار گرفتن در جمع تیم‌های برتر را از دست داد. شاگردان مریم ایرانمنش که باید برای کسب عنوان نهم تا سیزدهمی تلاش می‌کردند در ادامه به مصاف تیم‌های فنلاند، مجارستان و بوسنی و هرزگوین رفتند که موفق شدند نتیجه هر سه دیدار را به نفع خود تمام کنند و به رتبه نهمی برسند. این سومین تجربه حضور تیم ملی والیبال نشسته زنان ایران در پیکارهای قهرمانی جهان بود. این زنان سال 2018 در رقابت‌های هلند به عنوان نهمی رسیده بودند. زنان والیبالیست کشورمان یک عنوان سومی جهان در کارنامه دارند که به اولین دوره حضور آنها در این آوردگاه در سال‌ها قبل برمی‌گردد.
پیشنهاد ایران برای برگزاری مسابقات یادواره شهدای مقاومت
شروین اسبقیان، رئیس ‌فدراسیون جانبازان و معلولین در حاشیه رقابت‌های والیبال نشسته قهرمانی جهان بوسنی و هرزگوین در دیدار با رئیس ‌فدراسیون والیبال نشسته عراق پیشنهاد برگزاری مسابقات یادواره شهدای مقاومت را ارائه کرد.
اسبقیان درباره برگزاری این رقابت‌ها گفت: مسابقات یادواره و گرامیداشت شهدای مقاومت در غالب مسابقات ورزشی دوستانه میان دو کشور دوست و برادر ایران و عراق برگزار خواهد شد و طرح پیشنهادی ظرفیت گسترش کشورهای حوزه مقاومت را خواهد داشت. در همین راستا پیشنهاد شد بین دو کشور مذاکراتی هم برای برگزاری این مسابقات با کشور سوریه داشته باشیم.
در ادامه نشست استاد احمد حسن رئیس ‌فدراسیون والیبال نشسته عراق با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست افزود: خدا را شکر می‌کنم که ما ۲ کشور مسلمان و برادر هستیم و همسایه‌ای داریم که ما را دوست دارد. اشتراکات میان دو کشور عراق و ایران بسیار زیاد است. از طریق سیاست اشتراکات ما سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس هستند و از نظر ورزشی هم مربیان ایرانی زیادی در رشته‌های مختلف در عراق فعالیت می‌کنند.هم اکنون محمدرضا رحیمی به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال نشسته عراق فعالیت می‌کند و با حضور او در مدت ۲۰ روز تیم ما توانست نتیجه خوب نهمی را در رقابت‌های جهانی کسب کند. این در حالی‌است که قبلا تیم ما در رده شانزدهم قرار داشت. من به خاطر اردوهای مشترکی که برگزار کردیم از شما تشکر می‌کنم، اگر اردوی آخر در ایران نبود ما نمی‌توانستیم اکنون در رقابت‌های جهانی این نتیجه را کسب کنیم. در پایان این نشست پیشنهاد شد برای برگزاری مسابقات یادواره شهدای مقاومت مذاکراتی هم با کشور سوریه انجام بگیرد.